Etyka i zrównoważony rozwój w świecie opakowań premium
21 Oct 2019 09:17

Z uwagi na rosnącą wagę, którą klienci przykładają do etycznych zachowań producentów jako jednego z kluczowych wyznaczników jakości, już wkrótce zrównoważone opakowania mogą stać się orężem w walce między topowymi markami alkoholi – twierdzi czołowa firma analityczna GlobalData.

Z badania przeprowadzonego przez nią w III kwartale 2019 r. wynika, że dla 71% klientów na światowych rynkach fakt wyprodukowania opakowania ze zrównoważonych lub odnawialnych źródeł jest „całkiem” lub „niezwykle” ważny, podczas gdy tylko dla 25% liczy się przede wszystkim luksusowy wygląd opakowania.

Katarina Diamonon, analityczka sektora konsumenckiego w GlobalData, tłumaczy: „To wyniki szczególnie istotne dla sektora napojów alkoholowych, w którym wizerunek i dogadzanie sobie są najważniejsze.”

„O ile znaczenie tych dwóch czynników pozostaje równie istotne jak wcześniej, nastroje wśród konsumentów sugerują, że zadowolenie kojarzone z konsumpcją produktów premium w coraz większym stopniu zależy od świadomości etycznej oraz tego, czy wartości marki są związane z wartościami konsumentów, którzy używają jej produktów.”

Niedawno producent single malt whisky Glenlivet ze szkockiego Speyside podjął współpracę z siecią barów Tayēr + Elementary przy promocji limitowanej edycji „Capsule Collection” - koktajli serwowanych w przezroczystych, jadalnych kapsułkach wykonanych z ekstraktu z wodorostów, jednego z najbardziej odnawialnych światowych zasobów.

Jak dodaje Diamonon: „Wiele reakcji na kapsułki miało szyderczy charakter i porównywało je do kapsułek Tide Pods na detergenty produkowanych przez Procter & Gamble. Należało się ich spodziewać, zważywszy na radykalny charakter premiery i wyjątkowo mocne odejście od

standardowego formatu – zwłaszcza w przypadku produktu o takich tradycjach jak whisky.”

Także duński browar Carlsberg zaprezentował ostatnio dwa prototypy, które – jak twierdzi – będą pierwszymi butelkami z papieru wykonanymi z celulozy pozyskanej ze zrównoważonych upraw i zawierającymi wewnętrzną barierę, która umożliwia bezpieczne przechowywanie piwa.

Te ambitne innowacje obu firm wskazują kierunek, w jaki przesuwają się – zgodnie z preferencjami i oczekiwaniami konsumentów – priorytety producentów artykułów konsumpcyjnych. Diamonon podsumowuje: „Zrównoważony rozwój staje się nierozerwalnie związany z jakością, marki premium będą zmuszone podjąć ryzyko potencjalnej porażki – a nawet krótkotrwałego szyderstwa – jeśli chcą przyciągnąć uwagę konsumentów przykładających wagę do etyki w biznesie.”

Na podstawie informacji GlobaData opracował TK