Tetra Pak Index 2018: opakowania inteligentne szansą e-handlu
29 Jun 2018 13:39

Technologie opakowań inteligentnych, oparte na unikalnych kodach cyfrowych, zdominują w najbliższych kilku latach handel produktami spożywczymi – zarówno konwencjonalny, jak i internetowy: brzmi teza zawarta w opublikowanym dzisiaj dokumencie Tetra Pak Index 2018.

Sprzedaż żywności przez Internet rośnie w tempie dwucyfrowym, zaś tradycyjne sklepy są przekształcane – w efekcie powstaje „omnichannel”, czyli środowisko, w którym różne kanały sprzedaży przenikają się, a klient może kupić co chce, kiedy chce i jak chce, wykorzystując swój smartfon jako kompas. Zdaniem Tetra Pak opakowania będą odgrywać ważną rolę w realizacji trendów, które kształtują obecny rozwój sprzedaży żywności w Internecie, a którymi są:

- wygoda: główną siłą napędową handlu internetowego jest ułatwienie sobie życia przez zabieganych konsumentów;

- zrównoważony rozwój: presja na producentów opakowań z tworzyw sztucznych oraz świadomość celów gospodarki cyrkularnej będą się nasilać, wzrośnie też rola recyklingu. Konsumenci chcą wiedzieć, czy wybierane przez nich marki odpowiadają standardom wyznaczanym przez wymogi zrównoważonego rozwoju;

- personalizacja i unikalność: indywidualizacja i personalizacja produktów będzie ważnym czynnikiem kształtującym wybór dokonywany przez konsumentów; dlatego aż 80% producentów pakowanych artykułów konsumenckich deklaruje chęć zastosowania modelu D2C („bezpośrednio-do-konsumenta”) do 2025 r.;

- technologia i wydajność: super-szybkie dostawy w czasie krótszym niż 10 minut będą możliwe już w 2025 r., zmieniając zachowania konsumentów (częstsze zakupy w mniejszych ilościach) i komplikując logistykę. Kanały dostaw będą ulegać przekształceniom dzięki nowym technologiom, głównie RFID i robotom, stając się bardziej wydajnymi i przejrzystymi.

Rola opakowań inteligentnych

Technologie opakowań inteligentnych oparte na unikalnych kodach cyfrowych umożliwiają nadanie każdemu zapakowanemu produktowi unikalnego identyfikatora. Te kody mogą być sczytywane z użyciem skanerów danych lub z pomocą zwykłego smartfona, stając się kanałem przekazywania ogromnej ilości informacji i otwierając nieograniczoną ilość możliwości. Powstaje w ten sposób interaktywny kanał do kontaktu – w czasie rzeczywistym – z indywidualnymi klientami, pozwalający na informowanie m.in. o miejscu pochodzeniu surowców, z których powstał produkt, szczegółów dotyczących wartości odżywczych, a także gier i promocji. Dla marek oznacza to dostęp do informacji, dzięki którym mogą usprawnić swe działania i jeszcze bardziej spersonalizować swoje produkty.

Sklepy internetowe są zainteresowane unikalnymi identyfikatorami kompatybilnymi z robotami pracującymi w centrach magazynowych i dystrybucyjnych, postrzegając je jako klucz do sukcesu w e-handlu. Dostęp do danych i możliwość śledzenia produktów pomaga im w zarządzaniu skomplikowaną logistyką i poprawie jej wydajności.

Alexandre Carvalho, globalny dyrektor ds. usług marketingowych w Tetra Pak, podsumowuje: „Ekspansja e-sklepów spożywczych to wielka szansa dla producentów żywności i napojów, a ich sukces w dużej mierze zależy od opakowań. Mówiąc dokładniej, inteligentne opakowania poprawiają przejrzystość i wydajność działania łańcuchów dostaw, dodatkowo umożliwiając bezpośredni, interaktywny kontakt z konsumentem. Wierzymy, że ta błyskawicznie rozwijająca się technologia, próbowana i testowana przez nas od 2016 r., a obecnie stosowana w Europie, pomoże naszym klientom odkrywać nowe obszary i rozwijać się w najbliższych latach.”

Podstawą Tetra Pak Index 2018 były: badania rynkowe prowadzone w USA, Wielkiej Brytanii, Chinach, Arabii Saudyjskiej i Korei; globalne studium segmentacji rynku; a także rozmowy prowadzone z przedstawicielami e-handlu w USA, Europie i Chinach.
Na podstawie informacji Tetra Pak opracował TK