Podwyżka cen alkoholi wpływa na firmy opakowaniowe
5 May 2020 15:48

Dr Dieter Niederstadt, kierownik ds. marketingu technicznego w firmie Asahi Photoproducts, tłumaczy, dlaczego stosowanie wodowymywalnych płyt fleksograficznych jest dobrym wyborem w obecnych czasach:

„Duża podwyżka cen alkoholi, do której doszło w kilku krajach Unii Europejskiej, odbiła się na kosztach płyt solwentowych (wzrost nawet o 3 EUR za metr kwadratowy) i dotknęła drukarnie fleksograficzne, które wykorzystują odpowiednie systemy rozpuszczalnikowe.

Poziom podwyżki o 3 EUR obliczyłem w następujący sposób:

- na niektórych europejskich rynkach koszty alkoholu podwoiły się: z 1 do 2 EUR za litr;

- do wymycia 1 m2 płyty potrzeba przeciętnie ok. 15 litrów rozpuszczalnika;

- 20% z tych 15 litrów stanowi na ogół alkohol używany do wymycia warstwy czarnej maski, a to oznacza średnie zużycie 3 litrów alkoholu na 1 m2 płyty.

Te obliczenia wskazują, że wymycie 1 m2 płyty w systemach solwentowych podrożało o 3 EUR.

Należy pamiętać, że w przypadku przygotowalni, które są wyposażone w zespół odzysku rozpuszczalnika, możliwe jest przywrócenie do obiegu nawet 85% solwentu. W takim przypadku dodatkowy koszt ponoszony przez drukarnię to 45 eurocentów na 1 m2.

O ile wspomniana sytuacja ma ograniczony negatywny wpływ na producentów płyt, o tyle dla producentów opakowań stosujących solwentowe systemy farbowe oznacza ona znacznie większy ciężar. Większość dużych dostawców farb wprowadza obecnie na całym świecie dopłaty do ceny solwentowych farb opakowaniowych. Co więcej, nie mogą oni zagwarantować utrzymania ciągłości dostaw, jeśli rządy zdecydują się na zwiększenie zaopatrzenia służby zdrowia. O ile drukarze flekso mogą korzystać z kilku różnych systemów farbowych – takich jak UV, EB, wodnych i rozpuszczalnikowych – o tyle producenci opakowań, np. w technologii wklęsłodruku, mają ograniczone pole manewru.

Branża opakowaniowa jest bardzo konkurencyjnym biznesem i obecnie, zwłaszcza w obliczu zakłóceń związanych z globalną pandemią, obserwujemy nasiloną dyskusję i próby kształtowania 'nowej normalności' w nadchodzących czasach.

Jako firma Asahi Photoproducts 10 lat temu wprowadziliśmy na rynek naszą technologię wodowymywalnych płyt AWP. Dzięki dekadzie doświadczeń wiemy, że produkty AWP zapewniają jeszcze lepszą jakość od typowych płyt solwentowych, a jednocześnie pozostają w lepszej harmonii ze środowiskiem naturalnym.”

Na podstawie informacji Asahi Photoproducts opracował TK