XSYS świętuje obecność kobiet we fleksografii
1 Jan 1970 12:11

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma XSYS, globalny dostawca fleksograficznego sprzętu dla przygotowalni, płyt drukowych, tulei i i adapterów, świętuje 8 marca Międzynarodowy Dzień Kobiet podkreślając doświadczenia i wpływ swoich pracownic na społeczność fleksograficzną. Jako firma działająca w branży zdominowanej przez mężczyzn, XSYS doskonale zdaje sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności za wspieranie kobiet i zapewnianie im możliwości rozwoju i osiągania sukcesów w wybranej przez nie karierze.

Zwykło mówić się o branżach, że są zdominowane przez mężczyzn, gdy liczba zatrudnionych w nich kobiet jest równa lub mniejsza od 25%. Ta definicja dotyczy przemysłów wytwórczego i chemicznego, w których przedstawicielki płci pięknej są w zdecydowanej mniejszości. Ta dysproporcja wynika z wielu złożonych przyczyn, zmieniających się w zależności od kulturalnych i religijnych różnic między poszczególnymi krajami.

Zatrudnianie większej liczby kobiet stanowi jedno z kluczowych dążeń firmy XSYS, której kierownictwo podejmuje aktywne działania na rzecz podniesienia udziału pracownic na wszystkich szczeblach zatrudnienia. Dyrektor generalna XSYS Dagmar Schmidt (na zdjęciu z prawej) mówi: Elementem naszego planu – osiągnięcia wyższego poziomu różnorodności i integracji – jest zwiększenie liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych. Jednym z kluczowych wskaźników efektywności (KPI) jest osiągnięcie do 2025 r. poziomu 36% kobiet na stanowiskach menedżerskich i mogę z radością oświadczyć, że już teraz wynosi on 33-34%, więc będziemy mogli znacznie przekroczyć ten wskaźnik. Możemy jednak awansować kobiety na te stanowiska tylko wtedy, jeśli do branży wkroczy ich wystarczająca liczba, dlatego krytyczne znaczenie ma tutaj wstępna rekrutacja pań.

W całej firmie XSYS panie stanowią 17% zatrudnionych; wynik, który powinien wzrosnąć w miarę wdrażania przez spółkę kolejnych działań na rzecz zmniejszania dysproporcji zatrudnienia między kobietami i mężczyznami. Ale znalezienie odpowiednich kandydatek nie jest proste. Dagmar Schmidt wyjaśnia: Musimy pogodzić się z faktem, że pracujemy w bardzo konserwatywnej, specjalistycznej branży chemicznej, w której dominują mężczyźni, na dodatek – niestety – dość wiekowi. Rekrutacja nowych pokoleń pań jest bardzo trudna, ale także niezwykle ważna, zarówno dla osiągnięcia lepszego balansu i większej reprezentacji, ale także dla zabezpieczenia przyszłości sektora.

Zwiększenie odsetka kobiet wśród pracowników może być korzystne z wielu powodów u dla firmy, i dla jej pracowników. Katja Stuhr, dyrektor ds. personalnych w XSYS, dzieli się swymi doświadczeniami: Doceniam fakt bycia częścią technicznej organizacji, w której kobiety odgrywają coraz większą rolę - zarówno na stanowiskach kierowniczych, jak i w hali produkcyjnej. Mam wrażenie, że mężczyźni cenią to, co kobiety mają do powiedzenia, ponieważ wnosimy do biznesu różne umiejętności, nowe perspektywy i więcej empatii.

Ana Lúcia Bruno Ribeiro pracuje w dziale wsparcia sprzedaży i marketingu w Brazylii, gdzie stanowi część małego zespołu. Jak mówi: Pracuję w branży opakowaniowej od wielu lat, najpierw w sektorze reprografii, potem oprogramowania, a teraz w XSYS, i zgadzam się, że to męski świat, ale z mojego doświadczenia dopasowanie się to wyłącznie kwestia stworzenia dobrych relacji z kolegami i klientami - tak by wiedzieli, że jesteś kompetentnym i równorzędnym partnerem – nie zaś kwestia Twojej płci.

Nową pracownicą firmy jest Kiersten Borden, która rozpoczęła pracę jako specjalistka ds. sprzedaży w zespole XSYS North America w 2021 roku. Z dyplomem ukończenia studiów z komunikacji graficznej na Clemson University zdecydowała, że druk będzie świetnym wyborem. W tamtym czasie nie wiedziałam nic o branży, ale ostatecznie zdecydowałam się przedłożyć druk nad projektowanie (...). Pomyślałam, że podążając tą ścieżką mogę łatwiej znaleźć pracę i rozwinąć karierę. Podobał mi się również techniczny aspekt i naprawdę polubiłam niektóre z wyzwań oraz krytyczne myślenie, które wiąże się z drukiem fleksograficznym.

Jak dodaje: Od samego początku cały zespół sprzedaży zapewniał mi wielkie wsparcie. Wszyscy są mężczyznami i są obecni w branży od dłuższego czasu. Myślę, że cieszyło ich pojawienie się w grupie kobiety; kogoś, kto jest nowy w branży i wnosi do zespołu różnorodność i świeże spojrzenie. Ważne jest, by posiadać różne mocne strony i umiejętności, które wzmacniają zespół i organizację jako całość.

Inicjatywy organizowane w miejscu pracy oraz poza nim, w rodzaju stowarzyszeń branżowych, imprez networkingowych i programów mentorskich, mogą być pomocne w radzeniu sobie z trudnym wyzwaniem, jakim jest zachęcenie większej liczby kobiet do pracy we fleksografii. Służą one również wspieraniu kobiet, dając im pole do popisu i miejsce, w którym mogą podzielić się swoimi wątpliwościami.

Jednym z takich miejsc jest Women of Flexo, specjalna grupa działająca w ramach Amerykańskiego Stowarzyszenia Fleksografów (FTA). Stworzono ją jako przestrzeń kontaktową dla kobiet, a członkostwo w niej jest oferowane osobom pracującym w drukarniach, działach prepress, na stanowiskach sprzedażowych, kierowniczych i innych. Kiersten jest aktywnym członkiem grupy. Ważne jest, aby nawiązywać kontakty i dzielić się wspólnymi doświadczeniami i wyzwaniami, przed którymi stawia nas ta branża - mówi. Na naszym ubiegłotygodniowym spotkaniu w Atlancie odbywały się prezentacje dotyczące takich tematów jak radzenie sobie z trudnymi współpracownikami, metody odnoszenia sukcesu w branży zdominowanej przez mężczyzn oraz własne ścieżki podnoszenia kwalifikacji. Z dumą dodam, że osobiście wygłosiłam prelekcję na temat sposobów pokonania 'syndromu oszusta' w miejscu pracy.

Marina Altayo-Armengol, dyrektorka sprzedaży XSYS na Europę Południową, objęła przewodnictwo hiszpańskiego stowarzyszenia Graphispack w 2021 roku, po ośmiu latach zasiadania w jego Komitecie Sterującym. Dzielenie się doświadczeniami zapewnia korzyści wszystkim - jednostce, firmie i całej branży; odnosi się to zarówno do mężczyzn, jak i kobiet – komentuje. Naturalnie przyzwyczaiłam się do otaczających mnie biznesmenów, więc sprawowanie funkcji pierwszej kobiety-prezesa jest ciekawe, zwłaszcza w południowej Europie, która tradycyjnie jest zdominowana przez mężczyzn

W miarę jak wzrasta liczba zatrudnionych kobiet firmy muszą godzić się na bardziej elastyczne warunki zatrudnienia. Katja Stuhr: Chęć kobiet do pracy w branży wzrasta, jeśli firmy są skłonne do większej elastyczności, zgadzając się na pracę hybrydową lub na zmienne godziny pracy. Mamy jednak do czynienia z wymagającym rynkiem zarówno dla kandydatów, jak i pracodawców, gdzie generalnie trudno jest zapełnić wakaty. Pozostaje wiele do zrobienia w zakresie rekrutacji i utrzymania pracowników.
Dagmar Schmidt podsumowuje: Bardzo poważnie podchodzimy do kwestii poprawy statystyk i przyjmowania większej liczby kobiet na stanowiska, które są tradycyjnie postrzegane jako „męskie”, a także do zapewniania im otoczenia, w którym będą skłonne pozostać, ponieważ wierzymy, że jest to fundament kultury firmowej oraz zasadniczy warunek sukcesu XSYS.

Opracowano na podstawie informacji firmy XSYS