Demografia napędza sprzedaż opakowań giętkich
24 Nov 2011 23:36
Zapotrzebowanie na opakowania giętkie będzie rosło w tempie 3,8 proc. rocznie, by w 2015 r. tylko w USA osiągnąć wartość 18,2 mld dolarów, wynika z opracowania firmy badawczej The Freedonia Group pt. „Converted Flexible Packaging”. Oznacza to, że będzie ono zbliżone do tego, które zostało zanotowane w latach 2005-2010.
Tempo rozwoju powinno się utrzymać, mimo kryzysu dotykającego światowe gospodarki, przede wszystkim dzięki rosnącej popularności saszetek foliowych (pouch), które podbijają rynki artykułów spożywczych i kosmetycznych. Duże znaczenie ma również zahamowanie wzrostu cen surowców wtórnych oraz redukcja ich zużycia przez producentów opakowań giętkich; ten ostatni czynnik jest szczególnie znaczący w świetle decyzji wielu producentów dóbr, by promować opakowania przyjazne dla środowiska, a jednocześnie jak najtańsze.
Popyt na saszetki foliowe powinien rosnąć w tempie 4,6 proc. rocznie – wyższym od przeciętnego – co oznacza, że w 2015 r. ten segment osiągnie wartość 8 mld dolarów. Jego rozwój będzie stymulowany coraz większą popularnością saszetek stojących oraz płaskich torebek foliowych na rosnącej liczbie rynków, także dzięki niskiej szkodliwości dla środowiska, wynikającej z małej masy i ograniczonego zużycia surowców (co również pozytywnie wpływa na koszty transportu). Starzejący się park maszynowy zakładów produkujących opakowania sztywne zachęca do inwestycji w urządzenia do produkcji saszetek w nadchodzącej dekadzie.
Ofiarą popularności saszetek (a także opakowań sztywnych) padną zapewne tradycyjne torby foliowe, choć raport wnioskuje, że dzięki odrodzeniu amerykańskiej ekonomii i tak zyski z ich produkcji będą wyższe niż w latach 2005-10. Autorzy są przekonani, że zapotrzebowanie na torby z tworzyw będzie większe niż na torby z papieru, głównie z uwagi na względy cenowe i jakościowe. Z drugiej strony można się spodziewać, że kwestie wizerunkowe (a zwłaszcza potrzeba podkreślania swego zaangażowania w ochronę środowiska) powstrzymają wiele firm przed rezygnacją z papieru, który ma wiele atrakcyjnych cech, m.in. odnawialność, recyklowalność i kompostowalność.
Zapotrzebowanie przemysłu spożywczego na opakowania giętkie powinno wzrosnąć do 4 proc. rocznie, by w 2015 r. osiągnąć wartość 12,9 mld dolarów. Ten wzrost będzie napędzany przez zmiany demograficzne oraz coraz większą popularność produktów gotowych do spożycia, które są pakowane w kosz-towne materiały o lepszych własnościach barierowych (dzięki którym mogą dłużej leżeć na półce w sklepie). Największe zyski powinni odnotować producenci opakowań na napoje, mięso oraz przekąski. W przypadku produktów innych niż spożywcze, wartość rynku opakowań giętkich będzie rosła w tempie 3,2 proc. rocznie, głównie dzięki ponadprzeciętnym zyskom na rynku produktów farmaceutycznych i medycznych.
Na podstawie informacji firmy Freedonia Group opracował TK