Innowacje kluczem do sukcesu
20 Sep 2019 15:15

Innowacje jako produkty wiedzy stają się obecnie głównym źródłem korzyści ekonomicznych oraz przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynkach w kraju i za granicą, jak również podstawą budowy gospodarki opartej na wiedzy. Należą do najistotniejszych czynników, warunkujących rozwój gospodarek poszczególnych krajów, jak i samych przedsiębiorstw. Decydują nie tylko o tempie i kierunkach rozwoju gospodarczego, ale też w znacznym stopniu o formach i strukturze współpracy przedsiębiorstw z innymi uczestnikami rynku. 

Punktem wyjścia dla innowacji jest koncepcja teoretyczna, idea. Jednak sam pomysł nie jest innowacją; aby mógł się nią stać, potrzebny jest proces, często czasochłonny i kosztochłonny. Niezbędne jest również zrozumienie znaczenia innowacji przez pracowników przedsiębiorstwa. Innowacyjne rozwiązania w formie produktów i usług wymagają poniesienia odpowiedniego wysiłku w postaci m.in. przeorganizowania dotychczasowego sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa, co jest związane z koniecznością przeprowadzenia zmian.

W odpowiedzi na potrzeby rynku przedsiębiorstwo KB Folie Polska Sp. z o.o. podjęło się realizacji inwestycji polegającej na stworzeniu nowoczesnego Centrum Badawczo-Rozwojowego w podwarszawskich Brzezinach, które w perspektywie przyszłych lat pozwoli na zaprojektowanie, stworzenie i produkcję innowacyjnych rozwiązań do wykorzystania w przemyśle opakowaniowym.

„Stawiamy na badania. Stawiamy na rozwój. Stawiamy na innowacje w branży opakowaniowej.” Tak w skrócie można opisać misję Centrum Badawczo-Rozwojowego KB Folie Polska Sp. z o.o. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Ministerstwa 

Rozwoju w ramach konkursu 2.1 POIR. Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R, POIR. 02.01.00-00-0035/16.

Założeniem prac prowadzonych w ramach funkcjonowania Centrum Badawczo-Rozwojowego jest nacisk na znalezienie takich rozwiązań w produkcji opakowań, które będą wykorzystywać substancje pochodzenia naturalnego, ponownie wykorzystane lub zawrócone z cyklu produkcyjnego, co zwiększy bezpieczeństwo opakowanego produktu przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia konwencjonalnych surowców stosowanych w przemyśle opakowaniowym. Celem jest także wydłużenie shelf-life opakowania, dzięki czemu redukcji ulegną ilość odpadów spożywczych, a także ryzyko spożycia nieświeżych produktów przez konsumenta. Realizacja projektu stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie na opakowania ekologiczne, o poprawionych właściwościach barierowych, lżejszych i informujących o stanie zapakowanych w nie produktów zgłaszane przez obecnych klientów. 

Innowacyjność producenta opakowań oraz jego przywiązanie do kwestii ochrony środowiska będą odgrywać na rynku coraz większą rolę. Przewagę uzyskają ci producenci, którzy będą w stanie wpisać się w obowiązujące trendy lub zaproponować całkowicie nowe, niespotykane dotychczas rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki cyrkularnej i wpisujące się w szeroko rozumianą ekologię. Innowacyjność i zdolność do kreowania nowych rozwiązań są zatem wartościami pożądanymi.

Działalność Centrum umożliwi podniesienie konkurencyjności i innowacyjności firmy, a także zwiększenie ekonomiki poprzez spełnienie oczekiwań dotychczasowych klientów oraz pozyskanie nowej grupy odbiorców.

Zakres działalności Centrum B+R wpisuje się w realizację opracowanej przez Komisję Europejską Strategii Europa 2020, a dokładnie w następujące priorytety tej Strategii:

– inteligentny rozwój: rozwój gospodarki opartej na wiedzy i innowacji – budowa Centrum B+R ma na celu zwiększenie możliwości i warunków do realizacji prac badawczo-rozwojowych; 

– wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej – firma w swojej działalności zwraca uwagę na zasady zrównoważonego rozwoju w zakresie ochrony środowiska naturalnego, w szczególności poprzez zastosowanie zaawansowanych, prośrodowiskowych technologii, które wpłyną na redukcję zużycia energii potrzebnej do procesów produkcyjnych oraz ograniczą emisję zanieczyszczeń do powietrza i wody.

Na uwagę i podkreślenie zasługuje rozwijająca się współpraca z ośrodkami badawczo-naukowymi, która stanowi punkt wyjścia realizacji projektów B+R, w wyniku których powstaną innowacyjne produkty, gotowe do wprowadzenia na rynek. Niepod-

ważalne jest, że również ta współpraca stanowiła inspirację do podjęcia decyzji o utworzeniu Centrum, którego działalność i zdolność do kreowania nowatorskich rozwiązań mają podnieść konkurencyjność przedsiębiorstwa i awansować je do roli kreatora rozwiązań w branży opakowaniowej. 

W ramach powstałego Centrum zwiększono powierzchnię laboratoryjną i biurową (o 900 m2) oraz udostępniono 1500 m2 hali do prowadzenia prac B+R i testów przemysłowych. Centrum zostało wyposażone w park maszynowy odpowiadający całemu procesowi technologicznemu produkcji opakowania (druk, laminacja, cięcie), a także aparaturę badawczą, w tym zaawansowany sprzęt laboratoryjny. Zwiększono również zatrudnienie kadry odpowiedzialnej za przeprowadzenie prac badawczych.

Realizacja tak szerokiego i zróżnicowanego zakresu prac nie byłaby możliwa bez zakupu najnowocześniejszego sprzętu, do którego w szczególności należy zaliczyć 10-kolorową maszynę fleksograficzną firmy Windmöller & Hölscher, maszynę laminującą COMEXI ML2 zaprojektowaną zarówno do pracy z klejami rozpuszczalnikowymi, jak i bezrozpuszczalnikowymi oraz 32-stanowiskowy dyspenser farbowy firmy Rexson. 

Doradztwo doświadczonego zespołu firmy Graw Sp. z o.o. pomogło dobrać odpowiednie urządzenia o wysokim poziomie automatyzacji i innowacyjności, które spełniają wysokie wymagania firmy KB Folie Polska Sp. z o.o. Innowacyjny dyspenser farbowy ColorPoint IP angielskiego producenta Rexson, który w Polsce jest reprezentowany przez firmę Graw, to kompletny system zarządzania kolorem do druku solwentowego (rozpuszczalnikowego) i wodorozcieńczalnego. Dyspenser pozwala uzyskać właściwy i w pełni identyfikowalny kolor farby za każdym razem, co jest warunkiem poprawnego odwzorowywania kolorów, powtarzalności prac oraz skutecznej realizacji zamówień.

System mieszania farby „just in time” pozwala na szybkie uzyskanie farby, dokładnie wtedy, kiedy jest ona potrzebna, co minimalizuje przerwy produkcyjne i koszty magazynowania farb. Dodatkowo wykorzystanie farb resztkowych dla nowych zleceń przyczynia się do znacznej redukcji zużycia farb. Intuicyjna obsługa systemu daje możliwość dozowania farb, śledzenia numerów zleceń i odtwarzania prac produkcyjnych w szybki i prosty sposób, a funkcja śledzenia składników wchodzących w skład farby pozwala na dokonanie dokładnej analizy w przypadku rozbieżności kolorystycznych i nie tylko. 

System operacyjny dyspensera w połączeniu z oprogramowaniem X-Rite generuje nowe formuły kolorów, co umożliwia pominięcie użycia zewnętrznych narzędzi typu Color Quality. Dodatkowo system ma możliwość łączenia się z systemem ERP używanym w zakładzie, dzięki czemu generowanie zamówień odbywa się bez ingerencji operatorów.

Zainstalowany system ColorPoint przejmuje kontrolę nad procesem produkcji farb i efektywnym wykorzystywaniem farb resztkowych, pozwalając na szybkie tworzenie najwyższej jakości kolorów w łatwy i wydajny sposób przy znacznie zredukowanych kosztach.

Zakupiony park maszynowy otworzył przed KB Folie Polska Sp. z o.o. zupełnie nowe możliwości rozwoju współpracy z jednostkami naukowymi z uwagi na możliwość kontynuacji badań przeprowadzanych przez te jednostki w mikroskali na maszynach będących wierną kopią maszyn produkcyjnych, czyli w skali makro. 

Prace badawcze będą realizowane we współpracy z sektorem nauki i otoczeniem biznesowym, koncentrując się w szczególności na obszarach:

– unowocześnienia technik nadruku przy wykorzystaniu metody fleksograficznej i rotograwiurowej w kierunku rozwiązań naturalnych;

– stworzenia niespotykanych dotychczas materiałów kompozytowych w oparciu o wytyczne i założenia „gospodarki cyrkularnej” oraz „biogospodarki” do wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu, w tym w branży opakowaniowej;

– opracowania nowych, inteligentnych opakowań, tj. opakowań zawierających interaktywny wskaźnik monitorujący 

warunki znajdujące się wewnątrz opakowania, otrzymywanych w technologii zadruku powierzchniowego;

– rozwoju opakowań aktywnych poprawiających wybrane parametry.

KB Folie Polska Sp. z o.o., dążąc do wzrostu wartości, w swojej działalności koncentruje się na wykorzystaniu szans i możliwości pojawiających się w branżowym otoczeniu oraz rozwijaniu kompetencji mających znaczący wpływ na pozycję konkurencyjną:

– zwiększaniu skali operacji prowadzonych w obszarze działalności przedsiębiorstwa poprzez rozwój wewnętrzny oraz kooperacje z podmiotami funkcjonującymi na terytorium kraju (m. in. klastry, stowarzyszenia);

– pogłębianiu integracji pomiędzy podmiotami, co umożliwia maksymalizację efektów synergii;

– obniżaniu kosztów wytwarzania poprzez modernizację głównych ciągów produkcyjnych;

– budowie stabilnych i efektywnych więzi z klientami oraz optymalizacji systemów logistyki i dystrybucji produktów;

– zwiększaniu efektywności kluczowych procesów zdefiniowanych w modelu zarządzania;

– nieustannym dostosowywaniu jakości produktów oraz oferowanego asortymentu do wymagań partnerów/odbiorców;

– ciągłym doskonaleniu własnych produktów przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii;

– rozwoju kapitału intelektualnego organizacji, stwarzając warunki do przekształcenia go w wartość rynkową.

Stefania Łopacka, Michał Sikorski