Heidelberg neutralny klimatycznie do 2030 r.
1 Dec 2021 12:00

Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) dwukrotnie zwiększa swoje działania w zakresie zarządzania zrównoważonym rozwojem. W kontekście globalnych wyzwań spowodowanych zmianami klimatu oraz w ramach swojej strategii zrównoważonego rozwoju, Heidelberg zobowiązał się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2030 r.

Aby osiągnąć ten cel, firma ustanowiła zespół ds. Zarządzania Czynnikami Środowiskowymi, Społecznymi oraz Ładu Korporacyjnego (ESG - Envinronmental, Social, Governance), który odpowiada za opracowanie strategii oraz zdefiniowanie, wdrożenie i monitorowanie działań z nią związanych. Kieruje nim dr Eva Boll, która podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu.

Heidelberg doskonale zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za zagrożenia stwarzane przez globalne zmiany klimatyczne i będzie działał na rzecz ograniczenia wzrostu temperatur do 1,5 stopnia zgodnie z porozumieniem paryskim - mówi Prezes Zarządu Rainer Hundsdörfer. Od wielu lat aktywnie pracujemy nad stopniowym minimalizowaniem szkodliwych emisji oraz zmniejszaniem wpływu naszych zakładów na zdrowie i środowisko. Teraz podjęliśmy dalsze zobowiązanie, aby zapewnić, że nasze zakłady produkcyjne i dystrybucyjne na całym świecie będą działać w sposób neutralny dla klimatu do 2030 r., czyli wcześniej niż wymagają tego przepisy.

Aby osiągnąć ten cel, Heidelberg zdefiniował już kilka środków zaradczych i zaczął je wdrażać. Początkowo nacisk położono na zwiększenie efektywności energetycznej we wszystkich zakładach produkcyjnych i dystrybucyjnych oraz zaopatrywanie tych zakładów w zieloną energię. Już samo to doprowadzi do wyraźnej redukcji emisji CO2. Firma wykorzysta następnie certyfikaty emisji, aby zrekompensować pozostałe, nieuniknione emisje. Następnie Heidelberg dążyć będzie do osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej w swoich zakładach bez konieczności stosowania certyfikatów emisji najpóźniej do 2040 roku.

Holistyczna strategia zrównoważonego rozwoju ESG to coś więcej niż neutralność klimatyczna

Jednak strategia zrównoważonego rozwoju ESG w Heidelbergu wykracza daleko poza kwestię neutralności klimatycznej. Firma postrzega zrównoważony rozwój jako długoterminową równowagę między środowiskiem, biznesem i odpowiedzialnością społeczną i koncentruje się na obszarach strategii klimatycznej, produktów przyjaznych dla środowiska, zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi, zgodności z normami i dobrego zarządzania.

Heidelberg zobowiązał się do zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi ukierunkowanego na takie kwestie jak nowa praca, zarządzanie demografią, integracja i różnorodność, zarządzanie zdrowiem i budowanie marki pracodawcy - wyjaśnia Marcus A. Wassenberg, dyrektor finansowy

oraz dyrektor ds. zasobów ludzkich w Heidelbergu. W końcu coraz większa liczba graczy na rynkach finansowych kładzie większy nacisk na zarządzanie zrównoważonym rozwojem jako kluczowe kryterium przyszłych decyzji inwestycyjnych.

Kwestie praw człowieka i względy środowiskowe mają być również zakotwiczone w całym łańcuchu wartości, który obejmuje wszystkich dostawców Grupy Heidelberg.

Heidelberg przyjmuje całościowe spojrzenie na zarządzanie zrównoważonym rozwojem i różnymi czynnikami we wszystkich obszarach takich jak ochrona klimatu i środowiska w odniesieniu do produkcji i użytkowania swoich produktów, a także kryteria społeczne - mówi dr Eva Boll, odpowiedzialna za tematykę ESG w Heidelbergu. W nadchodzących tygodniach i miesiącach będziemy kontynuować krok po kroku prace nad katalogiem kryteriów i planowanych działań. Do końca bieżącego roku finansowego stworzymy mapę drogową z celami pośrednimi na nadchodzące lata. Środowisko, efektywność kosztowa i odpowiedzialność społeczna idą w parze.

Zrównoważony rozwój od dziesięcioleci

Zrównoważony rozwoj jest kluczowym aspektem strategii korporacyjnej w Heidelbergu od wczesnych lat 90-tych. Firma posiada akredytowany system zarządzania środowiskowego od 1996 r., a od 2001 r. posiada certyfikat ISO 14001. Kolejnym kamieniem milowym była optymalizacja wydajności wyjątkowo energochłonnej odlewni w zakładzie w Amstetten. W porównaniu do roku 2012 Heidelberg wyraźnie poprawił efektywność energetyczną odlewni o ponad 20 procent.

Poprawiono lub wyremontowano systemy ogrzewania, wentylacji i oświetlenia, wymieniono silniki, a proces hutniczy został zoptymalizowany. Dalsze projekty dotyczące efektywności energetycznej są również stale wdrażane w innych lokalizacjach. Wiele zakładów zostało zmodernizowanych zgodnie ze standardami określonymi przez KfW (niemiecki bank promocyjny), a przejście na technologię oświetlenia LED na trwałe poprawiło efektywność energetyczną. W zakładzie Wiesloch-Walldorf od wielu lat realizowany jest program dotyczący zwiększenia efektywności energetycznej. Działania takie jak budowa dwóch elektrociepłowni

i zmniejszanie powierzchni produkcyjnej, mają również korzystny wpływ na bilans energetyczny terenu.

Jeśli chodzi o swoje portfolio, Heidelberg opracowuje przyjazne dla środowiska i niezawodne produkty na wszystkich etapach cyklu życia, tj. w odniesieniu do produkcji, eksploatacji, utylizacji i recyklingu. W porównaniu z rokiem 1990 Heidelberg obniżył energię potrzebną na zadrukowanie arkusza o 40 procent. Jeśli chodzi o makulaturę, inne rodzaje odpadów, zużycie energii i emisje, firma systematycznie ukierunkowuje swoje produkty na zrównoważony rozwój, tak aby klienci mogli wytwarzać swoje produkty drukowane pod hasłem „Myśl ekonomicznie, drukuj ekologicznie”.

W 2012 roku Heidelberg stał się pierwszym producentem maszyn drukujących, który obliczył emisje CO2 związane z produkcją swoich maszyn (od projektu po dostawę) i może produkować je w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, jeśli sobie tego życzą klienci. Odpowiedni program certyfikacji równoważenia emisji dwutlenku węgla wspiera projekt ponownego zalesiania „Sodo” prowadzony przez organizację pozarządową „World Vision” w Etiopii. Ten projekt sam został akredytowany jako „Złoty Standard”.

Ponadto Heidelberg dołączył również do kilku inicjatyw zrównoważonego rozwoju, w tym inicjatywy zrównoważonego rozwoju Blue Competence VDMA, a ostatnio inicjatywy CEOs bekennen Farbe, która promuje wykorzystanie papieru z recyklingu, forum 4evergreen, które zostało zaprojektowane specjalnie dla sektora opakowań. oraz inicjatywa Healthy Printing.

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg