Proekologiczne rozwiązanie Stora Enso w firmie Picadeli
1 Jan 1970 12:51

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Picadeli – firma specjalizująca się w daniach sałatkowych na wynos - zastąpiła w ostatnim czasie stosowane dotychczas jednorazowe wieczka plastikowe ich odpowiednikami wykonanymi z włókien formowalnych. Rozwiązanie to, stworzone wspólnie ze Stora Enso, jest wolne od tworzyw sztucznych, odnawialne, odzyskiwalne i biodegradowalne, pozwalając firmie Picadeli na redukcję ilości plastikowych odpadów (o ok. 120 ton rocznie).

Picadeli dysponuje siecią ok. 2300 barów sałatkowych na obszarze Europy i USA. Firma dużo uwagi poświęca kwestiom środowiskowym w kontekście prowadzonej działalności – wyznaczyła sobie również ambitny cel, by do 2025 roku zredukować ilość wykorzystywanego przez nią plastiku o 50%. Aby go zrealizować, podjęta została decyzja o wprowadzeniu wolnych od plastiku wieczek do opakowań na dania na wynos.

Biznesowy pomysł Picadeli uwzględnia samoobsługowe bary, w których klienci we własnym zakresie wybierają i mieszają odpowiednie składniki sałatek. Od początku w realizacji tego projektu firma stosowała miseczki i pokrywki wykonane z tworzywa sztucznego. Pierwsze z wymienionych już kilka lat temu zastąpiły ich odpowiedniki wytworzone z kartonu. Jednak przed firmą pojawiło się kolejne wyzwanie: zastąpienie plastikowego wieczka bardziej proekologicznym rozwiązaniem.

Odnawialne, wolne od plastiku, odzyskiwalne i biodegradowalne

Poszukiwaliśmy papierowej pokrywki, więc zaczęliśmy rozmowy na ten temat ze Stora Enso. Zaproponowano nam materiał wykonany z włókien formowalnych, co brzmiało świetnie, ale zastanawialiśmy się nad reakcją naszych klientów. W tym przypadku bowiem sałatka nie byłaby przez nich widziana, gdyż samo wieko byłoby nieprzezroczyste – mówi Christine Soome, Food Concept Developer w firmie Picadeli.

Firmy rozpoczęły wspólne prace nad wiekiem wykonanym z tego proekologicznego surowca, bazującego na włóknach drzewnych. Tego typu pokrywki były dotychczas stosowane przy kubkach na napoje, ale nigdy w przypadku większych rozmiarów. Musieliśmy zatem opracować zupełnie nowy produkt, którego nikt wcześniej nie stworzył – dodaje Yujia Zhang, Product Manager w firmie Stora Enso.

Nowe wieko, wykonane z włókien formowalnych i podobnie jak pozostałe rozwiązania Stora Enso z serii PureFiber dedykowane daniom na wynos, jest biodegradowalne, wolne od plastiku, PFAS i innej chemii o długotrwałym działaniu, można je też poddać recyklingowi w tych samych ciągach przemysłowych do których trafia papier.

Zaprojektowane z myślą o konsumentach

Jak się wkrótce okazało, nieprzezroczystość wieka nie była żadną przeszkodą w tym, by nowe rozwiązanie zyskało popularność wśród klientów Picadeli. Jeszcze w fazie prototypu zostało ono przez nas przetestowane w dużym supermarkecie w Göteborgu. Byłam tam wówczas osobiście i zewsząd słyszałam komentarze w rodzaju „nareszcie plastik zniknął z wieczek!”. Ponieważ każdy z klientów wybiera składniki i miesza je samodzielnie, potrzeba zajrzenia do tak przygotowanej sałatki w naturalny sposób zniknęła – mówi Christine Soome.

Innym aspektem, na jaki wskazywali konsumenci, był specyficzny odgłos pojawiający się w chwili zamykania miseczki, potwierdzający, że wieko jest właściwie przytwierdzone. Jego projekt umożliwia też umieszczanie opakowań jedno na drugim, czy też uzupełnianie sałatki o dodatkowy kubek z dressingiem. Design wieka to efekt współpracy działu marketingu Picadeli z projektantem opakowań zatrudnionym przez Stora Enso. Nordycki koncern był odpowiedzialny za projekt strukturalny, zaś Picadeli – za część graficzną, uwzględniającą również tłoczenia wykonane na pokrywce.

Ścisła współpraca na wszystkich etapach tego projektu w dużej mierze zadecydowała o jego sukcesie. Nie była to typowa relacja klient/dostawca, ale prawdziwa kooperacja między dwiema firmami. To była zarazem świetna zabawa i ogromna satysfakcja – dodaje Christine Soome.

Celem firmy Picadeli jest zastąpienie rocznie 10 mln plastikowych wieczek pokrywkami wykonanymi z PureFiber, co pozwoli zredukować ilość odpadów z tworzyw sztucznych generowanych przez firmę w skali roku o 120 ton. Jak podkreśla Stora Enso, ślad węglowy w przypadku wieka wykonanego z PureFiber jest nawet o 75% mniejszy niż w przypadku alternatywnych materiałów taki jak plastik czy bagassa.

Opracowano na podstawie informacji firmy Stora Enso