Stora Enso ze stabilnym wynikiem
1 Jan 1970 11:27

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Stora Enso poinformowała o wynikach finansowych za 2. kwartał  2020 r. Jak podaje firma w specjalnym komunikacie do inwestorów i akcjonariuszy, globalna sytuacja związana z pandemią Covid-19 przełożyła się na spadek jej przychodów ze sprzedaży i zysku operacyjnego EBIT w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Marża zysku brutto w minionym kwartale wyniosła 8,4%. Firma odnotowała przepływy gotówkowe rzędu 363 mln euro, zaś dostępność środków finansowych, zapewniających bieżącą płynność, osiągnęła poziom 2,1 mld euro.

Kierownictwo Stora Enso podkreśla, że priorytetem działalności firmy były i są zdrowie i bezpieczeństwo zatrudnionych w niej osób, co nabrało szczególnego wymiaru w ostatnich miesiącach, zdominowanych przez pandemię koronawirusa. Koncern wprowadził w związku z tym szereg procedur i obostrzeń mających na celu ochronę pracowników, stale też monitoruje światową sytuację związaną z Covid-19. Stora Enso zapewnia, że dzięki wielu proaktywnym działaniom udało się zminimalizować wpływ pandemii na bieżące funkcjonowanie firmy i zapewnić ciągłość dostaw do klientów.

Stora Enso utrzymała również solidny poziom płynności finansowej i dostępności do zasobów finansowych. Na koniec 2. kwartału br. wartość dostępnej gotówki i jej ekwiwalentów wyniosła 1,062 mld euro. Firma nie skorzystała z przyznanych jej linii kredytowych o wartości 1 mld euro, jak również z możliwości pozyskania pożyczek na ustawowe składki emerytalne w Finlandii o wartości 950 mln euro.

„Wciąż jesteśmy w bezprecedensowym okresie pandemii Covid-19, która znacząco rzutuje na zdrowie ludzi na całym świecie, powodując niepewność i zmienność w środowisku biznesowym – pisze we wspomnianym komunikacie Annica Bresky, prezes i CEO firmy Stora Enso. – Rządy wielu krajów podjęły działania wspierające gospodarki, dzięki czemu mamy do czynienia ze stopniowym się ich otwieraniem, także w wymiarze społecznym. Jednak, pomimo pewnych oznak optymizmu, przejrzystość rynkowa wciąż pozostaje na niskim poziomie. W tym kontekście koncentrujemy się na tych aspektach działalności Stora Enso, na które mamy realny wpływ: bieżącej obsłudze i wspieraniu klientów; zapewnieniu zdrowia naszym pracownikom; prowadzeniu działalności w możliwie najbardziej wydajny sposób; zabezpieczeniu stabilności finansowej oraz kontynuacji działań związanych z wprowadzaniem na rynek innowacyjnych rozwiązań”.

Przychody ze sprzedaży Stora Enso zamknęły się w 2. kwartale br. kwotą 2,114 mld euro (spadek o 18,9% w porównaniu z analogicznym okresem 2019), zaś zysk operacyjny EBIT spadł z 299 mln euro do 178 mln euro. „Tym samym jest on na poziomie porównywalnym z 1. kwartałem br. – podkreśla Annica Bresky. – Wyłączając dział Paper wskaźnik ten wyniósł 216 mln euro, co jest wynikiem znacząco lepszym niż w pierwszych trzech miesiącach tego roku, gdy zamknął się on kwotą 159 mln euro”.

Przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej Stora Enso wyniosły w 2. kwartale br. 363 mln euro. „Biorąc pod uwagę wysoce niesprzyjające okoliczności, uważamy wyniki za ten okres za solidne. Złożyła się na nie w dużej mierze wysoka sprzedaż realizowana przez jednostki Packaging Materials i Forest. Lepiej niż się spodziewaliśmy, radził też sobie dział Wood Products. W największym stopniu pandemia wpłynęła na wyniki działu Paper, już wcześniej dotkniętego spadkami rynkowymi i strukturalną obniżką popytu na wszystkie gatunki papieru. Wyłączając dział Paper, marża zysku EBIT pozostała na poziomie 13%, potwierdzając stabilność naszego biznesu”.

Pomimo pandemii, Stora Enso kontynuowała działania związane z przekształcaniem się w przedsiębiorstwo bazujące na surowcach odnawialnych. W zakładach w Oulu trwa proces dostosowywania ich do produkcji tektury typu kraft. Annica Bresky zapowiada, że zostanie ona uruchomiona w 4. kwartale tego roku. „Obecnie aż 80% naszych przychodów ze sprzedaży jest realizowanych przez jednostki o największym potencjale wzrostu. Po przekształceniach udział papieru w naszej sprzedaży będzie jeszcze mniejszy. Rynek pozostaje wymagający również dla działu Biomaterials, gdzie mamy do czynienia z presją cenową oraz spadkiem popytu na papiery graficzne. W porównaniu z poprzednim rokiem, nasze wyniki finansowe za 2. kwartał są zatem znacząco niższe, co jest wypadkową spadków w dostawach i realizowanej sprzedaży, głównie w działach Paper i Biomaterials”.

Jak dodaje kierownictwo Stora Enso, trudno w obecnej sytuacji prognozować wyniki w kolejnych kwartałach jak też w całym 2020 roku. W 3. kwartale firma planuje natomiast przeprowadzić, przesunięte w czasie z uwagi na pandemię, prace konserwacyjne w sześciu zakładach produkcyjnych.

Annica Bresky podkreśla, że poza minimalizacją skutków pandemii koronawirusa, firma kontynuuje działania mające na celu zwięskzyć jej efektywność kosztową. „Program ochrony zyskowności, którego celem jest redukcja kosztów o 350 mln euro rocznie, jest nadal wdrażany; podejmujemy tu zresztą kolejne kroki. Mając na uwadze potencjalnie dłuższe i głębsze, negatywne skutki Covid-19, zapewniliśmy sobie bufor finansowy w wysokości 2,1 mld euro. M.in. w tym celu przeprowadziliśmy emisję „proekologicznych” obligacji, co jest zbieżne z naszą polityką zrównoważonego rozwoju. W jeszcze większym stopniu niż dotychczas koncentrujemy się na utrzymaniu właściwych przepływów gotówkowych oraz zarządzaniu kapitałem obrotowym. Wzmacniamy naszą stabilność finansową i w tym kontekście jestem pod wrażeniem działań podjętych w ramach całej organizacji”.

Annica Bresky podkreśla, że firma przygotowuje się do powrotu koniunktury, rozwijając innowacyjne działania tych jednostek biznesowych, które w największym stopniu mają decydować o przyszłości Stora Enso. „Rozpoczęliśmy w związku z tym produkcję włókien formowanych, oferując nowe projekty i rozwiązania skierowane na rynek jednorazowych opakowań gastronomicznych; mają one być odnawialne, odzyskiwalne, biodegradowalne i wolne od plastiku. Z kolei we współpracy z firmą Cordenka, pracujemy nad stworzeniem biologicznych, niezawierających paliw kopalnych i konkurencyjnych kosztowo włókien węglowych, które mogłyby zastąpić materiały bazujące na ropie”.

W ostatnim czasie firma wprowadziła do oferty AvantForte – tekturę falistą typu kraft do opakowań spożywczych. „To bezpieczne dla żywności rozwiązanie wychodzi naprzeciw wymaganiom właścicieli marek w kontekście wysokiej jakości opakowań niezawierających tworzyw sztucznych, a przy tym wymagających mniejszej ilości surowców niezbędnych do ich wykonania” – podkreśla Annica Bresky.

Kolejny nowy produkt w ofercie Stora Enso to PerformaLight – wolny od plastiku karton niskogramaturowy, dedykowany opakowaniom na produkty premium. „W porównaniu z rozwiązaniami konkurencyjnymi, przy jego produkcji emisja dwutlenku węgla może zostać zredukowana nawet o 70%” – dodaje Annica Bresky.

Stora Enso jest też aktywna w kontekście dygitalizacji rynków, na których firma działa. Niedawno zainicjowała powstanie Box Inc. – cyfrowej platformy sprzedażowej B2B dedykowanej opakowaniom wykonanym z bazującej na surowcach odnawialnych tektury falistej. „Ma ona pomóc firmom w znalezieniu właściwego dla siebie opakowania, zaś dostawcom w dotarciu do nowych klientów bez tworzenia własnej platformy online” – podkreśla Annica Bresky.
Jak dodaje CEO firmy, Stora Enso poczyniła też kolejne kroki w obszarze tzw. opakowań inteligentnych. Jej technologia ECO RFID Tag, znajdująca zastosowanie w zawieszkach ubraniowych, została z powodzeniem wdrożona przez klientów ze Skandynawii oraz Chin. „Jednocześnie wdrożyliśmy pierwsze rozwiązania dedykowane bezobsługowym sklepom detalicznym, które pozwolą klientom na dokonywanie bezdotykowych zakupów, a sprzedawcom – na większą przejrzystość stanów magazynowych”.

Stora Enso poinformowała też o realizowanych planowo działaniach związanych z jej przenosinami do nowej siedziby. „Po rozpisaniu konkursu architektonicznego, wybrany został najwyższej klasy projekt uwzględniający drewnianą konstrukcję budynku. Będzie on łączył w sobie innowacyjny design i proekologiczność w postaci obniżonego śladu węglowego związanego z jego budową i eksploatacją” – podkreśla Annica Bresky.

Na zakończenie CEO koncernu dodaje: „Pozytywnie odbieramy strategię Unii Europejskiej związaną z odbudową gospodarki po pandemii Covid-19, uwzględniająca szereg działań proekologicznych i bazujących na rozwiązaniach cyfrowych. Jest w niej wiele potencjału, podobnie jak w planach dotyczących redukcji śladu węglowego. Stora Enso, może tu zaproponować szereg odnawialnych rozwiązań, by wesprzeć Unię Europejską w tej globalnej przemianie. Nowa normalność, po uporaniu się ze skutkami koronawirusa, powinna być bowiem normalnością proekologiczną”.


Opracowano na podstawie informacji Stora Enso