Rubbermaid publikuje wyniki raportu nt. recyklingu w Europie
19 Mar 2020 11:20

Do mediów trafiły pierwsze, wstępne informacje dotyczące wyników badania opisanego jako „jedno z największych, zrealizowanych ze środków komercyjnych studiów ilościowych dotyczących branży recyklingowej i gospodarowania odpadami w Europie”.

Badanie stanowi element inicjatywy Love Recycling firmy Rubbermaid, a jego wyniki będą zamieszczane w kolejnych miesiącach 2020 r. Celem programu jest prezentacja przykładów, jak małe i duże firmy radzą sobie z odpadami oraz – co szczególnie istotne – pokazanie barier, które uniemożliwiają prowadzenie recyklingu na większą i skuteczniejszą skalę. Twórcy liczą, że staną się one stymulantem do lepszej edukacji i poprawy odzysku w miejscach pracy.

Jak dotychczas swoje raporty przesłało do Rubbermaid ponad 800 przedsiębiorstw realizujących własne programy recyklingu i gospodarowania odpadami. Wśród głównych spostrzeżeń, które zebrano dotychczas, można wymienić następujące:

- Blisko 3/4 (73%) europejskich firm ma poczucie, że ich działania na rzecz recyklingu nie zawsze kończą się sukcesem.

- Niespełna 2/3 przedsiębiorstw z Europy przyznaje, że słaby poziom lub brak procesów lub urządzeń ma wpływ na skalę ich recyklingu. W przypadku 25% ten problem ma wysoki lub bardzo wysoki wpływ na ograniczanie skali odzysku surowca.

- Przedsiębiorcy potrzebują większego wsparcia ze strony władz. Blisko 30% brytyjskich firm twierdzi, że brak pozytywnych bodźców ze strony rządów powstrzymuje ich przed zwiększaniem poziomów recyklingu. 1/10 uważa, że słabe działania rządzących mają kluczowy wpływ na ograniczanie skali odzysku surowców.

- Powszechne jest przekonanie bizensu (90% badanych w całej Europie), że rządy muszą czynić więcej w celu zachęty do recyklingu na skalę przemysłową.

- Co trzecia europejska firma przyznaje, że brak państwowego wsparcia ogranicza możliwości recyklingu na większą skalę. W tej grupie 25% uważa, że ten czynnik ma kluczowe znaczenie.

- 64% europejskich przedsiębiorców z obawą rozważa wpływ rosnących kosztów recyklingu na ich dochody. Najwięcej tego typu obaw wyrażają firmy z Francji i Niemiec, gdzie ten niepokój powstrzymuje przed podnoszeniem skali recyklingu aż 10% przedsiębiorców.

- 1/3 przedsiębiorstw jako jedną z głównych barier wpływających na poziom recyklingu wymienia słaby poziom wyszkolenia pracowników; w Niemczech takie zdanie wyraziło 39% ankietowanych.

- Nie wszystkie oceny są jednak równie negatywne. 82% przedsiębiorstw uważa, że w najbliższych kilku latach skoncentrują na recyklingu większą uwagę, a 83% z tej grupy zamierza w przyszłości zainwestować wyższe wydatki w rozwiązania do odzysku surowców.

Paul Jakeway, szef marketing w dziale Produktów Przemysłowych firmy Rubbermaid (region EMEA) komentuje: „Nasze badania dowodzą wyraźnego rozdźwięku w postrzeganiu recyklingu prowadzonego na skalę przemysłową – istnieje wyraźna potrzeba działań edukacyjnych. Przedsiębiorstwa handlowe potrzebują pomocy, wsparcia oraz porad ekspertów przy lepszym radzeniu sobie z generowanymi przez siebie odpadami; potrzebują odpowiedzi na pytania, jak szkolić swoich pracowników oraz jak zmieniać postrzeganie recyklingu wewnątrz firm, tak by stał się on w większym stopniu inwestycją, nie zaś stratą. To wszystko musi iść ręka w rękę z budową lepszej infrastruktury i ułatwieniami dla przedsiębiorstw handlowych.”

Inicjatywa „Love Recycling” firmy Rubbermaid została uruchomiona na początku 2020 r., a program badawczy zrealizowano w lutym i marcu br. W promowanym na dużą skalę z pomocą kampanii prowadzonej w mediach społecznościowych programie uczestniczyło ponad 800 firm różnej wielkości z całej Europy, reprezentujących szeroki przekrój sektorów. Prezentowane wyniki pochodzą z dostępnych w sieci kwestionariuszy w języku angielskim, francuskim i niemieckim. Ankieta jest nadal dostępna, zaś Rubbermaid obiecuje, że będzie aktualizował wyniki w miarę spływania kolejnych zgłoszeń.

Na podstawie informacji Rubbermaid opracował TK