PackSynergy stawia na neutralność klimatu
22 Mar 2021 10:27

W ramach swojej strategii zrównoważonego rozwoju PackSynergy - największe na kontynencie stowarzyszenie małych i średnich przedsiębiorstw działających w branży opakowaniowej, przetwórczej i usługowej - podpisało umowę ramową z ClimatePartner. Jej celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej, z jednej strony w odniesieniu do korporacyjnego śladu węglowego (CCF) firm partnerskich, a z drugiej strony do śladu węglowego ich produktów (PCF). Rośnie liczba partnerów i grup produktowych, które mogą osiągnąć neutralność klimatyczną jeszcze w tym roku.

Pack Synergy – Europejska Sieć Opakowań współpracuje z ClimatePartner, jednym z wiodących dostawców rozwiązań w zakresie ochrony klimatu, w ramach swojej strategii zrównoważonego rozwoju. Chcemy wspólnie kształtować przyszłość i dawać dobry przykład – podkreśla Thomas A. Baur, dyrektor generalny PackSynergy. Właśnie dlatego to zrównoważony rozwój uczyniliśmy kluczową kwestią dla naszej grupy. Dzięki współpracy z ClimatePartner robimy kolejny krok. Zarówno cała grupa, jak i poszczególni partnerzy będą angażować się w wybrane projekty ochrony klimatu na całym świecie. Jednocześnie dążymy do redukcji emisji dwutlenku węgla i osiągnięcia neutralności klimatycznej na poziomie przedsiębiorstw i produktów. Równolegle wspieramy cele ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju. Walka z ubóstwem i poprawa warunków życia w krajach korzystających z międzynarodowej pomocy i rozwijających się to tylko dwa z najbardziej znanych celów zrównoważonego rozwoju.

Dwutorowe podejście do neutralności klimatycznej

Zarówno PackSynergy, jak i jej 20 europejskich firm członkowskich realizują dwa różne podejścia do neutralności klimatycznej w ramach swej inicjatywy środowiskowej. Pierwsze z nich dotyczy korporacyjnego śladu węglowego (CCF) członków sieci. Drugie odnosi się do produktowego śladu węglowego (PCF) głównych produktów z portfolio opakowań i materiałów. Jeśli chodzi o produktowy ślad węglowy, zdefiniowaliśmy siedem jednolitych grup produktów jako standard dla naszych firm partnerskich. Dodatkowo nasze markowe produkty mają stać się neutralne dla klimatu - komentuje Baur.

Partnerzy już aktywni

Huwald Liebschner to jasny dowód, że ochrona klimatu stała się integralnym elementem PackSynergy. Ta hurtownia opakowań z siedzibą w Hamburgu utrzymuje neutralność klimatyczną od 2010 r. Jak wyjaśnia Hans Brüchert, dyrektor zarządzający Huwald Liebschner, jego firma już na wczesnym etapie chciała wypełniać nasze zobowiązania wobec przyszłych pokoleń i działać z nimi w zgodzie. Od samego początku przykładaliśmy wagę do tego, by nasi pracownicy i klienci również wspierali tę ideę i przekształcali ekologiczną świadomość w namacalną rzeczywistość. Firma Horna Verpackungen, kolejny partner PackSynergy z Grafenrheinfeld w północnej Bawarii, również zachowuje neutralność klimatyczną. W zeszłym roku po raz pierwszy przeanalizowała swój ślad węglowy i od tego momentu stara się go unikać i zmniejszać.

Duński partner, firma STOK Emballage, koncentruje się obecnie na pomiarze i ograniczaniu emisji dwutlenku węgla. Wspólne z PackSynergy inicjatywy w zakresie zrównoważonego rozwoju zajmują ważne miejsce w naszej agendzie - mówi Rasmus Stok, dyrektor IT w STOK Emballage. Chcemy być w tym zakresie liderem i aktywnie uczestniczyć w projektach zrównoważonego rozwoju prowadzonych w ramach europejskiej sieci opakowań.

Firma Samuel Grant Packaging z Wielkiej Brytanii jest entuzjastycznie nastawiona do nowego partnerstwa klimatycznego. Dyrektor zarządzający grupy Andrew Grant mówi, że ochrona klimatu jest dla nas tradycyjnie przedmiotem troski. Ściśle współpracujemy z naszymi klientami i analizujemy ich kompletne procesy produkcyjne i dystrybucyjne, aby wspomóc ich w maksymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów. Staramy się zmniejszyć nie tylko objętość opakowań, ale także ilość zużywanych materiałów pierwotnych. Z naszego punktu widzenia wykorzystywanie materiałów opakowaniowych w zgodzie z zasadami neutralności klimatycznej stanowi kolejny krok milowy w naszych wysiłkach na rzecz wzmocnienia sieci Packsynergy.

Jasne pozycjonowanie i transfer wiedzy na temat ekologii

Thomas A. Baur podsumowuje drogę stowarzyszenia do zrównoważonego rozwoju: Poprzez tę najnowszą inicjatywę chcemy wysłać kolejny wyraźny sygnał na europejski rynek opakowań, a dzięki naszemu branżowemu think tankowi możemy w przyszłości nadal aktywnie przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju. Mira Nägele, kierownik projektu ds. zarządzania wiedzą dodaje: Zachęcamy do aktywnej wymiany wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju w ramach naszej sieci, tak byśmy mogli osiągnąć więcej w krótszym czasie. Każdy z pionierów w sieci dzieli się wiedzą z innymi partnerami w ramach grup projektowych, jak również warsztatów regularnie odbywających się w środowisku sieciowym. Celowo nie ograniczają się one tylko do kwestii związanych z klimatem. Chcemy w ten sposób poszerzyć i pogłębić nasze kompetencje i stworzyć synergię dla bardziej zrównoważonego rozwoju. Mówimy tu o poprawie warunków życia dziś i jutro - dla nas i dla przyszłych pokoleń.

Opracowano na podstawie informacji PackSynergy