Sidel pomaga ustanawiać nowe standardy pakowania w Indiach
1 Jan 1970 11:26

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

  Jeden z głównych indyjskich producentów oleju spożywczego, B.L. Agro Industries Ltd., dzięki wsparciu firmy Sidel posiada obecnie szeroką gamę pomysłowych, lekkich, bezpiecznych, nadających się do recyklingu i niedrogich butelek PET dla swoich kultowych marek olejów spożywczych, w tym butelki 2 l i 5 l z uchwytem o unikalnym wyglądzie.

Wybór PET jako materiału przez firmę B.L. Agro był w Indiach prawdziwie pionierską decyzją. Przedsiębiorstwo zdołało połączyć przełomowe innowacyjne projekty z poprawą poziomu komfortu użytkowania za pomocą butelek z uchwytami, które dzięki swojej przezroczystości pozwalają lepiej wyeksponować oryginalne, smaczne i zdrowe produkty, czyli - zgodnie z mottem firmy - „czystą perfekcję”. Po kolejnych instalacjach - w latach 2014-2019 - trzech linii produkujących butelki PET o pojemności od 200 ml do 5 l, wciąż rosnące zaufanie firmy B.L. Agro do PET i Sidel doprowadziło do wzrostu jej udziałów w rynku w dynamicznie rozwijającym się regionie, jak również umożliwiło zdobycie przez tego wiodącego gracza wielu nagród na rynku indyjskim.

Konsumpcja oleju spożywczego w przeliczeniu na mieszkańca w Indiach wynosi około 17 kg rocznie i obecnie wzrasta o około 8% rocznie. Wcześniej większość olejów spożywczych w kraju była pakowana w 15-kilogramowe metalowe puszki, a obecnie cały ten segment zmierza w kierunku opakowań konsumenckich.

Pierwszym opakowaniem, które zastąpiło puszki, była torebka foliowa, która w pewnym momencie stanowiła około 80% do 85% wielkości sprzedaży. Następnie zwrócono się w stronę sztywnych opakowań, konkretniej butelek PET. „Rynek niepokoi się ekologicznymi skutkami stosowania torebek foliowych, ponieważ nie nadają się one do recyklingu” – wyjaśnia Ashish Khandelwal, dyrektor wykonawczy w B.L. Agro. PET zapewnia szereg korzyści, szczególnie biorąc pod uwagę, że nadaje się do pełnego recyklingu bottle-to-bottle, oferując możliwość ograniczenia ciężaru, co znacznie zmniejsza ilość zużywanej żywicy PET i pozwala na dużą elastyczność projektowania, przejrzystość, przystępność cenową, a przede wszystkim – pełne bezpieczeństwo żywności.

Udane partnerstwo w ramach PET nadal się rozwija

B.L. Agro należy do producentów olejów spożywczych, którzy wcześnie rozpoznali nowy trend związany z wykorzystaniem opakowań z PET. Posiadając osiem obiektów w okolicy Bareilly na północy Indii, B.L. Agro prowadzi jeden zakład pakowania i dwa zakłady rafinacji. Ta rodzinna firma została założona w 1945 roku i obecnie produkuje Bail Kolhu – olej musztardowy, który jest wiodącym produktem we wschodniej i północnej części Indii ze względu na przypisywane mu właściwości zdrowotne. Oprócz tego B.L. Agro produkuje pod marką Nourish produkty spożywcze i całą gamę olejów rafinowanych, m.in. słonecznikowych, fasolowych, ryżowych i sojowych. „Skupiamy się na jasnym celu: produkcji, przetwarzaniu i wprowadzaniu na rynek najczystszych możliwych produktów, dostarczając smaczniejsze i zdrowsze rozwiązania spożywcze naszym konsumentom, a także mocno wierząc w stworzenie marki, która oferuje klientom produkty nieobciążające zbytnio budżetu i pochodzące ze zrównoważonych źródeł” – mówi pan Khandelwal.

Około dwudziestu lat temu firma B.L. Agro uświadomiła sobie możliwości, jakie może przynieść butelkowanie wysokiej jakości olejów spożywczych w opakowania z PET. Było to szczególnie widoczne przy analizowaniu sposobu wyróżnienia marki i doświadczeń konsumentów. „Zawsze wierzyliśmy, że dobre doświadczenia podczas użytkowania są istotne i dlatego już w 1999 roku przeszliśmy na opakowania z PET” – mówi Pradeep Hada, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing w B.L. Agro. „Kiedy zaczęliśmy projektować pojemniki, dla wyróżnienia naszej marki na tle konkurencji chcieliśmy osiągnąć coś zupełnie innego od tego, co było wówczas dostępne na rynku. Będąc pionierami w dziedzinie opakowań z PET dla olejów spożywczych, jako pierwsi w Indiach wprowadziliśmy butelki z uchwytem o pojemności 2 l i 5 l” – dodaje. Obecnie B.L. Agro posiada szeroką gamę formatów: butelki 200 ml, 500 ml i 1 l w pudełkach amerykańskich, butelki 2 l i 5 l w kartonowych opakowaniach zbiorczych, a także słoiki z PET o pojemności 15 l, które są wspierane przez doświadczenie i wiedzę firmy Sidel w ramach technologii rozdmuchiwania – obejmując w sumie 140 zróżnicowanych jednostek magazynowych.

Od innowacyjnego pomysłu do funkcjonalnego wzornictwa przemysłowego

W różnych okresach swego rozwoju B.L. Agro zwracała się do firmy Sidel z prośbą o pomoc w wyróżnieniu projektów butelek przy jednoczesnej oszczędności zasobów i surowców, by dzięki produktom nie obciążającym zanadto budżetu nadal móc sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu rynku. „W tym czasie butelki z PET wciąż stanowiły w Indiach przełomowe rozwiązanie. Przyciągały użytkowników końcowych ze względu na swoją innowacyjność oraz ofertę wysokiej jakości produktów przezroczystych – były to dla nas bardzo istotne elementy. Kiedy zaczęliśmy pracować nad naszymi butelkami z uchwytami o pojemności 2 l i 5 l, firma Sidel zaproponowała nam bardzo kreatywne i przełomowe koncepcje. W ten sposób udało nam się uzyskać wyjątkowy wygląd, który z czasem stał się kultowy” – podkreśla pan Hada. Efektem szczegółowego procesu opracowywania opakowań było powstanie pierwszej butelki z PET na olej spożywczy posiadającej uchwyt i trójkątny kształt – stanowiło to nowatorskie podejście do tego rodzaju produktu. „Wytwarzanie takiej butelki PET z uchwytem nie jest łatwym zadaniem; bardzo trudno było znaleźć dostawców, którzy podjęliby się tego wyzwania. Zespół ds. opakowań w firmie Sidel jako jedyny zgodził się na wykonanie prototypu butelki posiadającego dwa wcięcia na uchwyt”– wspomina pan Khandelwal.

Aby skutecznie sprostać temu podwójnemu wyzwaniu – obejmującemu kształt butelki PET i specyfikę jej uchwytu – potrzebny był pełen zestaw możliwości badawczo-rozwojowych oferowanych przez firmę Sidel, wsparty jej ponad czterdziestoletnim doświadczeniem w tym segmencie. „Bardzo doceniliśmy początkową koncepcję; jednak trudno było sobie wyobrazić skuteczną realizację projektu opakowania, ponieważ butelka nie była ani kwadratowa, ani okrągła. Na jego złożoność wpływały również wcięcia, które musiały być w pełni uformowane, aby można było wstawić uchwyt. Z drugiej strony wcięcia nie mogły być zbyt głębokie, ponieważ uchwyt mógłby odpaść” – wyjaśnia pan Khandelwal.

Wstawienie uchwytu, orientacja butelki podczas samego wstawiania oraz ustalenie obszaru etykietowania na butelce były kwestiami, które indyjski gracz oraz firma Sidel musieli rozwiązać wspólnie, aby móc silnie wyróżnić opakowania B.L. Agro na półkach sklepowych. „Współpracując byliśmy w stanie przyjąć tę innowacyjną koncepcję, która oferuje rzeczywistą korzyść marketingową i – dzięki prototypowaniu oraz zakrojonym szeroko badaniom – wprowadzić ją do przemysłowej rzeczywistości na działającej linii produkującej opakowania” – mówi Giulio Bellanti, sprawujący w firmie Sidel funkcję dyrektora ds. rozwoju biznesowego dla olejów spożywczych w Azji, Oceanii i Afryce.

„Byliśmy pod dużym wrażeniem ogólnego doświadczenia i wiedzy posiadanej przez firmę Sidel na temat opakowań. Ponadto w drugim etapie byliśmy pewni, że proponowane projekty będą również dobrze wykonane pod kątem procesu rozdmuchiwania butelek. W końcu właśnie z tego Sidel jest znany na całym świecie. Ostatecznie udało się nam osiągnąć niezwykle precyzyjny proces rozdmuchiwania, w połączeniu z dokładnym pozycjonowaniem wcięć i formowaniem”– dodaje Pan Khandelwal.

Wielokrotnie nagradzane lekkie butelki

Oprócz wykorzystania przewagi marketingowej i wyróżnienia marki, ta firma zajmująca się produkcją olejów spożywczych chciała również znacznie obniżyć ciężar butelek z PET. „2-litrowa butelka z uchwytem zwykle waży około 70 g. Dokładnie analizując projekt pojemnika udało nam się obniżyć ciężar o około 21% i obecnie wytwarzamy butelki o masie 55 g. Kolejne etapy obniżania masy zawsze były wykonywane bez uszczerbku dla wytrzymałości górnej części butelki i innych wymagań mechanicznych dotyczących transportu i tranzytu. Stabilność i trwałość butelki w całym łańcuchu dostaw została przetestowana i zatwierdzona przez ekspertów ds. opakowań z firmy Sidel” – wyjaśnia Pan Khandelwal. Rezultatem jest zoptymalizowana butelka wielkoformatowa, która ułatwia obchodzenie się z towarem, jednocześnie w pełni chroniąc produkt wewnątrz – to kluczowy czynnik dla norm jakościowych firmy B.L. Agro.

Podobnie jak w przypadku butelki o pojemności 2 l, dla formatu 5-litrowego również obniżono ciężar, zmniejszając ją ze 130 g na 110 g (nie licząc uchwytu). Te redukcje masy mają znaczący wpływ na zrównoważony rozwój i przekładają się na ponad 650 ton zaoszczędzonego materiału PET rocznie. Zmiany te są też wyraźnie związane ze znacznym obniżeniem kosztów materiałowych na wysoce konkurencyjnym rynku olejów spożywczych, szczególnie w Indiach.

Oba formaty butelek zostały z powodzeniem wprowadzone na rynek i zdobyły uznanie na szczeblu krajowym i międzynarodowym, otrzymując nagrodę Indian Star Packaging Award, a także nagrodę Asia Star Packaging Award. „Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Sidel. Nasze butelki z PET wyróżniają się na półkach i zapewniają nowatorskie oraz przyjemne doświadczenia konsumenckie, względem naszego wysokiej jakości zdrowego oleju” – podsumowuje Khandelwal.

Źródło: Sidel