Polacy chętnie dopłacą za produkty w opakowaniach przyjaznych środowisku
1 Jan 1970 09:01

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Polscy konsumenci byliby najbardziej skłonni zapłacić dodatkowo za ochronę środowiska – tak wynika z nowego raportu, zgodnie z którym 83% zapłaciłoby dodatkowo za produkt, jeśli oznaczałoby to, że opakowanie produktu ma mniejszy wpływ na środowisko.

Europejskie badanie postrzegania opakowań przez konsumentów zlecone przez Pro Carton, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opakowań Kartonowych i Tekturowych, nastąpiło po okresie kampanii na temat wpływu opakowań na środowisko naturalne. Raport z badania przeprowadzonego wśród 7000 kupujących w siedmiu krajach, w tym 1000 ankietowanych w Polsce, wykazał, że siedmiu na dziesięciu (73%) polskich kupujących zmieniło zwyczaje zakupowe w wyniku ostatnich doniesień medialnych na temat opakowań kończących swój żywot na morzu, a jeden na dwóch (53%) ankietowanych kupowało więcej produktów w opakowaniach przyjaznych dla środowiska.

Zmiana postaw

Wyniki badania pokazują, że w ogólnopolskiej skali oddziaływanie środowiskowe opakowań produktów ma wpływ na decyzje zakupu u prawie ośmiu na dziesięciu kupujących (77%), zaś największe prawdopodobieństwo zmiany dokonywanych zakupów odnotowano u ankietowanych mieszkających w centrum i na południu Polski. Co ciekawe, 74% osób w wieku powyżej 50 wierzy, że sprzedawcy detaliczni w kraju nie robią wystarczająco dużo, aby wprowadzić bardziej przyjazne dla środowiska formy opakowań – to znacznie wyższy wynik niż średnia kraju na poziomie 54%.

Konsumenci za najbardziej przyjazną formę opakowania uważają karton/tekturę (53% polskich konsumentów oceniło je najwyżej), na drugim miejscu uplasowało się szkło (30%); karton/tektura stanowią jako jedyne materiały opakowaniowe głównego nurtu, które są odnawialne, nadające się do recyklingu i biodegradacji.

Pokolenie milenialsów urodzone w latach 1979-1999 wydaje się być najbardziej wspaniałomyślne – 88% zapłaciłoby więcej za produkt, który jest opakowany w ekologiczne materiały. Spośród nich co trzecia osoba (33%) byłaby skłonna zapłacić więcej niż 10%, a ponad połowa (56%) zaakceptowałaby mniejszy wzrost cen. W skali kraju najbardziej skłonni do wydania swoich pieniędzy byliby konsumenci w centralnych regionach Polski – 89% konsumentów chętnie zapłaciłoby więcej za produkt, jeśli jego opakowanie miałoby mniejszy wpływ na środowisko.

59% kupujących ujawniło, że już unikają określonych marek ze względu na obawy dotyczące zastosowanych opakowań.

Potrzeba szerszej informacji

Konsumenci wyraźnie oczekują również od właścicieli marek, sprzedawców i rządu szerszej akcji informacyjnej na temat trwałości opakowań. Spektakularny wynik (9 na 10 polskich konsumentów) uzyskano w kwestii poparcia inicjatywy zwiększenia ilości informacji na opakowaniach dotyczących przyjazności opakowania dla środowiska. Identyczna liczba 90% konsumentów wybrałoby się na zakupy w supermarkecie lub do sklepu detalicznego, który aktywnie zachęca dostawców do stosowania bardziej ekologicznych opakowań.

Tony Hitchin, główny menadżer Pro Carton, tak komentuje wyniki: „Badanie przypomina, że środowisko naturalne nigdy nie było tak ważną kwestią – i konsumenci chcą sięgać głębiej do kieszeni, aby je chronić. Wykazało ono, że w całej Europie rośnie apetyt na opakowania bardziej przyjazne dla środowiska, np. opakowania kartonowe; konsumenci pokazali też swoje preferencje dla marek i sprzedawców detalicznych, którzy są przyjaźnie nastawieni do środowiska.”

„To wspaniałe zobaczyć konsumentów uznających opakowania kartonowe za najbardziej przyjazne dla środowiska i nadające się do recyklingu, a 78% ankietowanych w Polsce przedkłada opakowania kartonowe nad plastikowe! Opakowania kartonowe stają się coraz bardziej popularne, ponieważ są naprawdę trwałe i wykonane z drzew, z których większość uprawia się w Europie, a nie wycina; dodatkowo nadają się do recyklingu i ulegają biodegradacji w kilka miesięcy, nie pozostawiając trwałych blizn na naszej planecie. Nadszedł czas, aby słuchać konsumentów i zadbać, aby opakowania kartonowe stały się materiałem opakowaniowym z wyboru.”

Źródło: Pro Carton