Nestlé testuje opakowania na żywność na bazie sera
19 Jun 2025 12:18

Sorry, this entry is only available in Polski.

Co by było, gdyby ser można byłoby zapakować w…ser? Taki scenariusz nabiera rzeczywistych kształtów w Panamie, gdzie koncern Nestlé testuje folię opakowaniową wykonaną z serwatki otrzymanej z własnej produkcji. Prototyp o nazwie Self-Packing Cheese (SPC), opracowany we współpracy z agencją reklamową Ogilvy Colombia, ma na celu zmniejszenie ilości odpadów plastikowych i produkcyjnych.

Obecnie trwają przemysłowe testy opakowań pierwotnych i wtórnych z serwatki, przeznaczonych dla marki ¡ Qué Rico! dystrybuowanej w Panamie

To projekt oparty na nadaniu wartości często niedostatecznie wykorzystywanemu, a występującemu w obfitości produktowi ubocznemu mleczarstwa: serwatce. „Każdego roku produkowane są miliardy litrów odpadów serwatkowych. Nie wykorzystane, niszczą ekosystemy i wyczerpują tlen w rzekach i jeziorach” - wyjaśnia Kim Waigel, menedżer ds. komunikacji w Nestlé Central America, w filmie na platformie YouTube, który prezentuje Self-Packing Cheese.

Dzięki biotechnologicznemu procesowi transformacji ciecz ta jest przekształcana w PHA (polihydroksyalkanian), biopolimer o właściwościach podobnych do plastiku, ale ulegający biodegradacji w ciągu 300 dni (w porównaniu do 900 lat rozkładu plastiku).

Biodegradowalna folia, bezpieczna dla żywności i nadająca się do zadruku

Pomysł narodził się w warsztatach Impact Lab, jednostki zajmującej się innowacjami w sektorze reklamy oraz zrównoważonym rozwojem, należącej do Ogilvy Colombia, która zmobilizowała multidyscyplinarny zespół.

Jak wynika z oświadczeń firmy Nestlé, opublikowanych w kilku mediach branżowych, surowiec ten jest zgodny z normami FDA dotyczącymi kontaktu z żywnością. Półprzezroczysta folia chroni wartości odżywcze, smak i świeżość sera, a jednocześnie nadaje się do zadrukowania jak konwencjonalne opakowanie.

Obecnie trwają przemysłowe testy opakowań pierwotnych i wtórnych z serwatki, przeznaczonych dla marki ¡ Qué Rico! dystrybuowanej w Panamie. Szwajcarska międzynarodowa firma planuje w tym roku wyprodukować tam 5500 ton sera.

Innowacja, którą można dostosować do innych segmentów żywności

„Tak znaczące oddziaływanie na środowisko i biznes może dotyczyć nie tylko opakowania sera, ale także innych powszechnie stosowanych rozwiązań. Wyobraźmy sobie rezultat tego odkrycia! Nade wszystko angażujemy się w opracowywanie rozwiązań, które są skuteczne nie tylko dzisiaj, ale także zrównoważone dla przyszłych pokoleń” - mówi Potas, dyrektor kreatywny Ogilvy Colombia.

Również dla Fabio Quirogi, CEO Ogilvy Andina: „SPC to rewolucyjna innowacja, realna i namacalna, o znacznym potencjale zrewolucjonizowania przyszłości opakowań dzięki możliwości wdrożenia na skalę przemysłową.”

Opracowano na podstawie informacji serwisu Print Industry