Mały znaczy wiele
4 Jul 2018 11:28

Wszyscy wiemy, że opakowanie ma znaczenie. Oczywiście można dyskutować o wpływie opakowania na decyzje zakupowe, ale w jednym możemy być zgodni: konsumenci nie są obojętni wobec opakowania.

W badaniu przeprowadzonym przez firmę Harris Poll 81% respondentów zadeklarowało, że “zawsze”, “często” lub “czasami” zauważają, gdy produkt pojawia się w nowym lub zmienionym opakowaniu. Firma ELPLAST Europe poszła o krok dalej i zapytała konsumentów, czy widzą różnice w poszczególnych typach zamknięć strunowych. „Portfolio ELPLAST to ponad 250 rodzajów EL-ZIP Press-to-Close Zippers zróżnicowanych pod kątem profili, rozmiaru, funkcjonalności użycia, rodzaju aplikacji” – mówi Izabela Celejewska, ELPLAST Europe Marketing Manager. „Wielość zamknięć, które oferujemy, wynika z naszego wieloletniego doświadczenia, oczekiwań klientów oraz zmieniającego się rynku. Teraz nadszedł czas, by przekonać się, czy konsumenci widzą różnice pomiędzy typami zamknięć wielokrotnego użytku i jak odbierają same zamknięcia strunowe. Stąd idea i realizacji badań jakościowych”.

Co się okazało? Przede wszystkim badani doskonale zdawali sobie sprawę z różnic pomiędzy poszczególnymi rodzajami EL-ZIP Press-to-Close Zippers. 87,5% kobiet w wieku 43-55 lat wybrało zamknięcie strunowe z efektem dźwiękowym i dotykowym jako bezpieczne i wygodne, instynktownie potwierdzające, że opakowanie jest zamknięte. 79,2% konsumentów postawiło na zamknięcie z niesymetrycznymi siłami otwarcia jako idealne rozwiązanie dla większych gabarytowo produktów. Ten rodzaj zamknięcia jest łatwy do otwarcia przez konsumenta, a jednocześnie mocny na tyle, aby poradzić sobie w przypadku wywrócenia opakowania lub upadku z ciężką zawartością. Natomiast 68,8% kobiet wybrało zamknięcie wieloprofilowe od pojedynczego – jako znacznie łatwiejsze w otwieraniu i zamykaniu.

„Jednym wynikiem byliśmy absolutnie zaskoczeni” – potwierdza Ewa Alejników, ELPLAST Europe Development and New Project Director. „Nikt z badanych nie wskazał samoprzylepnej etykiety lub taśmy jako rekomendowanego zamknięcia. 100% respondentów wybrało zamknięcie strunowe jako wygodne i gwarantujące świeżość oraz jakość produktu. Konsumenci nie akceptują rozwiązań, które nie działają lub działają 'tylko trochę'. Jeśli kupują produkt w opakowaniu z możliwością wielokrotnego zamknięcia, oczekują, że będzie ono działać do samego końca.”

Jak dodaje Izabela Celejewska: „Jakość zamknięcia silnie łączy się z ogólnym postrzeganiem produktu. Oznacza to, że niska jakość zamknięcia może spowodować postrzeganie produktu lub brandu jako ekonomicznego. I odwrotnie: zastosowanie wysokiej jakości zamknięcia może spozycjonować produkt znacznie wyżej w ocenie konsumentów.”

Badanie wykonano w kwietniu 2018 r. przy współpracy z Arket Institute.