Tektura „błyszczała” w Cannes
13 Oct 2016 12:26

W dniach 14-17 września br. we francuskim Antibes/Juan-les-Pins na kongresie ECMA, organizacji zrzeszającej europejskich producentów opakowań tekturowych, spotkali się członkowie branży producentów pudełek składanych (obszerną zapowiedź tego wydarzenia zamieściliśmy w naszym poprzednim numerze). W trakcie kongresu, już po raz 20., wręczone zostały również nagrody w konkursie Pro Carton ECMA Awards; konkursie wyjątkowym, bo rekordowym pod względem liczby uczestników, krajów i zgłoszeń. O przemyśle tektury w zmieniającym się świecie Temat tegorocznego kongresu brzmiał: „Big Data – Nowy przemysł pudełek składanych”. Jak wyjaśniał jeden z prelegentów, Matthijs van Leeuwen, Big Data (czyli duże zbiory danych) to ostatnio bardzo popularne hasło, ale zanim zaczniemy myśleć o ich uporządkowaniu, każdy musi odpowiedzieć sobie na pytania: Czy posiadam właściwe informacje? Czy mam zamiar poświęcać czas i środki na ich analizę? Czy mam dostęp do wiedzy? W podobnym tonie wypowiadał się Steven van Belleghem, którego zdaniem ludzkość „cyfryzuje się” w błyskawicznym tempie, a technologia staje się naszym szóstym zmysłem. Połączenie wszystkiego za pośrednictwem „Internetu rzeczy”, skutkujące gromadzeniem, przetwarzaniem i wymianą danych za pośrednictwem sieci komputerowej, jest przyszłością także branży producentów opakowań. Już dzisiaj wykonaliśmy krok od świata cyfrowego do mobilnego, następnym zaś będzie sztuczna inteligencja oraz decyzje podejmowane na podstawie algorytmów – tłumaczył. John Thackara podzielił się z uczestnikami kongresu swymi poglądami na temat zmian, jakie dokonają się w niedalekiej przyszłości: przejścia od globalnej ekonomii opartej na nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych do nowego modelu, opartego na zrównoważonym rozwoju. Jego zdaniem ekonomię i ekologię więcej łączy niż dzieli, a zrównoważony rozwój to coś więcej niż recykling, nowe materiały i oszczędne gospodarowanie energią – wpływa bowiem także na tworzenie nowych podziałów geograficznych (translokalnych), nowych modeli biznesowych (opartych na podziale, a nie kumulacji), nowych modeli współpracy (lokalne platformy i partnerzy), a także nowej, zdecentralizowanej infrastruktury łańcuchów dostaw. Drugiego dnia kongresu Stefan Kero z firmy Atos wyjaśnił, w jaki sposób transformacja cyfrowa umożliwiła nam wkroczenie w Erę Cyfrową oraz stworzenie Internetu rzeczy; jego zdaniem odchodzimy od autonomicznych systemów i organizacji w kierunku przemysłowej sieci możliwości. Peter Fisk zaprezentował, w jaki sposób nowe technologie i Internet rzeczy prowadzą do gwałtownych zmian (takich jak eksplozja możliwości kontaktowania się). Big Data przemienia każdy sektor przemysłu, a w połączeniu z odważnymi ideami prowadzi do wielkich zmian – wyjaśnił. Na zakończenie kongresu Nick Fy, były dyrektor generalny zespołu rajdowego F1 Mercedes-Petronas, podzielił się z uczestnikami przekonaniem, że w świecie, w którym rywalizacja jest silniejsza niż kiedykolwiek wcześniej, sukces stanowi efekt wzmożonej pracy zespołowej. Wisienka na torcie 15 września br. w obecności czołowych osobistości europejskiego przemysłu producentów tektury odbyła się uroczystość wręczenia nagród w konkursie Pro Carton ECMA Awards. Moderujący uroczystość Tony Hitchin poprowadził gości przez wspaniały show zorganizowany w Villa le Palm Beach, części słynnego kasyna Palm Beach w Cannes. Tak miejsce, jak i nagrodzone w konkursie rozwiązania nie pozostawiły wątpliwości, że znaczenie opakowań jako instrumentu marketingowego stale rośnie, a nieodłącznym wizerunkiem marki stało się uzupełnianie ich o elementy zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Lista finalistów konkursu została ogłoszona w sierpniu; spośród nich wybrano zwycięzców w poszczególnych kategoriach: siedmiu podzielonych według kryterium sektorowego (opakowania na napoje, słodycze, farmaceutyki itd.) i trzech specjalnych, którymi nagrodzono „Karton roku”, „Największą innowację” oraz „Najbardziej ekologiczny produkt”. Certyfikaty i nagrody zwycięzcom wręczali Roland Rex, prezes stowarzyszenia Pro Carton, oraz dr Andreas Blaschke, prezes ECMA. Nagroda w kategorii „Kartonu roku” trafiła do firmy Von Erl, producenta opakowania na e-papierosy „My. Von Erl” wykonanego przez firmę AR Packaging Group z wykorzystaniem kartonu Carta Solida koncernu Metsä Board. Produkt elegancki, stworzony wyłącznie z tektury, ale doskonale mieszczący w swym skomplikowanym wnętrzu wszystkie elementy i akcesoria niezbędne do obsługi elektronicznego papierosa. Jak komentowali jurorzy, stanowi on doskonały przykład wszystkich zalet, jakie ma do zaoferowania karton jako materiał opakowaniowy. Kluczowa dla sukcesu tego rozwiązania była bliska współpraca projektanta opakowania i działu sprzedaży, od momentu stworzenia koncepcji po jej praktyczną realizację. Odbiorca życzył sobie, by nowe pudełko było lepsze od dotychczasowego pod każdym względem: bardziej ekologiczne, łatwiejsze w obsłudze, a jednocześnie trwalsze i lepiej nadające się do magazynowania. Powstało stylowe opakowanie o miejskim charakterze, skierowane do wykształconych, nowoczesnych odbiorców. Dyskretna, prosta forma zewnętrzna pudełka kryje jego skomplikowane wnętrze, widoczne po uchyleniu wieczka. Czysta grafika została wzbogacona grawerunkiem, folią tłoczoną na gorąco oraz półmatowym lakierem; całość nie tylko doskonale wygląda, ale zapewnia również przyjemne doznania dotykowe. Nagrodę w kategorii „Największej innowacji” otrzymało promocyjne opakowanie na sok z melona i mango firmy Pago, wyprodukowane przez Mayr-Melnhof Packaging Austria dla firmy Eckes-Granini z Austrii. Producent napojów poszukiwał rozwiązania, które pozwoli przedefiniować sposób mocowania do opakowania próbki z napojem – czyli dodatkowej butelki; dotychczas używał do tego celu taśmy klejącej, niewygodnej w użyciu, spowalniającej proces pakowania i wyglądającej nieestetycznie. Dwóch grafików, którzy wcześniej opracowali elementy wzornicze nowej identyfikacji marki, stworzyło kolorową grafikę i wyjątkowo prosty system składania opakowań, który nie tylko wyróżnia produkt, ale również pozwala umieszczać na opakowaniu dodatkowe informacje o promocjach specjalnych. Karton jest łatwy do złożenia i w pełni nadaje się do recyklingu. Nagrodę w kategorii „Najbardziej ekologicznego produktu” otrzymało opakowanie na baterie Beam Box firmy Varta, opracowane przez Fr. Schiettinger: atrakcyjne, ekologiczne, innowacyjne i praktyczne w użyciu, uformowane w kształt trójkątnej bryły rozwiązanie, ze specjalnie zaprojektowanym systemem wielokrotnego zamykania. Charakterystyczny trójkątny kształt opakowania, prócz efektownego wyglądu, ma również praktyczne korzyści: wzmacnia wizerunek marki (naśladując przestrzennie logo firmy, czyli trójkątny kształt wiązki światła), a dodatkowo stwarza ciekawe możliwości aranżacji w punktach sprzedaży (pozwalając układać opakowania w stosy wyglądające jak piramidy). Jury w składzie: przewodniczący Satkar Gidda (z firmy SiebertHead), Susanne Lippitsch (SL Design), Wilfried Duivenvoorden (Unilever), Lotte Krekels (Carrefour), Peter Strahlendorf (wydawca czasopisma „New Business”) oraz Peter Klein Sprokkelhorst (konsultant ds. technicznych) przyznali również nagrody w siedmiu kategoriach „sektorowych”; otrzymały je opakowania: kolekcja Flormar All Eyes on Me (w kategorii „Kosmetyki”); Polz Brandy XO („Napoje”); Egg Box („Słodycze”), Orion Pharma Oy Sileo („Ochrona zdrowia i farmacja”); Coffe Capsules („Żywność”); Camacho Cigar Packaging („Produkty niespożywcze”) oraz próbniki perfum Reload labs („Opakowania na rynki masowe”). Szczegółowe informacje na temat zwycięskich opakowań można znaleźć na stronie www.procarton.com. Organizatorzy konkursu zdradzili również, że szczegóły d otyczące kolejnego konkursu zostaną opublikowane w lutym 2017 roku, zaś ostateczny termin przesyłania propozycji konkursowych upłynie 25 maja 2017 r. Na podstawie informacji ECMA opracował TK