Jak informuje najnowszy raport rynkowy firmy Smithers, globalny rynek opakowań stosowanych w handlu internetowym osiągnął w 2024 r. wartość 75,3 mld dolarów. Od 2019 r. rozwijał się on w średniorocznym tempie 16,8%.
Nowy raport „The Future of E-commerce Packaging to 2029” (Przyszłość opakowań dla e-commerce do 2029 r.) prognozuje dalszy wzrost popytu w tempie 9,0% złożonej rocznej stopy wzrostu (CAGR), co w 2029 r. zapewni mu wartość 116,1 mld dolarów.
Formaty opakowań stosowanych w dostawach e-handlu to opakowania z tektury falistej, opakowania giętkie, koperty i opakowania ochronne. Tektura falista jest dominującym materiałem; wartość tego formatu wyceniono w 2024 r. na 61,3 mld dolarów. Jest ona popularna ze względu na swoją wszechstronność, solidność wytrzymałość oraz niewielki wpływ na środowisko. Prognozuje się, że tektura falista utrzyma pierwszą pozycję w prognozowanym okresie i zwiększy udział w rynku, przy wzroście sprzedaży na poziomie blisko 10% CAGR.
Opakowania giętkie, warte ponad 11 mld dolarów w 2024 r., są drugim co do wielkości sektorem opakowań e-commerce. Prognozuje się, że do 2029 r. ich wartość będzie wzrastać w tempie blisko 8% CAGR. Opakowania giętkie pozostają głównym wyborem w niektórych sektorach - zwłaszcza odzieżowym - ze względu na ich wszechstronność, niewielką masę i niskie koszty dla właścicieli marek oraz sprzedawców detalicznych.
W przeciwieństwie do poprzednich formatów, opakowania ochronne są wyborem mniejszej liczby sektorów użytkowników końcowych, dlatego ich udział w rynku jest ograniczony.
W raporcie Smithers uwzględniono następujące sektory handlu elektronicznego: żywność i napoje, artykuły higieny osobistej i kosmetyki, artykuły elektryczne, książki i media cyfrowe, odzież (ubrania, obuwie i biżuteria), zabawki i sprzęt sportowy oraz meble domowe i ogrodowe. Wszystkie sektory odnotowały wzrost wartości rynkowej w latach 2019-2024.
Pod względem wartości największy udział w rynku ma sektor odzieżowy, ze sprzedażą w wysokości ponad 21,8 mld dolarów w 2024 roku. Przewiduje się, że do 2029 r. będzie on nadal rozwijał się najbardziej dynamicznie, z rocznym wzrostem wynoszącym średnio prawie 12%.
Kilka z największych rynków opakowań e-commerce znajduje się w krajach regionu Azji i Pacyfiku, m.in. w Chinach, Japonii i Korei Południowej. Największym krajowym rynkiem poza Azją i Pacyfikiem mogą pochwalić się Stany Zjednoczone, z wartościowym udziałem w 2024 r. wynoszącym niespełna 24%. Chociaż liczba ta pozostaje względnie niezmieniona od 2019 r., przewiduje się, że do 2029 r. wzrośnie do ponad 26%.
Opracowano na podstawie informacji firmy Smithers