W ostatnich tygodniach firmy badawcze zaprezentowały wyniki badań globalnego rynku etykietowego. W poniższym materiale prezentujemy najważniejsze wnioski dotyczące aktualnej sytuacji i krótkoterminowych perspektyw sektora etykiet samoprzylepnych, drukowanych w technologii cyfrowej oraz rękawowych.
Etykiety samoprzylepne
Firma badawcza Markets and Markets opracowała raport poświęcony krótkoterminowym perspektywom rozwoju rynku etykiet samoprzylepnych. Jego autorzy spodziewają się, że do 2023 r. osiągnie on wartość 40,5 mld dolarów, rozwijając się w średniorocznym tempie 5,5% CAGR z obecnego poziomu 31,07 mld dolarów. Za główne czynniki wzrostów raport uznaje przyrost liczby ludności w miastach, wzrost zapotrzebowania na produkty farmaceutyczne, rosnącą świadomość konsumentów oraz rozwój handlu internetowego.
Branża etykiet samoprzylepnych w latach 2018-2023 najszybciej rozwijać się będzie w regionie Azji i Pacyfiku, co wynika głównie z szybkiej urbanizacji społeczeństw w Chinach i Indiach oraz wzrostu poziomu ich dochodów rozporządzalnych. Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w sektor sprzedaży detalicznej oraz wzrost popytu na produkty pakowane i gotowe także będą miały wpływ na azjatycką dominację. Europa i Stany Zjednoczone zajmują odpowiednio 2. i 3. miejsce.
Raport przewiduje, że największym popytem cieszyć się będą etykiety permanentne, z uwagi na swoją trwałość oraz doskonałe przyleganie do trudnych powierzchni.
Etykiety drukowane cyfrowo
Raport firmy Vandagraf zatytułowany „Kolorowy inkjetowy druk cyfrowy na globalnych rynkach etykiet i opakowań” także bierze pod uwagę przedział czasowy 2018-2023. Zdaniem autorów sektor ten czeka stały wzrost napędzany przez pojawianie się nowych technologii zaspokajających zmieniające się potrzeby klientów; w rezultacie już wkrótce mogą one zagrozić dominacji konwencjonalnych technik druku.
Etykiety zadrukowane cyfrowo już dziś stanowią część głównego nurtu branży etykietowej, choć nadal mają duży potencjał rozwojowy. Maszyny do wąskowstęgowego druku atramentowego są wykorzystywane do produkcji etykiet i opakowań takich jak: małe kartoniki składane, opakowania giętkie, torebki i woreczki, opakowania FFS (formowane, napełniane i zgrzewane) oraz blistry.
Raport przekonuje, że cyfrowa technologia druku inkjetowego w segmentach etykietowym i opakowaniowym rozwija się obecnie w stabilnym dwucyfrowym tempie. Do przyczyn takiego stanu rzeczy można zaliczyć: opłacalność przy realizacji zleceń niskonakładowych oraz względem konkurencyjnych technologii druku cyfrowego, jak również jakość druku porównywalną z procesami analogowymi.
James Bevan, założyciel i dyrektor Vandagraf, tłumaczy: Zdaniem Vandagraf rozwój cyfrowego druku inkjetowego w sektorach etykietowym i opakowaniowym będzie przyspieszał do 2023 roku i później (…). Już teraz widzimy sukces tej technologii w branży etykiet, znamionowany przez dalsze perspektywy rozwoju.
Etykiety termokurczliwe
Ostatni z raportów został opracowany przez firmę AWA Alexander Watson Associates i dotyczy rynku etykiet rękawowych (sleeve'ów). Jak przekonują twórcy dokumentu „Raport nt. globalnego rynku etykiet rękawowych 2018” ten sektor – choć wykorzystuje dojrzałą technologię – nadal rozwija się w szybkim tempie ocenianym na 5,5% rocznie. Wskazuje to, jak bardzo technologia etykiet termokurczliwych rozwinęła się w stosunkowo krótkim czasie. Obecnie rości sobie ona prawo do 18% udziału w globalnym rynku etykietowym.
Raport donosi, że większość sleeve'ów to etykiety z folii termokurczliwej (ok. 88%), a ich największym odbiorcą jest kontynent azjatycki. Spośród wszystkich formatów etykiet typu sleeve największym odbiorcą końcowym jest branża napojowa (66%), która bardzo wyraźnie wyprzedza drugą w kolejności branżę żywności (19%).
Na podstawie informacji Label News opracował TK