Stora Enso wspiera projekt Green Pledge
1 Jan 1970 10:04

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Szwedzka firma Svenska Krämsfabriken zajmuje się wytwarzaniem wyrobów kosmetycznych, zdrowotnych i produktów dla branży wellness. Jakiś czas temu podjęła się wyeliminowania plastiku wykorzystywanego w jej produktach. W tym celu uruchomiła projekt Green Pledge, obejmujący cały łańcuch dostaw i uwzględniający przejście na materiały bazujące na włóknach drzewnych i zautomatyzowanie procesów pakowania. Dzięki temu - jak podaje firma - rocznie udało się jej wyeliminować 15 ton plastiku, co oznacza 22 ciężarówki pełne towaru, a ilość energii wykorzystywanej w jej procesach wytwórczych spadła o 10%. Partnerem Svenska Krämsfabriken w tym przedsięwzięciu jest Stora Enso, która dostarczyła proekologiczne podłoża i maszyny pakujące, zapewnia również niezbędny know-how i wiedzę technologiczną w kontekście automatyzacji procesów.

Głównym celem projektu Green Pledge - jak podają jego twórcy - było zminimalizowanie ilości dwutlenku węgla, którego emisja następuje podczas procesów pakowania, dystrybucji i transportu towarów produkowanych przez Svenska Krämsfabriken. Drugim - wyeliminowanie plastiku, znajdującego zastosowanie w procesach wytwórczych. Firmie zależało też na pełnym zautomatyzowaniu linii produkcyjnych, by poprawić wydajność i ograniczyć ilość prac wykonywanych ręcznie.

Przed wdrożeniem wspomnianego projektu Svenska Krämsfabriken dostarczała swoje produkty w plastikowych pudełkach, pakowanych ręcznie przez zatrudnione w tym celu osoby. Ponieważ zapotrzebowanie na jej produkty stale rosły, procesy pakowania i przenoszenia pudełek wymagały zaangażowania coraz większej liczby pracowników. Aby ulepszyć środowisko pracy i zwiększyć wydajność pakowania, wprowadzona została do użytku zautomatyzowana linia pakująca.

Kierownictwo Svenska Krämsfabriken rozpoczęło też poszukiwania materiału generującego niski ślad węglowy, który mógłby znaleźć zastosowanie w produkcji pudełek, w których wyroby firmy są wysyłane do sieci sprzedaży detalicznej. Mając na uwadze oczekiwania tych ostatnich, pudełka miały być również praktyczne w użytkowaniu, gdyż detaliści zajmują się rozpakowywaniem otrzymanej partii towaru i jej przepakowywaniem z myślą o finalnych odbiorcach - klientach sklepów. Z tego względu musiały być one łatwe w obsłudze.

Stora Enso dostawcą kompleksowego rozwiązania opakowaniowego

Z naszego punktu widzenia był to idealny projekt do zrealizowania. Posiadamy bowiem w ofercie materiał, jakiego oczekiwała Svenska Krämsfabriken. Sprzedajemy też maszyny pakujące, wreszcie - posiadamy wiedzę i zasoby niezbędne do stworzenia rozwiązania opakowaniowego dopasowanego do oczekiwań odbiorcy - mówi Elisabeth Gyllengren, Account Manager w Stora Enso.

Wspólnie z Svenska Krämsfabriken firma stworzyła i dostosowała do potrzeb klienta nie zawierające plastiku opakowanie, bazujące na tekturze falistej i uwzględniające minimalną ilość powietrza znajdującego się w środku. Jak zapewnia Stora Enso, nie generuje ono jakichkolwiek odpadów plastikowych, a jego projekt uwzględnia łatwe otwieranie oraz możliwość recyklingu. Firma zajęła się też dostawą i montażem owijarki. W efekcie przyspieszone zostały procesy logistyczne w całym łańcuchu dostaw.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów tej współpracy, gdyż zrealizowany projekt uwzględnił wszystkie założenia i całą specyfikację, jakie przyjęliśmy w chwili jego startu. Możliwość pozyskania całego rozwiązania od jednego dostawcy - od produkcji pudełek do kompleksowej, zautomatyzowanej linii pakującej - znacząco uprościło cały proces - dodaje Johan Mattsson, CEO i współzałożyciel Svenska Krämsfabriken.

Imponujące efekty współpracy”

Jak podkreśla Stora Enso, rezultaty współpracy z Svenska Krämsfabriken są imponujące. Zgodnie z życzeniem klienta firma stworzyła wolne od tworzyw sztucznych, odzyskiwalne i odnawialne pudełko, jak też wdrożyła „inteligentną” linię pakowania gotowych wyrobów w zoptymalizowany sposób. W rezultacie o 15 ton w skali roku zredukowana została ilość plastiku używanego w procesach opakowaniowych. Zmniejszono też ilość palet o 10-30%, co przekłada się na 22 pełne ciężarówki z towarem. Co więcej, Svenska Krämsfabriken zużywa o 10% mniej energii rocznie, co daje oszczędność rzędu 150 MWh. Dzięki owijarce, również dostarczonej przez Stora Enso, poprawie uległo też całe środowisko pracy w obszarze pakowania.

Jak podają partnerzy przedsięwzięcia, również odzew ze strony obiorców Svenska Krämsfabriken jest bardzo zadowalający. Nowe opakowanie okazało się bowiem być łatwiejszym w obsłudze, co ma duże znaczenie w przypadku firm z segmentu e-handlu, które szczególną wagę przykładają do kwestii wydajności, optymalizowania stanów magazynowych i możliwości recyklingu.

Jestem dumny z faktu, że nowe rozwiązanie jest nie tylko dobre dla nas i dla całej planety, ale przynosi też szereg korzyści naszym klientom i wszystkim uczestnikom łańcucha dostaw - podsumowuje Johan Mattsson.

Opracowano na podstawie informacji firmy Stora Enso