Nowe badania opublikowane przez firmę McKinsey & Company (McKinsey) pokazują, że młodsze pokolenia - w szczególności pokolenie Z i milenialsi – są najbardziej skłonne płacić więcej za zrównoważone opakowania, podczas gdy bezpieczeństwo żywności i okres przydatności do spożycia pozostały głównymi czynnikami wpływającymi na decyzje zakupowe konsumentów.
Ankieta zebrała spostrzeżenia od ponad 11 tys. respondentów z 11 krajów i dotyczyła preferencji konsumentów w różnych kategoriach produktów, substratów do produkcji opakowań oraz kanałów sprzedaży
Ankieta zebrała spostrzeżenia od ponad 11 tys. respondentów z 11 krajów i dotyczyła preferencji konsumentów w różnych kategoriach produktów, substratów do produkcji opakowań oraz kanałów sprzedaży. Oferuje ona szczegółowe informacje poszeregowane według grup demograficznych (takich jak poziom dochodów, geografia, płeć i wiek) w każdym kraju.
Kluczowe ustalenia wskazują, że młodsze pokolenia wydają się najbardziej skłonne zapłacić więcej za zrównoważone opakowania - było to szczególnie powszechne wśród konsumentów o wyższych dochodach. McKinsey podaje, że na przykład w Niemczech 25% konsumentów z pokolenia Z o wysokich dochodach twierdzi, że są skłonni zapłacić „znacznie więcej” za zrównoważone opakowania, w porównaniu z 1% konsumentów z pokolenia X o zbliżonych dochodach.
Ale badanie wykazało też, że bezpieczeństwo żywności, uznane za najważniejsze przez ankietowanych z 10 (na 11 badanych) krajów, oraz okres przydatności do spożycia, wymieniane jako drugi najważniejszy czynnik w 9 z 11 krajów, pozostały najważniejszymi cechami opakowań wpływającymi na decyzje zakupowe konsumentów na całym świecie. Znaczenie wpływu na środowisko znalazło się dużo niżej, na szóstym miejscu spośród siedmiu cech we wszystkich 11 krajach. Niżej niż w poprzednich latach konsumenci ocenili również inne czynniki wyboru, w tym stosunek jakości do ceny.
Badanie wykazało również, że konsumenci we wszystkich grupach wiekowych obarczają odpowiedzialnością za zrównoważone opakowania przede wszystkim właścicieli marek i producentów opakowań, a nie rządy czy indywidualnych konsumentów. Dotyczy to w szczególności Meksyku, Indii, Francji i Wielkiej Brytanii, gdzie odpowiednio 44%, 40%, 37% i 37% obarcza właścicieli marek odpowiedzialnością za rynkową podaż takich opakowań.
Daniel Nordigården, partner w McKinsey, skomentował: „Nasze badania pokazują, że podczas gdy konsumenci z młodszych grup wiekowych oraz o wyższych dochodach są skłonni płacić ekstra, nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. Właściciele marek i producenci opakowań muszą przyjąć proaktywne podejście oparte na danych, aby sprostać tym zróżnicowanym i zmieniającym się wymaganiom.”
Opracowano na podstawie informacji firmy McKinsey