Ultrafiolet kolorem roku 2018
1 Jan 1970 14:19

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pantone, spółka-córka firmy X-Rite i dostawca profesjonalnych rozwiązań do kontroli koloru, ogłosiła ultrafiolet kolorem roku 2018.

„Żyjemy w czasach, które wymagają pomysłowości i wyobraźni. To ten rodzaj kreatywnej inspiracji, która jest rdzennie związana z PANTONE 18-3838 Ultra Violet, purpurowym kolorem o niebieskim odcieniu, który przenosi naszą świadomość i potencjał na wyższy poziom” - wyjaśnia Leatrice Eiseman, dyrektorka wykonawcza w Pantone Color Institute. „Od odkrywania nowych technologii i nieznanych galaktyk do artystycznej ekspresji i duchowej refleksji, intuicyjny Ultra Violet oświetla drogę do tego, co przed nami”. Pełen złożoności Ultra Violet dotyka tajemnic kosmosu, intryguje i zapowiada odkrycia poza sferą obecnej wiedzy. Rozległe i bezkresne niebo jest symbolem wszystkiego, co możliwe, i nie przestaje inspirować do poszukiwania innych światów.

Enigmatyczny fiolet był długo również symbolem kontrkultury, niekonwencjonalności oraz artystycznej doskonałości. Muzyczne ikony takie jak Prince, David Bowie oraz Jimi Hendrix, wysunęły odcienie ultrafioletu na czoło zachodniej popkultury jako wyraz indywidualności. Zniuansowany i pełen emocji ultrafiolet Pantone symbolizuje eksperymentowanie i nonkonformizm, zachęcając jednostki do odciskania swego wpływu na świat i przesuwania granic swej kreatywności.

Historycznie kolor ultrafioletowy jest postrzegany przez pryzmat mistyki i duchowości oraz często kojarzony z praktykami doskonalenia świadomości, które oferują ucieczkę od nadpobudliwego świata. Wykorzystanie fioletowego światła w miejscach medytacji oraz publicznych zgromadzeń zapewnia dopływ inspirującej energii.

„Kolor roku Pantone dostarcza dużo więcej niż prostą odpowiedź na pytanie 'co jest trendy' w świecie wzornictwa: to prawdziwe odzwierciedlenie, czego potrzebuje dzisiaj nasz świat” - dodaje Laurie Pressman, wiceprezes Pantone Color Institute. „W miarę jak jednostki na całym świecie stają się coraz bardziej zafascynowane kolorami i zaczynają rozumieć ich zdolność przenoszenia głębokich treści i znaczeń, projektanci i marki powinny czuć się upoważnione do wykorzystywania koloru jako źródła inspiracji i wpływu. Wybór koloru roku (…) komunikuje strategiczny kierunek w świecie trendów i wzornictwa, odzwierciedlając całoroczną pracę Pantone Color Institute wykonywaną z myślą o projektantach i markach.”

Ultrafiolet w grafice i opakowaniach

W wyrafinowanym wzornictwie opakowań Ultra Violet symbolizuje kompleksowość i zniuansowanie, które odwołuje się do naszej potrzeby oryginalności; podobnie w przypadku grafiki, gdzie kolor rezonuje z tym dynamicznym medium dzięki swej wielowymiarowości. Odcienie ultrafioletu są coraz chętniej wykorzystywane w opakowalnictwie i projektach graficznych przez nowatorskie marki w sektorach produktów pakowanych dla klienta (CPG), towarów luksusowych i kosmetyków, a także przez osobowości i artystów, którzy pragną się wyróżnić.

Na podstawie informacji Pantone opracował TK