Uszkodzone towary psują satysfakcję z Black Friday
25 Nov 2021 08:00

Towary o wartości ponad 120 milionów złotych, które zostaną sprzedane Polakom w trakcie Black Friday i Cyber Monday, zostaną uszkodzone – tak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie dostawcy przyjaznych środowisku opakowań DS Smith.

Prawie połowa Polaków (44%) planuje skorzystać z wyprzedaży z okazji Black Friday i Cyber Monday, a 27% z nich spodziewa się otrzymać od 1 do 6 wadliwych lub uszkodzonych przedmiotów, co da łączną wartość co najmniej 123 mln zł. W praktyce już 43% kupujących spotkało się z tym, że otrzymali wadliwe lub uszkodzone produkty po zamówieniu ich online – najczęściej są to sprzęty AGD (24 proc.) i elektronika osobista, np. laptopy, tablety, telefony komórkowe (24 proc.). To doświadczenie powoduje spadek satysfakcji z zakupów z okazji Black Friday. Ponad jedna trzecia (37%) twierdzi, że najbardziej denerwują się, gdy produkty docierają uszkodzone lub wadliwe. Jeszcze więcej (45%) frustruje dostawa niewłaściwych towarów, zaś 13% nadmiarowość opakowania (gdy jego wielkość znacznie przewyższa rzeczywiste potrzeby).

Zdaniem ankietowanych Polaków zwrot przedmiotów, które kosztują mniej niż 55 złotych, nie jest wart ich wysiłku. Natomiast warto zauważyć, że tworzy to dodatkowe odpady, ponieważ uszkodzone przedmioty zalegają w polskich domach. Spośród osób, które nie zwracają uszkodzonych przedmiotów, 41% ankietowanych argumentuje, że proces zwrotu jest dla nich bardziej czasochłonny niż opłacalny, 37% respondentów twierdzi, że zwrot kosztowałby tyle samo, ile pierwotnie zapłacili za przedmiot, a 14% uważa, że czas na zwrot nie jest wystarczająco długi, by zwrócić przedmiot.

Zwroty oznaczają również utratę cennych dochodów dla marek i sprzedawców detalicznych, ponieważ 62% kupujących woli otrzymać zwrot pieniędzy w przeciwieństwie do 30% osób, które wolą wymienić towar. 36% ankietowanych twierdzi, że nie będzie chciało kupić już produktu danej marki, jeśli choć raz otrzymało przesyłkę z uszkodzonymi lub zniszczonymi przedmiotami.

To badanie uświadamia nam, że otrzymanie przez konsumenta uszkodzonego produktu to jedynie czubek góry lodowej. Konsekwencje dla sprzedawcy to negatywny wpływ na reputację, a w przypadku zwrotu dostarczenie serwisu znacznie bardziej złożonego niż zakup. Na szczęście istnieje rozwiązanie: jednym z najskuteczniejszych sposobów zapewnienia bezpiecznego dotarcia towarów jest użycie odpowiedniego opakowania – mówi Marta Jędrzejczak, marketing manager w DS Smith Packaging Polska.

Oprócz kosztów finansowych i emocjonalnych związanych z dostawą i zwrotem uszkodzonych przedmiotów dochodzą jeszcze koszty środowiskowe. Ściśle współpracujemy z naszymi klientami, aby za każdym razem zaprojektować optymalne opakowanie. Opakowania, które zapewniają bezpieczeństwo produktu, dostarczają wspaniałych wrażeń przy rozpakowywaniu i mają jak najmniejszy wpływ na środowisko. Ograniczenie możliwych do uniknięcia zwrotów, wymian i związanej z tym emisji dwutlenku węgla przynosi korzyści konsumentom, sprzedawcom detalicznym i naszej planecie – dodaje.

Technologia DISCS firmy DS Smith, od nazw rodzajów testów (Drop, Impact, Shock, Crush, Shake1), odtwarza rzeczywistą drogę produktu, aby zapewnić, że opakowanie jest odpowiednie do celu. Zapewnia bezpieczeństwo produktu, unikając jednocześnie nadmiaru opakowań.