FINAT ogłasza zwycięzców konkursu #LABELicious 2020-2021
26 Nov 2021 08:00

Europejskie stowarzyszenie producentów etykiet samoprzylepnych FINAT ogłosiło listę laureatów drugiej edycji swego konkursu #LABELicious. Konkurs, który wystartował w 2019 r., powstał z myślą o studentach i młodych profesjonalistach zainteresowanych pracą w branży etykietowej, którzy mogą za jego pośrednictwem zaprezentować swój talent w projektowaniu etykiet przyszłości. Zwycięzcami konkursu, których wybór przez niezależne jury został opóźniony z powodu pandemii koronawirusa, zostali Sabrina Bento z Portugalii i Bjarne Castelein z Belgii. Przy okazji ogłoszenia nazwisk laureatów FINAT poinformował również o zbliżającym się starcie kolejnej edycji, której kulminacją będzie ceremonia wręczenia nagród podczas targów Labelexpo Europe w kwietniu 2022 r.

  Konkurs FINAT #LABELicious powstał jako platforma kontaktu z nową generacją utalentowanych projektantów i inżynierów z sektora opakowań i etykiet w Europie. Stanowi on odpowiedź na jedno z głównych dążeń firm działających w europejskiej branży etykietowej, czyli przyciągnięcia młodych talentów z obszaru projektowania, inżynierii i rozwoju produktów. W miarę wdrażania branżowych innowacji konieczne jest odkrywanie specjalistów młodego pokolenia posiadających zarówno tradycyjne umiejętności graficzne, jak i nowe umiejętności cyfrowe.

Edycja 2020/21: tworzenie marki GENERGISE

Po ogólnoeuropejskim debiucie konkursu, którego punktem kulminacyjnym były targi Labelexpo, FINAT planował wykorzystać rok 2020 do przygotowania kolejnej edycji, z którą dotrze do szkół i uniwersytetów w wybranych krajach w celu stworzenia lokalnych projektów. Pomimo wynikających z pandemii koronawirusa zakłóceń w programach edukacyjnych reakcja na pomysł stowarzyszenia była zachęcająca.

Wyzwanie konkursowe skierowane do nowej generacji talentów polegało na stworzeniu nowej marki i linii produktów fikcyjnej firmy HUMANDATE, innowacyjnego startupu oferującego zrównoważone produkty konsumenckie poprawiające jakość życia. Zgodnie ze scenariuszem firma wprowadza nową markę konsumencką o nazwie GENERGISE, która koncentruje się na wzmocnieniu siły i dobrego samopoczucia sprawnych, aktywnych i odpowiedzialnych konsumentów starszego pokolenia dzięki gamie produktów spożywczych i pielęgnacyjnych. We współpracy z rozwijającą się siecią szkół FINAT i z lokalnymi partnerami projektu, a także za pośrednictwem mediów społecznościowych, zaproszono utalentowane osoby do przełożenia ambitnego briefu na projekt etykiety i opakowania.

Odporność i determinacja

Istniało ryzyko, że na edycję 2020/2021 konkursu #LABELicious negatywnie wpłyną skutki pandemii i zakłócenia w programach szkolnych na terenie całej Europy. Stowarzyszenie z radością przyjęło entuzjastyczne przyjęcie konkursu przez uczniów wspieranych przez zmotywowanych i energicznych nauczycieli. W sumie za pośrednictwem portalu #LABELicious zgłoszono 118 prac. Autorami zwycięskich projektów zostali Portugalka Sabrina Bento oraz Belg Bjarne Castelein.

Zgłoszenie Sabriny (zdjęcie z prawej) składało się z bardzo kompletnej i szczegółowej identyfikacji marki. Praca pokazuje, że projektowanie doskonałych opakowań wymaga wielu głębokich przemyśleń. Autorka wykorzystała projekt marki GENERGISE jako solidną podstawę, którą można zastosować w szerokim zakresie materiałów, form opakowań i linii produktów. Duża liczba przykładów stworzonych przez Sabrinę łączy w sobie spójność i różnorodność, z silnym naciskiem na zrównoważone elementy opakowania. Jurorzy podkreślali, że przyjemnością jest widzieć, jak marka GENERGISE ożywa niemal bez żadnych ograniczeń w kwestii realizacji etykiet i opakowań.

Zgłoszenie Bjarne'a (z lewej) wyróżniało się czystością wzornictwa. Na tle innych jego projekt przemawiał zarówno siłą prostoty, jak i młodzieńczym podejściem do starszych odbiorców. Stworzona tożsamość marki emanuje energią marki GENERGISE, w tym sprytną grą składników nazwy „Generation + Energise”. Inspirujące jest podejście do opakowania produktów przeznaczonych dla starszych odbiorców, z nowoczesnym wzornictwem żonglującym elementami stylu kojarzącego się ze zdrowiem i pozytywną siłą. Wykorzystując minimalną liczbę składników do wyciśnięcia maksimum z tożsamości etykiet, to zgłoszenie jest świetnym przykładem silnie oddziałującego opakowania.

#LABELicious 2021/2022

Przy okazji ogłoszenia listy zwycięzców FINAT zapowiedziało kolejną ogólnoeuropejską edycję konkursu #LABELicious, którego zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas wielkiego finału 28 kwietnia 2022 r. na targach Labelexpo Europe w Brukseli. Zapisy i składanie gotowych prac potrwają od 1 grudnia 2021 r. do 30 marca 2022 r.

Opracowano na podstawie informacji FINAT