Odbywające się w dniach od 25 do 27 września targi FachPack 2018 przyciągnęły do centrum wystawienniczego NürnbergMesse ok. 45 tys. zwiedzających (w 2016: 41,014 tys.), pragnących poszerzyć swą wiedzę na temat innowacji i trendów w branży opakowaniowej.
W porównaniu z poprzednią edycją oznacza to ponad 8% wzrost frekwencji, na co duży wpływ miała liczniejsza obecność gości spoza Niemiec. Impreza po raz pierwszy odbyła się w dwunastu halach wystawienniczych, z udziałem 1644 wystawców (2016: 1542), zapewniając wiele okazji do pogłębionych dyskusji nt. opakowań konsumenckich i przemysłowych. Największe zainteresowanie towarzyszyło tematom cyfryzacji, handlu internetowego, wzornictwa opakowań oraz zrównoważonego rozwoju. Organizatorzy targów już zapowiedzieli, że tematem przewodnim kolejnej edycji w 2019 r. będą opakowania przyjazne środowisku.
Jestem pod wrażeniem dynamiki i kreatywności, które obserwowaliśmy w halach wystawowych w trakcie ostatnich 3 dni – mówi dyrektor FachPack Cornelia Fehlner. – Jest oczywiste, że przemysł opakowaniowy znajduje się w przełomowym momencie. Oprócz wyzwań natury technicznej branżę szczególnie mocno interesuje poszukiwanie inteligentnych opakowań zaspokajających złożone potrzeby, które dodatkowo służą interesom środowiska i konsumenta, a także koncentrują się na kompletnym cyklu produkcyjnym. Innymi słowy, opakowań przyszłości. Na tym skoncentrujemy się na targach FachPack 2019.
38% gości z zagranicy
Tradycyjnie na targach FachPack najsilniej reprezentowane były firmy opakowaniowe z Niemiec, w tym roku w liczbie 1023 wystawców. Mimo tego można zauważyć wyraźny trend „europeizacji” tych targów – z satysfakcją notuje Fehlner. Liczba wystawców spoza Niemiec sięgnęła w tym roku 38%.
Licznie przybyły na targi firmy z krajów sąsiadujących (lub bliskich geograficznie), zwłaszcza z Włoch, Holandii, Polski, ze Szwajcarii, z Czech, Austrii i Turcji. 98% zwiedzających wyraziło satysfakcję z poziomu produktów i usług prezentowanych na FachPack – jak wynika z rezultatów badania przeprowadzonego przez niezależny instytut badawczy.
Profesjonaliści dopisali: 90% decydentów w Norymberdze
W gronie zwiedzających znaleźli się przede wszystkim przedstawiciele sektorów żywności i napojów, technologii farmaceutycznych i medycznych, kosmetycznego, chemicznego oraz automotive. Około 90% z nich deklaruje udział w podejmowaniu ważnych decyzji (odnośnie do zakupów lub zaopatrzenia) w swych firmach. Około 50% zajmuje wyższe stanowiska, a nie mniej niż jedna osoba na pięć wchodzi w skład ścisłego kierownictwa.
Produkty i usługi odzwierciedlają łańcuch procesów pakowania
Po raz kolejny na targach FachPack prezentowano wszechstronną gamę produktów i usług wykorzystywanych na każdym etapie łańcucha życia opakowań: od materiałów i maszyn do ich produkcji, przez druk i wykańczanie, aż po systemy i usługi logistyczne. Największy udział przypadł materiałom opakowaniowym (papier, tektura, tworzywa sztuczne i szkło) oraz osprzętowi (etykiety, plomby), które na stoiskach zaprezentowało 780 wystawców. Techniczne aspekty produkcji opakowań – innymi słowy maszyny do produkcji i obróbki opakowań, technologie etykietowania i znakowania, a także urządzenia do testowania, kontrolowania i recyklingu – były pokazywane na stoiskach 560 firm. 270 wystawców zaprezentowało produkty i usługi powiązane z logistyką, a zatem służące do przechowywania, ładowania i transportu opakowań. Wreszcie 224 firmy skoncentrowały się na nowościach związanych z drukiem i wykańczaniem opakowań.
Dobre przyjęcie programów specjalnych
Wiele forów tematycznych oraz specjalnych prezentacji, jakie odbyły się w trakcie tegorocznych targów FachPack, dostarczyło okazji do zawodowego rozwoju oraz dzielenia się wiedzą na wszelkie tematy powiązane z opakowalnictwem. Dziewiętnastu partnerów branżowych zaangażowało się w przygotowanie forów PackBox oraz TechBox; 100 prezentacji wygłoszonych przez 120 prelegentów i dyskutantów wysłuchało ogółem 7,5 tys. uczestników. Nowa hala 8., przeznaczona dla wystawców oferujących rozwiązania do druku i wykańczania opakowań, oraz zorganizowana w jej centralnym punkcie specjalna wystawa opakowań premium cieszyły się również ogromną popularnością. Zaprezentowane w ramach wystawy eksponaty przyciągały wzrok wzornictwem oraz innowacyjnymi materiałami. Nie zabrakło również chętnych do odwiedzenia parku tematycznego „Opakowania dla technik medycznych i farmacji”, usytuowanego w hali 3A zajmowanej przez producentów opakowań na leki i kosmetyki.
Nagrody dla najlepszych
Bohaterami ceremonii wręczenia nagród 2018 German Packaging Award, która odbyła się pierwszego dnia targów – 25 września – było 40 wyjątkowych rozwiązań dla wszystkich ogniw łańcucha wartości dodanej. Najwyższe laury w postaci wyjątkowej Złotej Nagrody otrzymały w tym roku dwa wyróżniające się innowacyjnością produkty, prezentowane w kategoriach „Zrównoważony rozwój” oraz „Wzornictwo i wykańczanie”: FlexiClose firmy Schur, czyli w pełni zdatne do recyklingu opakowanie wykonane wyłącznie z poliolefin, oraz Seepje, opakowanie na detergenty firmy Hordijk.
Organizatorzy poinformowali, że kolejna edycja targów FachPack w Norymberdze odbędzie się w dniach 24-26 września 2019 r.
Na podstawie materiałów organizatora opracował TK