Heidelberg reorganizuje zarząd
7 Nov 2019 09:14

Stephan Plenz (54), członek zarządu odpowiedzialny za technologię i segment technologii cyfrowej w firmie Heidelberg, odchodzi ze spółki w drodze wzajemnego porozumienia pod koniec swojej obecnej umowy w czerwcu 2020 r. Rada Nadzorcza i zarząd Heidelberger Druckmaschinen AG zdecydowali o dalszym usprawnianiu struktur zarządzania i zmniejszeniu składu zarządu w ramach cyfrowej transformacji firmy. W przyszłości działem technologii będzie kierował Rainer Hundsdörfer, prezes zarządu, a dział zakupów przejdzie do działu finansów dyrektora finansowego Marcusa Wassenberga. Działy sprzedaży i digitalizacji przejmie dyrektor ds. cyfrowych prof. dr Ulrich Hermann. Przekazywanie rozpocznie się natychmiast.

Inżynier mechanik Stephan Plenz pracuje w Heidelbergu od ponad 30 lat. Jest członkiem zarządu od 2008 r., a oprócz jednostek biznesowych: Sheetfed, Digital, Label i Postpress odpowiada również za badania i rozwój, zakupy i produkcję. „Stephan Plenz odegrał kluczową rolę w kształtowaniu kursu Heidelberga przez długi czas. Szczególnie chcielibyśmy mu podziękować za stworzenie nowoczesnej struktury produkcyjnej, z bardzo udaną lokalizacją w Chinach oraz za kształtowanie innowacyjnego i odnoszącego sukcesy portfolio produktów, które umożliwi firmie Heidelberg przejście do cyfrowego jutra. Chciałbym podkreślić jego szczególne zaangażowanie w czasach wielkich zmian w naszej branży”- powiedział dr Siegfried Jaschinski, przewodniczący Rady Nadzorczej.

Firma przedstawiła również bilans półroczny. W drugim kwartale - od 1 lipca do 30 września br. - firmie Heidelberg prawie udało się zrekompensować stosunkowo słaby początek roku. Sprzedaż w tym kwartale wzrosła o 9 proc. do 622 mln EUR, wskaźnik EBITDA (bez wyniku restrukturyzacji) wzrósł o 28 proc. do 55 mln EUR, z kolei ilość przychodzących zamówień wzrosła o 1 proc. do 648 mln EUR. Główną korzyścią dla biznesu była cyfryzacja procesów (technologia Push-to-Stop) w podstawowej działalności offsetowego drukowania arkuszowego, która obecnie generuje wyższą sprzedaż, w szczególności w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Pozytywnie przyczyniają się również cyfrowe modele biznesowe, takie jak subskrypcja, podobnie jak rosnący odsetek powtarzającej się sprzedaży z branży kontraktowej i handlu elektronicznego. Działalność związana z subskrypcją stanowi obecnie ponad 10 proc. zaległości w zamówieniach. Jak podaje firma, średniookresowym celem dla Heidelberga jest znaczne ograniczenie narażenia firmy na wahania koniunktury poprzez generowanie ok. jednej trzeciej całkowitej sprzedaży z powtarzających się działalności.

Jednak działalność w Niemczech, Wielkiej Brytanii i pozostałej części Europy Środkowej pozostaje trudna z powodu niechęci do inwestycji spowodowanej sytuacją gospodarczą. Wybitne ekonomiczne instytucje badawcze i Stowarzyszenie Przemysłu Mechanicznego (VDMA) w Niemczech pozostają sceptycznie nastawione do perspektyw. W związku z tym Heidelberg będzie nadal systematycznie realizował środki już podjęte w celu zabezpieczenia rentowności i poprawy płynności. Firma planuje przedsięwziąć trzy środki zapobiegawcze w celu rozwiązania problemu kapitału obrotowego i wolnych przepływów pieniężnych, które pozostają niezadowalające pomimo poprawy w drugim kwartale. Po pierwsze, planowane inwestycje będą redukowane o ok. 20 mln EUR. Po drugie, redukcja kapitału zakładowego o ok. 50 mln EUR ma zostać osiągnięta poprzez optymalizację czasu przebiegu i poziomów zapasów, przy jednoczesnym usprawnieniu zarządzania należnościami. Ponadto oczekuje się, że korekty portfolio produktowego i dalsze optymalizacje strukturalne przyniosą spółce ok. 30 mln EUR w gotówce.

Na podstawie informacji firmy Heidelberg opracowała AP

Na zdjęciu: Stephan Plenz