Słodko-gorzkie nastroje wśród producentów folii aluminiowej
28 Aug 2019 08:27

W połowie 2019 r. poziom produkcji folii aluminiowej w Europie wykazywał nieznaczny, 1-proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Jest on w głównej mierze skutkiem eksportu na rynki zewnętrzne, bowiem popyt na folię w krajach europejskich utrzymał się bez większych zmian. Tymczasem sprzedaż do krajów zamorskich wzrosła w tym roku o 34,6%, czyli ponad dwukrotnie ww stosunku do wyników z całego 2018 r. - tak wynika z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Folii Aluminiowej.

W pierwszej połowie bieżącego roku całkowite dostawy cieńszych folii, wykorzystywanych głównie do produkcji opakowań giętkich oraz w gospodarstwach domowych, spadły o 1%. W przypadku jej grubszych typów, wykorzystywanych w pojemnikach półsztywnych oraz w aplikacjach technicznych, popyt wzrósł o 4,2%, co oznacza utrzymanie pozytywnego trendu z ubiegłego roku. Mimo to całkowity popyt w Europie spadł o 4,1% r/r.

Eksport w trzech miesiącach (kwiecień-czerwiec 2019 r.) wyniósł 245,300 ton, czyli o 2,9% przekroczył wynik z II kwartału 2018 r. Wzrosty zanotowały oba typy folii: cieńsze (2,4%) oraz grubsze (3,9%). Korzystny trend eksportowy przełożył się na zwiększenie poziomu dostaw o 58% w omawianym kwartale.

Bruno Rea, prezes EAFA, uważa, że trudno przewidywać rozwój na rynku folii w nadchodzących miesiącach. „Cieszy fakt, że poziomy produkcji są wyższe niż w 2018 r. Jednak rynki eksportowe są zmienne, zwłaszcza w obecnych okolicznościach, gdy nieustające spory handlowe odbijają się na handlu międzynarodowym” - tłumaczy.

„Liczymy na wzrost popytu w Europie, który spadł w 2019 r. Istnieje kilka przyczyn tego stanu, wśród nich redukcja poziomu zapasów czy ostrożność w kwestii zamówień, wynikająca z rynkowej niepewności. Obserwujemy dramatyczny wzrost napływu folii z Chin, który mocno oddziałuje na poziomy produkcji krajowej; oddziaływanie importu spoza kontynentu na równowagę podaży i popytu w Europie szkodzi europejskim producentom folii. Jednak (…) widzimy możliwość wzrostu liczby zamówień ze strony europejskich klientów w najbliższych sześciu miesiącach” - dodaje Rea.

Na podstawie informacji EAFA opracował TK