Żywiec Zdrój przedstawia wyniki badania „Polacy o segregacji śmieci”
25 Sep 2019 10:58

Ponad 90% Polaków deklaruje, że na co dzień segreguje odpady, a znajomość zasad segregacji nie stanowi dla nich problemu. Jednak, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Żywiec Zdrój, ponad 40% konsumentów nie wie, że plastik powinien trafiać zawsze do żółtego kosza, a dodatkowo prawie tyle samo Polaków nie segreguje odpadów, ponieważ uważa, że mieszają się potem w śmieciarce. Aż 90 proc. badanych uważa, że plastikowe odpady są surowcem wtórnym, który można przetworzyć i ponownie wykorzystać, podczas gdy 37 proc. z nich podczas wyboru produktów w opakowaniach plastikowych nie zwraca uwagi na to, czy nadają się one do recyklingu.  Kampania „#dożółtegokosza” firmy Żywiec Zdrój ma na celu edukację i obalanie mitów związane z recyklingiem. 

Świadomy wybór opakowań plastikowych nadających się do ponownego przetworzenia, a w dalszej kolejności ich prawidłowa segregacja i recykling to klucz do zamknięcia obiegu plastiku, a tym samym zmniejszenia jego ilości w środowisku. Pojęcia gospodarki o obiegu zamkniętym, która jest punktem wyjścia do zrozumienia zasadności i potrzeby segregacji plastiku, nie zna prawie połowa Polaków
(45%). Edukacja w tym zakresie wydaje się zatem kluczowa – segregowanie oraz ponowne wykorzystywanie materiałów jest integralną częścią składową gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Pomimo ciągłej potrzeby edukacji w zakresie recyklingu, konsumenci (65%) wierzą, że zmiana codziennych, drobnych nawyków może przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego.  

Żywiec Zdrój, wychodząc naprzeciw potrzebie edukacji konsumentów w temacie segregacji i recyklingu plastiku, prowadzi kampanię edukacyjną „#dożółtegokosza”. W jej ramach, we współpracy z jednym z najbardziej znanych youtuberów – Krzysztofem Gonciarzem, marka pokazuje jak w rzeczywistości wygląda gospodarka o obiegu zamkniętym: od momentu wrzucenia plastikowej butelki do „#dożółtegokosza”, odbiór przez śmieciarkę, aż po proces recyklingu. 

W przygotowanym we współpracy z Żywiec Zdrój filmie, youtuber zabiera widzów w nietypową podróż śmieciarką i obala funkcjonujące w społeczeństwie mity dotyczące recyklingu. Gonciarz w przystępny i prosty sposób pokazuje, że różne frakcje odpadów nie mieszają się wewnątrz śmieciarki, jak błędnie uważa aż 37% społeczeństwa –  odpady segregowane przez nas w domu trafiają do oddzielnych komór w śmieciarce lub, jeżeli śmieciarka jest jednokomorowa, to odbierany jest tylko jeden rodzaj odpadów. W kolejnym etapie prawidłowo posegregowane butelki plastikowe, które są surowcem wtórnym, trafiają do recyklera, gdzie poddawane są procesom pozwalającym na przetworzenie ich na nowe butelki, jak np. butelka 5l rPET Żywiec Zdrój – pierwsza butelka w ofercie marki wyprodukowana w całości z plastiku z recyklingu. W Polsce prężnie działają wyspecjalizowane zakłady zajmujące się recyklingiem plastiku – jednym z nich jest PRT Radomsko, w którym to Gonciarz dokładnie sprawdził jak przetwarzana jest butelka, z której potem powstają nowe przedmioty codziennego użytku. Wyrzucanie butelek „#dożółtegokosza” to zatem szansa na nadanie im kolejnego życia i powrót w postaci mebla, zabawki lub ubrania.

Cały film można obejrzeć na stronie kampanii: https://www.postronienatury.pl/bundles/app/front/images/homepage/vod/zywiec-vod-2.mp4

Kampania „Wyrzucaj, jak chcesz, ale zawsze #dożółtegokosza” ma za zadanie obalić funkcjonujące w społeczeństwie mity o recyklingu oraz uświadomić, że zmiana nawet najmniejszych nawyków ma ogromne znaczenie dla środowiska. 

Opracowano na podstawie informacji firmy Żywiec Zdrój