Współpraca Domino i P&G pomaga osobom niedowidzącym
1 Jan 1970 10:10

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma Domino Printing Science wspólnie z koncernem Procter and Gamble opracowały metodę etykietowania produktów do higieny osobistej, dzięki której osoby niedowidzące będą w stanie rozróżnić je dotykiem podczas używania.

Dla osób z upośledzeniem wzroku nawet pozornie proste czynności, takie jak odróżnienie butelki szamponu od butelki odżywki do włosów, mogą stanowić prawdziwe wyzwanie. To z myślą o nich firmy P&G i Domino szukają rozwiązania problemu identyfikacji produktów.

Uznając, że wypukłe znaki alfabetu Braille'a nie są rozwiązaniem ze względu na ograniczoną liczbę osób, które potrafią się nim posługiwać, firmy postanowiły opracować bardziej uniwersalną alternatywę. Jak bowiem twierdzą, w samych tylko Stanach Zjednoczonych wśród osób cierpiących na najbardziej zaawansowane wady wzroku – zarejestrowanych jako prawie niewidome – pismo dotykowe potrafi odczytać niespełna 10%.

Zostaliśmy zaproszeni do odwiedzenia specjalistycznych laboratoriów Domino w Hamburgu zajmujących się testowaniem laserów, najpierw w celu omówienia wymagań projektu, a następnie na dwudniową sesję roboczą dla określenia najlepszego możliwego rozwiązania - wyjaśnia Kevin Higgins, inżynier z P&G.

Wspólnie wybraliśmy gamę szamponów i odżywek Herbal Essences bio:renew jako produkt do testów, który nadaje się do łatwego znakowania na drukarkac-h serii D wykorzystujących laser CO2 dla stworzenia wyróżniającego się znacznika dotykowego.

Dr Stefan Stadler, szef zespołu w Akademii Laserowej, stanął na czele wspólnego zadania, jakim było znalezienie najlepszego rozwiązania. Grupa inżynierów uznała, że optymalnym miejscem na umieszczenie znacznika będzie spód butelki, gdzie plastik jest najgrubszy i gdzie będzie on łatwy do identyfikacji bez naruszania integralności opakowania.

Wybrany wzór składa się z jednego rzędu wypukłych linii na spodzie tylnej części butelek szamponów - 'S' jak szampon, 'S' jak stripes (paski) - oraz dwóch rzędów wypukłych kropek w tym samym miejscu na butelkach odżywek - 'C' jak conditioner (odżywka), 'C' jak circles (kółka) - mówi Stadler.

Zachowanie nienaruszalności butelki była ważnym elementem w działaniach P&G, ponieważ to zewnętrzne odzwierciedlenie marki jest pierwszą rzeczą, którą widzi konsument i ostatnią, której dotyka. Butelka nie tylko musi dobrze wyglądać, ale także zachować swoją trwałość przez cały okres użytkowania, dlatego jakakolwiek ingerencja w jej nienaruszalność nie wchodziła w rachubę.

Aby upewnić się, że nowe rozwiązanie w postaci pasków i kółek będzie przydatne dla konsumentów, P&G zaprezentowała butelki Herbal Essences bio:renew z nowymi kodami Królewskiemu Narodowemu Instytutowi Osób Niewidomych (RNIB) w Wielkiej Brytanii w celu przeprowadzenia testów konsumenckich.

Grupa fokusowa z udziałem niedowidzących konsumentów zaaprobowała nowy, inkluzywny projekt butelki, a firma otrzymała pozytywne opinie od osób z częściową lub całkowitą utratą wzroku.

W oparciu o sukces początkowej próby P&G wprowadziło nowe wzornictwo we wszystkich szamponach i odżywkach Herbal Essences bio:renew w USA.

Opracowano na podstawie informacji firmy Domino