Rubbermaid publikuje wyniki raportu nt. recyklingu w Europie
1 Jan 1970 11:20

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Do mediów trafiły pierwsze, wstępne informacje dotyczące wyników badania opisanego jako „jedno z największych, zrealizowanych ze środków komercyjnych studiów ilościowych dotyczących branży recyklingowej i gospodarowania odpadami w Europie”.

Badanie stanowi element inicjatywy Love Recycling firmy Rubbermaid, a jego wyniki będą zamieszczane w kolejnych miesiącach 2020 r. Celem programu jest prezentacja przykładów, jak małe i duże firmy radzą sobie z odpadami oraz – co szczególnie istotne – pokazanie barier, które uniemożliwiają prowadzenie recyklingu na większą i skuteczniejszą skalę. Twórcy liczą, że staną się one stymulantem do lepszej edukacji i poprawy odzysku w miejscach pracy.

Jak dotychczas swoje raporty przesłało do Rubbermaid ponad 800 przedsiębiorstw realizujących własne programy recyklingu i gospodarowania odpadami. Wśród głównych spostrzeżeń, które zebrano dotychczas, można wymienić następujące:

- Blisko 3/4 (73%) europejskich firm ma poczucie, że ich działania na rzecz recyklingu nie zawsze kończą się sukcesem.

- Niespełna 2/3 przedsiębiorstw z Europy przyznaje, że słaby poziom lub brak procesów lub urządzeń ma wpływ na skalę ich recyklingu. W przypadku 25% ten problem ma wysoki lub bardzo wysoki wpływ na ograniczanie skali odzysku surowca.

- Przedsiębiorcy potrzebują większego wsparcia ze strony władz. Blisko 30% brytyjskich firm twierdzi, że brak pozytywnych bodźców ze strony rządów powstrzymuje ich przed zwiększaniem poziomów recyklingu. 1/10 uważa, że słabe działania rządzących mają kluczowy wpływ na ograniczanie skali odzysku surowców.

- Powszechne jest przekonanie bizensu (90% badanych w całej Europie), że rządy muszą czynić więcej w celu zachęty do recyklingu na skalę przemysłową.

- Co trzecia europejska firma przyznaje, że brak państwowego wsparcia ogranicza możliwości recyklingu na większą skalę. W tej grupie 25% uważa, że ten czynnik ma kluczowe znaczenie.

- 64% europejskich przedsiębiorców z obawą rozważa wpływ rosnących kosztów recyklingu na ich dochody. Najwięcej tego typu obaw wyrażają firmy z Francji i Niemiec, gdzie ten niepokój powstrzymuje przed podnoszeniem skali recyklingu aż 10% przedsiębiorców.

- 1/3 przedsiębiorstw jako jedną z głównych barier wpływających na poziom recyklingu wymienia słaby poziom wyszkolenia pracowników; w Niemczech takie zdanie wyraziło 39% ankietowanych.

- Nie wszystkie oceny są jednak równie negatywne. 82% przedsiębiorstw uważa, że w najbliższych kilku latach skoncentrują na recyklingu większą uwagę, a 83% z tej grupy zamierza w przyszłości zainwestować wyższe wydatki w rozwiązania do odzysku surowców.

Paul Jakeway, szef marketing w dziale Produktów Przemysłowych firmy Rubbermaid (region EMEA) komentuje: „Nasze badania dowodzą wyraźnego rozdźwięku w postrzeganiu recyklingu prowadzonego na skalę przemysłową – istnieje wyraźna potrzeba działań edukacyjnych. Przedsiębiorstwa handlowe potrzebują pomocy, wsparcia oraz porad ekspertów przy lepszym radzeniu sobie z generowanymi przez siebie odpadami; potrzebują odpowiedzi na pytania, jak szkolić swoich pracowników oraz jak zmieniać postrzeganie recyklingu wewnątrz firm, tak by stał się on w większym stopniu inwestycją, nie zaś stratą. To wszystko musi iść ręka w rękę z budową lepszej infrastruktury i ułatwieniami dla przedsiębiorstw handlowych.”

Inicjatywa „Love Recycling” firmy Rubbermaid została uruchomiona na początku 2020 r., a program badawczy zrealizowano w lutym i marcu br. W promowanym na dużą skalę z pomocą kampanii prowadzonej w mediach społecznościowych programie uczestniczyło ponad 800 firm różnej wielkości z całej Europy, reprezentujących szeroki przekrój sektorów. Prezentowane wyniki pochodzą z dostępnych w sieci kwestionariuszy w języku angielskim, francuskim i niemieckim. Ankieta jest nadal dostępna, zaś Rubbermaid obiecuje, że będzie aktualizował wyniki w miarę spływania kolejnych zgłoszeń.

Na podstawie informacji Rubbermaid opracował TK