Nagrodzeni nie mogą się mylić
1 Jan 1970 13:09

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Istotną korzyścią płynącą z regularnego organizowania konkursów jest możliwość obserwacji pojawiających się trendów branżowych w ocenianych pracach. Jednym z wyraźnych trendów dostrzeżonych przez jury w ostatniej edycji sponsorowanego przez firmę Miraclon konkursu Global flekso Innovation Awards (GFIA) była coraz powszechniejsza zgodność opinii przetwórców i właścicieli marek co do oszczędności kosztów, wydajności i korzyści dla środowiska, jakie zapewnia drukowanie rozszerzonej gamy kolorów (ECG). Zdaniem jurorów „ECG daje właścicielom marek przewagę w zaspokajaniu potrzeb współczesnego rynku”.

   Doskonałym przykładem była wspólna praca przesłana przez trzy firmy: argentyńską przygotowalnię do druku Bosisio, drukarnię opakowań Celomat SA i globalną markę w branży artykułów spożywczych i napojów Mondelez International (dawniej Kraft Foods), która zdobyła wyróżnienie Gold Award za spełnienie trzech wymagających kategoriach konkursu: przeniesienie procesu z grawiury do fleksodruku, proces produkcyjny druku i dbałość o aspekt zrównoważenia druku. W tym godnym podziwu wspólnym wysiłku firmy Bosisio i Celomat pokazały Mondelez, jak płyty KODAK FLEXCEL NX Plates pozwoliły uzyskać wyniki ECG, które zwiększyły wydajność na maszynie i skróciły czas realizacji, dorównując przy tym jakością grawiurze. Dzięki temu firma Mondelez mogła zaspokoić dominujące na rynku zapotrzebowanie na większą różnorodność jednostek magazynowych wytwarzanych w mniejszych ilościach.

Założona w 1975 roku firma Bosisio początkowo wytwarzała cylindry do grawiury, aż w 1997 roku zaczęła świadczyć usługi przygotowania do fleksodruku. W 2008 roku firma została częścią grupy Janoschka, niemieckiego globalnego dostawcy usług prepress, choć drugie i trzecie pokolenie członków rodziny Bosisio nadal należy do kierownictwa wyższego szczebla firmy. Do głównych rynków firmy należą opakowania do żywności, karmy dla zwierząt, środków higieny osobistej i środków czyszczących - wszystkie, jak mówi inż. Nahuel Busto Rosati, dyrektor ds. technicznych w Bosisio - są elementem dużych kampanii wymagających wielu wzorów, różnych podłoży i są wytwarzane przez różnych przetwórców. Dlatego jesteśmy przyzwyczajeni do współpracy.

Technologia FLEXCEL NX zwiększa obroty flekso

Choć Bosisio nadal dostarcza cylindry do grawiury, dziś flekso stanowi około 80% obrotów. Przejście na fleksodruk przyspieszyło późniejszą inwestycję we FLEXCEL NX System w 2013 roku, który zapewnia ponad 90% płyt fleksograficznych. Technologia FLEXCEL NX jest ważna z wielu powodów - mówi Rosati. Poza oferowaniem korzyści dla produkcji, takich jak większa wydajność na maszynie, stabilność i spójność, pomaga nam odróżniać się od innych zakładów.

Technologia FLEXCEL NX to także platforma, na której firma Bosisio buduje swoją reputację wiodącego na rynku dostawcy usług zarządzania kolorami i ECG, wprowadzonych do oferty w 2017 roku. Dział techniki i rozwoju firmy określił ECG mianem „interesującej technologii”, która dodatkowo idealnie pasuje do możliwości FLEXCEL NX System, ponieważ oferuje niezrównaną niezawodność, znacznie bardziej równomierne pokrycie atramentem w aplach w porównaniu do płyt, które nie mają mikrokanalików i naprawdę niesamowitą a rozdzielczość krawędzi punktów - uważa Rosati.

Firmy Bosisio i Celomat współpracują od wielu lat. Omar Bosisio, dyrektor generalny, mówi, że relacje z firmą Celomat: wykraczają poza zwykłe dostawy gotowych płyt. Dzięki pomocy technicznej cechuje je również wspaniała synergia. Dlatego gdy w 2019 roku Celomat z naturalnych powodów skontaktował się z Bosisio - kiedy Mondelez, jej klient i właściciel marki, starał się pokonać ograniczenia grawiury uwidocznione przez zmieniające się potrzeby na jej podstawowym rynku słodyczy. Omar Bosisio wyjaśnia: Rynek oczekuje bardziej różnorodnych produktów w krótszych seriach oraz krótszych czasów realizacji, ale grawiura kosztowała firmę Mondelez zbyt dużo i zajmowała zbyt wiele czasu.

Podejście specjalistów ds. sprzedaży do ECG

Bosisio i Celomat były przekonane, że fleksodruk ECG może dostarczyć odpowiedzi, a zanim nadarzyła się okazja współpracy z firmą Mondelez, Bosisio udoskonaliło sposób prezentacji korzyści ECG oraz rozwiewanie początkowych wątpliwości przetwórców i właścicieli marek. Zwłaszcza przetwórcy szybko dostrzegają potencjał ECG - tłumaczy Rosati. Istnieje jednak naturalna niechęć do zmian, więc aby stawić czoła temu wyzwaniu, stosujemy podejście specjalisty ds. sprzedaży. Nasz dział techniki i rozwoju angażuje się, ściśle współpracując z przetwórcami i markami, organizując prezentacje, dostarczając próbki, a nawet uczestnicząc w ich wewnętrznych spotkaniach, jeśli zostanie poproszony. Chwali także wsparcie udzielane przez firmę Miraclon: Poza pierwszorzędną pomocą techniczną oraz szybkim i profesjonalnym rozwiązywaniem problemów Miraclon odgrywa też istotną rolę w pomaganiu nam w utrzymaniu i poszerzaniu naszej bazy klientów.

Bosisio i Celomat zastosowały swoje tradycyjne podejście podczas przenoszenia marek Mondelez z grawiury do fleksodruku i początkowo spotkały się z przewidywanymi zastrzeżeniami. Dotyczyły one jakości druku - wspomina Vanina Tejeda, techniczka ds. prepressu w firmie Celomat - a konkretnie zastępowania kolorów spotowych zrastrowanymi kolorami procesowymi, co wiązało się z utratą niezależności między obrazami i kolorami spotowymi. Wiedzieliśmy, że w przypadku technologii FLEXCEL NX nie będzie z tym problemu.

W latach 2019-2020 firmy Bosisio i Celomat przeprowadziły starannie zaplanowane i dobrze zrealizowane wdrożenie fleksodruku ECG. Rosati opisuje, jak przygotowywały jedną jednostkę magazynową po drugiej, czasami wykorzystując cztery kolory, a czasami pięć, w zależności od produktu. Najpierw określiliśmy dane spektralne każdego koloru spotowego na podstawie próbek wklęsłodruku, a następnie wykorzystaliśmy te informacje, aby przekonwertować każdy z nich w spójną separację ECG, zgodnie z profilem kolorów maszyny Celomat. Firma Mondelez była mile zaskoczona precyzyjnym dopasowaniem kolorów spotowych grawiury i wynikami fleksodruku ECG, i zgodziła się na wydruk próbny. Przekonwertowaliśmy 12 kolorów spotowych na separacje ECG i wybraliśmy 12 produktów, które Celomat wydrukował przy użyciu CMYKOGV + biały.

Przekroczone oczekiwania

Kiedy w 2020 roku zaprezentowano wyniki firmie Mondelez, przekroczyły one oczekiwania marki. Vanina Tejeda: Jeśli chodzi o jakość, która w końcu była przyczyną początkowych zastrzeżeń firmy Mondelez, nie było żadnych problemów, a pod pewnymi względami fleksodruk ECG wypadł lepiej od grawiury: firma Mondelez była naprawdę zadowolona z poprawionych przejść tonalnych i większego kontrastu zdjęć.

Ponieważ rozwiązanie innych niedociągnięć grawiury, na jakie skarżyła się firma Mondelez, w tym wysokich kosztów, ograniczonej elastyczności w przypadku krótkich serii i dłuższych czasów realizacji, przejście na fleksodruk i ECG dostarczyło spektakularnych wyników. Były one obszernie udokumentowane w nagrodzonym zgłoszeniu, którego element zrobił tak duże wrażenie na jurorach konkursu GFIA. Wybrane zalety:

  • Oszczędność zużycia atramentu: Firmy Bosisio i Celomat zastąpiły kolory spotowe nadrukiem większej liczby kolorów procesowych Pantone, ponieważ napełnianie wałka rastrowego wymaga mniej atramentu, niż cylindra do grawiury.
  • Zużycie energii: Ponieważ fleksodruk zużywa mniej energii niż grawiura, oszczędności zużycia energii wyniosły 67% na kolor.
  • Konfiguracja maszyny: W całym projekcie skrócono czas konfiguracji maszyny w porównaniu do grawiury i konwencjonalnego fleksodruku, ponieważ standaryzacja procesu firmy Celomat przez firmę Bosisio i dokładne zarządzanie kolorami oznaczało krótszy czas na uzyskanie docelowych kolorów spotowych (ponieważ ECG zastąpiło je kolorami procesowymi). Pozwoliło to także znacznie ograniczyć straty podłoża podczas narządzania.
  • Czas realizacji: W pouczającym porównaniu fleksodruku ECG i grawiury zgłoszenie wymagało użycia 35 płyt fleksograficznych do wykonania zadania w porównaniu do 42 cylindrów do grawiury, co znacznie skróciło czas realizacji. W zgłoszeniu zwrócono także uwagę na fakt, że płyty zostały dostarczone vanem, podczas gdy cylindry wymagały dwóch ciężarówek, co wyraźnie pokazuje większą złożoność logistyki w przypadku grawiury.

Inne znaczące korzyści były widoczne w logistyce - fleksodruk wykorzystuje mniej materiałów i maszyn niż grawiura, która wymaga więcej zapasów i części zapasowych - oraz w redukcji odpadów w całym procesie łańcucha wartości, gdzie grawiura zwykle wymaga większej ilości niebezpiecznych chemikaliów, miejsca, transportu i podłoży.

Wiodące produkty przechodzą na flekso

Pierwszy projekt okazał się tak dużym sukcesem, że firma Mondelez zaczęła przenosić inne linie produktów z grawiury do fleksodruku, w tym tak znane marki jak Variedad i Oreo. Vanina Tejeda mówi, że zespół już wypatruje nowych wyzwań, dodając, że: dzięki ogólnoświatowej reklamie związanej z wygraniem konkursu zyskaliśmy międzynarodowy profil, który wykorzystamy, zabiegając o więcej zagranicznych projektów.

Jest także przekonana, że rekomendacja fleksodruku i ECG przez firmę Mondelez zachęci inne marki do sprawdzenia tej technologii i oczekuje, że prawdopodobnie jako pierwsze wskażą drogę marki premium i ich łańcuchy dostaw. Mocno wierzę, że większość zadań można wydrukować za pomocą ECG, oraz że większe marki naturalnie szybciej dokonają migracji niż mniejsze. Korzyści - niższy koszt, krótszy czas realizacji i bardziej zrównoważona produkcja - można łatwo dostrzec, a co za tym idzie, łatwo z nich skorzystać.

Opracowano na podstawie informacji firmy Miraclon