Tetra Pak Index 2018: opakowania inteligentne szansą e-handlu
1 Jan 1970 13:39

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Technologie opakowań inteligentnych, oparte na unikalnych kodach cyfrowych, zdominują w najbliższych kilku latach handel produktami spożywczymi – zarówno konwencjonalny, jak i internetowy: brzmi teza zawarta w opublikowanym dzisiaj dokumencie Tetra Pak Index 2018.

Sprzedaż żywności przez Internet rośnie w tempie dwucyfrowym, zaś tradycyjne sklepy są przekształcane – w efekcie powstaje „omnichannel”, czyli środowisko, w którym różne kanały sprzedaży przenikają się, a klient może kupić co chce, kiedy chce i jak chce, wykorzystując swój smartfon jako kompas. Zdaniem Tetra Pak opakowania będą odgrywać ważną rolę w realizacji trendów, które kształtują obecny rozwój sprzedaży żywności w Internecie, a którymi są:

- wygoda: główną siłą napędową handlu internetowego jest ułatwienie sobie życia przez zabieganych konsumentów;

- zrównoważony rozwój: presja na producentów opakowań z tworzyw sztucznych oraz świadomość celów gospodarki cyrkularnej będą się nasilać, wzrośnie też rola recyklingu. Konsumenci chcą wiedzieć, czy wybierane przez nich marki odpowiadają standardom wyznaczanym przez wymogi zrównoważonego rozwoju;

- personalizacja i unikalność: indywidualizacja i personalizacja produktów będzie ważnym czynnikiem kształtującym wybór dokonywany przez konsumentów; dlatego aż 80% producentów pakowanych artykułów konsumenckich deklaruje chęć zastosowania modelu D2C („bezpośrednio-do-konsumenta”) do 2025 r.;

- technologia i wydajność: super-szybkie dostawy w czasie krótszym niż 10 minut będą możliwe już w 2025 r., zmieniając zachowania konsumentów (częstsze zakupy w mniejszych ilościach) i komplikując logistykę. Kanały dostaw będą ulegać przekształceniom dzięki nowym technologiom, głównie RFID i robotom, stając się bardziej wydajnymi i przejrzystymi.

Rola opakowań inteligentnych

Technologie opakowań inteligentnych oparte na unikalnych kodach cyfrowych umożliwiają nadanie każdemu zapakowanemu produktowi unikalnego identyfikatora. Te kody mogą być sczytywane z użyciem skanerów danych lub z pomocą zwykłego smartfona, stając się kanałem przekazywania ogromnej ilości informacji i otwierając nieograniczoną ilość możliwości. Powstaje w ten sposób interaktywny kanał do kontaktu – w czasie rzeczywistym – z indywidualnymi klientami, pozwalający na informowanie m.in. o miejscu pochodzeniu surowców, z których powstał produkt, szczegółów dotyczących wartości odżywczych, a także gier i promocji. Dla marek oznacza to dostęp do informacji, dzięki którym mogą usprawnić swe działania i jeszcze bardziej spersonalizować swoje produkty.

Sklepy internetowe są zainteresowane unikalnymi identyfikatorami kompatybilnymi z robotami pracującymi w centrach magazynowych i dystrybucyjnych, postrzegając je jako klucz do sukcesu w e-handlu. Dostęp do danych i możliwość śledzenia produktów pomaga im w zarządzaniu skomplikowaną logistyką i poprawie jej wydajności.

Alexandre Carvalho, globalny dyrektor ds. usług marketingowych w Tetra Pak, podsumowuje: „Ekspansja e-sklepów spożywczych to wielka szansa dla producentów żywności i napojów, a ich sukces w dużej mierze zależy od opakowań. Mówiąc dokładniej, inteligentne opakowania poprawiają przejrzystość i wydajność działania łańcuchów dostaw, dodatkowo umożliwiając bezpośredni, interaktywny kontakt z konsumentem. Wierzymy, że ta błyskawicznie rozwijająca się technologia, próbowana i testowana przez nas od 2016 r., a obecnie stosowana w Europie, pomoże naszym klientom odkrywać nowe obszary i rozwijać się w najbliższych latach.”

Podstawą Tetra Pak Index 2018 były: badania rynkowe prowadzone w USA, Wielkiej Brytanii, Chinach, Arabii Saudyjskiej i Korei; globalne studium segmentacji rynku; a także rozmowy prowadzone z przedstawicielami e-handlu w USA, Europie i Chinach.
Na podstawie informacji Tetra Pak opracował TK