W Dzień Bez Śmiecenia #ZaczynamOdSiebie
9 May 2019 15:35

Do 2021 roku ze sklepów znikną plastikowe jednorazówki (patyczki higieniczne, plastikowe widelce, noże, łyżki, talerze, słomki, patyczki do balonów, pojemniki do żywności i styropianowe kubeczki). Dodatkowo do 2025 r. co najmniej 55 proc. odpadów komunalnych (pochodzących z gospodarstw domowych i przedsiębiorstw) będzie musiało zostać poddanych recyklingowi, a cel ten w kolejnych latach będzie dalej wzrastał. Ostatnie dane GUS wskazują, że w 2017 r. było to nieco poniżej 27%. Powyższe zmiany nie będą możliwe jeśli producenci nie będą ekoprojektować, a konsumenci nie zmienią swoich nawyków tak, by poprawnie segregować i nie generować niepotrzebnych odpadów.

Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A. już po raz 13. rusza z kampanią Dzień Bez Śmiecenia. Kulminacyjnym dniem kampanii, w którą co roku jest zaangażowanych kilkadziesiąt tysięcy osób, gminy, przedsiębiorcy i placówki oświatowe, jest 11 maja - Dzień bez Śmiecenia.

W tym roku hasłem #ZaczynamOdSiebie zachęcamy konsumentów i producentów, aby tego dnia udostępniali w mediach społecznościowych oraz na swoich stronach internetowych elektroniczną Kartkę z regałem sklepowym z 2030 roku i hasłem „Jesteśmy gotowi na Eco Design”.

W przypadku każdego z nas deklaracja ta będzie oznaczać, że chcemy świadomie wybierać produkty w zrównoważonych opakowaniach nadających się do recyklingu. Z kolei przedsiębiorcy będą w ten sposób manifestować, że chcą zmieniać opakowania swoich produktów, tak by były bardziej ekologicznie zrównoważone. Wiąże się to z eliminowaniem nadmiaru opakowań produktów, tworzeniem opakowań łatwych w recyklingu i używaniem materiałów z recyklingu do ich produkcji. Tylko nasza współpraca i wzajemne budowanie świadomości może mieć pozytywny wymiar ekologiczny.

Przez miesiąc trwania kampanii na facebooku Dzień Bez Śmiecenia Rekopol będzie publikować liczne grafiki. Zwróci też uwagę na to, czego lepiej unikać, a co warto wykorzystać - jeśli chcemy podejmować świadome decyzje. Przypomni również zasady segregowania i pokaże, jak planowanie pomaga w ograniczeniu ilości wytwarzanych odpadów oraz ich ponownym wykorzystaniu. Firma zaprasza do polubienia strony i dzielenia się treściami na prywatnych profilach. https://www.facebook.com/dzienbezsmiecenia/

Zachęca również do własnych inicjatyw ekologicznych - w firmie, szkolnej klasie czy nawet u siebie w domu. Mogą w tym pomóc materiały dostępne do pobrania na stronie www.dzienbezsmiecenia.pl w zakładce Edukacja - Materiały do pobrania.

Dzień bez Śmiecenia to kampania prowadzona od 2007 roku przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. Współorganizatorami akcji są Akcjonariusze firmy.

Celem kampanii jest propagowanie prawidłowych zasad segregowania odpadów, promowanie proekologicznych postaw i ochrony środowiska.

Czas trwania kampanii: 11 maja (Dzień bez Śmiecenia) - 5 czerwca (Międzynarodowy Dzień Ochrony Środowiska).

Źródło: Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A.