Niebanalne myślenie ma przyszłość w świecie opakowań
1 Jan 1970 14:20

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma Mintel wskazała cztery kluczowe trendy, które dominują obecnie w projektowaniu opakowań. Na czele stawki znalazł się, i to nie powinno dziwić, recykling; towarzyszą mu: opakowania bez plastiku, opakowania dla handlu oraz opakowania połączone (interaktywne). Ta ostatnia kategoria oznacza opakowania, które - wykorzystując Internet - podnoszą poziom satysfakcji klienta z kontaktu z marką; służyć do tego mogą kody QR, rzeczywistość rozszerzona albo czipy NFC lub RFID.

Kod QR to najprostsze i najpopularniejsze rozwiązanie, choć niekoniecznie najlepiej wykorzystywane. Dla firmy Mintel korzyścią, zarówno z punktu widzenia marki, jak i klienta, jest fakt, że wspomniane technologie zwiększają radość zakupów. Aktywacja treści ukrytych w opakowaniu dostarcza konsumentom więcej informacji, rozszerza wiedzę na temat marki, a jednocześnie kieruje do producenta zwrotne dane umożliwiające tworzenie szczegółowych analiz na temat użytkowników.

Nie ma jednego sposobu na angażowanie klienta. Może ono przyjąć formę konkursu, śmiesznego pliku wideo lub dodatkowych informacji na temat metody uprawy wina, które zwiększają przejrzystość produktu oczekiwaną przez odbiorców.

Rozwój e-handlu postępuje nieubłaganie i prowadzi do powstawania różnorodnych opakowań, których celem jest zwiększenie przyjemności klienta z obcowania z produktem i jednocześnie jego ochrona (produktu, nie klienta) na drodze od fabryki do progu jego domu. Częścią tego planu są opakowania wtórne (zewnętrzne), zaprojektowane w taki sposób, by utrudnić identyfikację produktu, a tym samym zniechęcić złodziei łasych na paczki pozostawione przed drzwiami.

Handel internetowy rozwija się w średnim tempie 14% rocznie, zaś możliwość produkcji opakowań na żądanie pozwala minimalizować ilość odpadów; stąd wiele inwestycji w produkcję tektury falistej i technologii jej dekorowania za pomocą atramentowych komunikatów.

Niektórzy właściciele marek tworzą opakowania przeznaczone wyłącznie dla e-handlu. Mintel podaje przykład płynu do prania Procter & Gamble umieszczonego w opakowaniu typu „bag-in-box” (worek w pudełku), typowym bardziej dla soków owocowych, który chroni zawartość przed uszkodzeniem w trakcie transportu i wzmacnia jego atrakcyjność na półce sklepowej.

Jak podkreśla raport Mintel, znaczenie recyklingu dla konsumentów i marek stale rośnie; dzisiaj sposobem na wyróżnienie się jest używanie materiałów nadających się do recyklingu (szczególnie prawdziwe w przypadku tworzyw sztucznych). To ostatnie spostrzeżenie jest ściśle powiązane z czwartym z trendów: odejściem od plastiku. Niektórzy producenci opakowań zrezygnowali z tworzyw jednorazowego użytku na rzecz nadających się do recyklingu tektur lub plastiku wykonanego z celulozy, alg morskich lub innych materiałów niekopalnego pochodzenia.

Mintel przewiduje również wzrost liczby opakowań pozbawionych całkowicie tworzyw sztucznych. W jego badaniu 80% konsumentów przyznało, że wspiera ideę sklepu bez plastiku – wizji, do realizacji której dąży na przykład Islandia. Innym trendem jest zakładanie sklepów, do których należy udać się z własnym pojemnikiem po produkty dostępne luzem, jednak trudno uwierzyć, by miał on stać się powszechny.
Na podstawie informacji Print Business opracował TK