Mondi w poszukiwaniu Świętego Graala
1 Jan 1970 11:53

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma Mondi, czołowy dostawca opakowań i papieru, połączyła siły z Europejskim Stowarzyszeniem Marek (AIM) i innymi partnerami z łańcucha wartości, by dowieść celowości stosowania cyfrowych znaków wodnych w procesach sortowania odpadów na masową skalę. Inicjatywa HolyGrail 2.0 (Święty Graal) stawia przed sobą ambitny cel ustalenia, czy ta przełomowa technologia cyfrowa jest w stanie ułatwić sortowanie i poprawić poziom jakościowego recyklingu opakowań w krajach Unii Europejskiej, a w efekcie przyczynić się do wprowadzenia skutecznej gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).

Mondi to jeden z członków-założycieli Pionierskiego Projektu Święty Graal (Pioneer Project HolyGrail) wspieranego przez fundację Ellen MacArthur. Obecnie ponad 85 partnerów reprezentujących wszystkie szczeble opakowaniowego łańcucha wartości współpracuje przy dopracowywaniu i komercjalizacji tej koncepcji, z aktywnym uczestnictwem Mondi w roli testera innowacyjnej technologii.

Znaki wodne wielkości znaczka pocztowego umieszczane na opakowaniach – niewidzialne dla ludzkiego oka – umożliwiają efektywne sortowanie materiału i kierowanie go do odpowiednich strumieni odpadów. Konwencjonalne technologie oparte na czujnikach (np. działających z wykorzystaniem spektroskopii w bliskiej podczerwieni) nie są w stanie w niezawodny sposób dokonać identyfikacji opakowań wielomateriałowych, które w efekcie zanieczyszczają strumień odpadów monomateriałowych. Nowa technologia umożliwia dokładniejsze rozdzielanie materiałów i tworzenie nowych strumieni odpadów, które następnie można poddać recyklingowi z użyciem udoskonalonych technologii. Takie cyfrowe znaki wodne mają również dodatkowe zalety: na przykład konsumenci korzystający z odpowiednich aplikacji w urządzeniach mobilnych zyskują dostęp do szczegółowych informacji na temat opakowań oraz sposobów ich recyklingu, a właściciele marek - możliwość umieszczania w nich szczegółów na temat sprzedawanych w nich produktów.

Mondi odgrywa ważną rolę w projekcie od chwili jego uruchomienia. Graeme Smith, szef ds. zrównoważonego rozwoju produktów w dziale Opakowań Giętkich i Inżynierii Materiałowej, wyjaśnia: „Jako członek inicjatywy Nowa Gospodarka Tworzyw Sztucznych Fundacji Ellen MacArthur byliśmy częścią pierwszego zespołu, który wdrażał w życie Pionierski Projekt Święty Graal. W Mondi towarzyszy nam przekonanie, że opakowania powinny być z zasady zrównoważone, i dostrzegamy potrzebę usprawnienia sortowania i rozdzielania odpadów opakowaniowych jako elementu budującego GOZ. Cyfrowe znaki wodne mają potencjał, by to uczynić. Udoskonalony recykling zwiększy wartość odpadów opakowaniowych, przyczyni się do wzrostu poziomu ich zbiórki i uczyni je wartościowym surowcem rynkowym w przyszłości.”

W miarę postępu pracy przy projekcie HolyGrail 2.0 firma Mondi wspólnie z partnerami zamierza wdrażać cyfrowe znaki wodne w opakowaniowym łańcuchu wartości. Zapowiada też, że wkrótce rozpocznie ich komercyjne testy na szeroką skalę u swych najważniejszych klientów.

Na podstawie informacji Mondi opracował TK