UNITED CAPS i Mimica Partner wyprodukują inteligentne nakrętki
14 Sep 2022 12:27

Firma UNITED CAPS, międzynarodowy producent nakrętek i zamknięć, poinformował o stworzeniu unikalnego, innowacyjnego zamknięcia we współpracy ze start-upem Mimica. Przekazuje on na bieżąco informacje o poziomie świeżości wszelkich rodzajów produktów podatnych na zepsucie, od żywności po leki. Celem projektu jest zmniejszenie ilości odpadów oraz podniesienie bezpieczeństwa konsumentów.

  Od kiedy istniejemy, dużo inwestowaliśmy w innowacyjność oraz badania i rozwój, i uważamy tę innowację Mimica za prawdziwy przełom, taki, który będzie miał głęboki wpływ na sposób używania nakrętek, na ich wkład w ograniczenie odpadów i emisji CO2, a także na to, jak zachęcają do zakupów – wyjaśnia dyrektor generalny UNITED CAPS Benoit Henckes.

U podstaw koncepcji nakrętki Mimica TOUCHCAP, która powstała jako projekt założycielki firmy Mimica, Solveigi Pakštaitė, było umożliwienie sprawdzenia terminu ważności produktu do spożycia osobom niedowidzącym, ale potem stało się również sposobem na ograniczenie ilości odpadów spożywczych. A gdyby istniał sposób na stworzenie wskaźnika, który nie tylko dostarczałby w czasie rzeczywistym informacji o stanie żywności, ale również byłby łatwo dostępny dla osób niedowidzących i z zaburzeniami funkcji poznawczych? Tak narodziła się nakrętka Mimica TOUCHCAP, której powierzchnia zmienia się z gładkiej na pofałdowaną, gdy produkt traci swoją świeżość.

Po intensywnych testach i eksperymentach Pakštaitė była w stanie opracować formułę żelu, który nie wchodzi w bezpośredni kontakt z produktem, a jednak potrafi zmienić swoją strukturę (z gładkiej na nierówną) w zależności od warunków przechowywania i typu żywności. Współpracując ze sobą zespoły UNITED CAPS i Mimica były w stanie opracować nakrętkę nadającą się w pełni do odzysku, która nie ogranicza możliwości recyklingu butelek, a jednocześnie oferuje konsumentom szybki i łatwy sposób na upewnienie się, że jakość produktu nie pogorszyła się.

Tak powstało zrównoważone zamknięcie składające się z nakrętki wykonanej przez UNITED CAPS, aktywatora i żelu wynalezionych przez Mimica, nasadki oraz przykrywającej ją foliowej etykiety, która wybrzusza się w miarę psucia się żywności. Nakrętka Mimica jest dostarczana do linii rozlewniczej w dwóch częściach: części bazowej (base cap)– przetestowanej przez głównych producentów linii rozlewniczych i wymagającej jedynie drobnych zmian w ich konstrukcji – oraz części górnej (over cap), która jest nakładana po napełnieniu butelki na specjalistycznej maszynie zintegrowanej z procesem produkcji analogicznie do innych modułów, takich jak etykieciarki czy maszyny do owijania w folię. Górna część nakrętki, na której pojawią się wypustki, jest „uśpiona” aż do momentu aktywacji przez konsumenta, co następuje automatycznie po pierwszym odkręceniu zamknięcia.

Jak zawsze patrzymy na rozwiązania tego typu w sposób holistyczny – dodaje Henckes. Czy jest to rozwiązanie innowacyjne? Czy jest zrównoważone? Jaki jest zwrot z inwestycji dla marki, która je wdroży? Czy trzeba wprowadzić zmiany na liniach rozlewniczych? Co się dzieje z nakrętką po zakończeniu eksploatacji? W przypadku Mimica TOUCHCAP odhaczyliśmy wszystkie te punkty. Gdyby udało się wydłużyć okres przydatności produktów spożywczych o zaledwie dwa dni, można by zmniejszyć ilość odpadów w handlu detalicznym o 50%, a ilość odpadów związanych z produktami łatwo psującymi w gospodarstwach domowych się o 63%. Marki, które zastosują tę technologię, mogłyby zwiększyć sprzedaż o co najmniej 10%, w tym skłonność konsumentów do kupowania większych pojemników z produktami, takimi jak sok pomarańczowy, bez obaw o zepsucie przed ich spożyciem do ostatniej kropli.

Obecnie nakrętka jest testowana w ramach pilotażowego projektu w Wielkiej Brytanii z jedną z marek soków pomarańczowych. W jego trakcie – jak również podczas innych badań prowadzonych przez UNITED CAPS – dowiedziono, że używanie Mimica TOUCHPAD może potencjalnie ograniczyć ilość soków wyrzuconych z powodu zepsucia o 44%. Tylko w Wielkiej Brytanii przełożyłoby się to na 53 mln kg soków, bowiem co roku konsumenci kupują tam 121 mln kg tego produktu.

Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę z firmą Mimica w celu opracowania nakrętek i zamknięć dla innych rodzajów produktów – dodaje Henckes. Ograniczenie marnotrawstwa żywności jest nie tylko ważne dla naszej planety, ale dodatkowo zmniejsza emisję gazów cieplarnianych (GHG). Szacunki oparte na sprawdzonych danych przewidują, że wydłużenie okresu przydatności do spożycia łatwo psującej się żywności nawet o jeden dzień mogłoby uchronić ponad 202,8 mln ton GHG przed przedostaniem się do atmosfery. Cele i zadania UNITED CAPS i Mimica są idealnie dopasowane do potrzeb zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa żywności i nie tylko.

Opracowano na podstawie informacji firmy UNITED CAPS