Handel internetowy (e-commerce) rozkwita. Meble, produkty sportowe, sprzęt do majsterkowania, telefony komórkowe, książki oraz bilety na koncerty – współcześnie nie istnieje chyba nic, czego nie moglibyśmy zamówić przez internet. W 2018 r. co drugi mieszkaniec Europy dokonał co najmniej jednego zakupu online1 i od tego czasu liczba osób odwiedzających globalną sieć w celach handlowych stale rośnie. Z szacunków wynika, że do połowy kolejnej dekady liczba przesyłek trafiających każdego roku do klientów z całego świata przekroczy 200 mld sztuk2.
Aby zrozumieć, skąd bierze się ten trend zakupów w sieci, wystarczy przyjrzeć się korzyściom, które zapewnia handel internetowy: sklepy nigdy się nie zamykają, a każdy z nich może pochwalić się niezwykle zróżnicowaną ofertą produktową – tak z punktu widzenia nabywców, jak i sprzedawców; kupowanie bez opuszczania domowych pieleszy oszczędza mnóstwo czasu, nie wiąże się z koniecznością przemieszczania się i stania w kolejkach przy kasie; dodajmy do tego prostotę samego procesu płatności, który sprawia, że sięganie do portfela po gotówkę staje się passé. Wszystko to skutkuje zwiększoną liczbą zwrotów oraz nasileniem transportu dystrybucyjnego na ulicach.
Ale te wszystkie zalety oznaczają też, że internetowi łowcy okazji oczekują od sklepów czegoś więcej. Klienci życzą sobie skrócenia czasu dostaw, gwarancji jakości przesyłanych towarów oraz możliwości łatwego pozbycia się opakowania, w którym dotarł do nich zamówiony produkt. W tym miejscu pojawia się kwestia zrównoważonego rozwoju. Nadszedł czas na opakowanie przyjazne dla środowiska, które w dodatku pozwoli ograniczyć niepokojąco dużą ilość odpadów opakowaniowych 3, za które odpowiadają zbyt duże w stosunku do rzeczywistych potrzeb gabaryty pudeł wypchanych wypełniaczami; wszystko po to, by wreszcie spełnić cele związane z ochroną klimatu. Cele, o których konsumenci myślą, gdy kupują nowe produkty4.
To wszystko wywiera silną presję na cały łańcuch dostaw: aby spełnić powyższe oczekiwania, niezbędne jest korzystanie ze zoptymalizowanych procesów logistycznych; sprzedawcy dążą zatem do podniesienia wydajności. Tak samo jak do projektowania opakowań ochronnych dopasowanych do każdego pojedynczego produktu, stosowania zrównoważonych materiałów do produkcji opakowań oraz – co najważniejsze – ograniczania strat materiałowych.
Odpowiedzią jest rozwiązanie On Demand Packaging firmy Packsize. Pozwala ono każdemu sprzedawcy w łatwy sposób tworzyć pudełka dopasowane do każdego produktu – dokładnie w chwili, gdy są potrzebne, i dokładnie w takim kształcie i rozmiarze, jakie są oczekiwane. W zależności od indywidualnego zapotrzebowania sprzedawców możliwe jest uzupełnienie systemu o automatyczne maszyny do formowania, napełniania i zamykania kartonów. W pełni zautomatyzowanym rozwiązaniem jest X7. W przypadku tego urządzenia zamówione produkty należy umieścić na pasie transmisyjnym, tak by umożliwić ich automatyczny pomiar, zapakowanie oraz przyklejenie etykiety wysyłkowej. On Demand Packaging System jest w stanie wykonać nawet 1200 gotowych do wysyłki paczek na godzinę, dzięki czemu zaspokaja oczekiwania dotyczące skrócenia czasu dostaw.
Maksymalna wszechstronność oraz pełna automatyzacja rozwiązań Packsize sprawiają, że produkty są zawsze właściwie zapakowane – a to oznacza mniej niewykorzystanej przestrzeni wewnątrz pudełka, brak wypełniaczy, możliwość transportu większej liczby opakowań, a mniejszej ilości powietrza, wreszcie gwarancję, że przesyłka nie zostanie uszkodzona wskutek ciągłego przemieszczania się wewnątrz pudełek. Innymi słowy mamy do czynienia z sytuacją, gdy „wszyscy wygrywają”, bo i procesy intralogistyczne zostają uproszczone, negatywny wpływ na środowisko ograniczony oraz – co najważniejsze – klienci są zadowoleni.
Dowiedz się więcej na temat inicjatywy Smart Packaging for a Healthy Planet oraz rosnącego udziału handlu internetowego na stronie: https://pl.packsize.com/.
Na podstawie informacji firmy Packsize opracował TK
1. https://de.statista.com/statistik/daten/studie/39217/umfrage/anteil-der-e-commerce-nutzer-an-der-gesamtbevoelkerung-in-der-eu/
2. https://www.dvz.de/rubriken/land/kep/detail/news/weltweites-paketvolumen-erreicht-rekordniveau.html
3. https://de.statista.com/infografik/19987/verpackungsverbrauch-in-deutschland/
4. https://www.gruender.de/nachhaltigkeit-ecommerce/