Marka Absolut Vodka poinformowała o stworzeniu nowej butelki wykonanej w 57% z papieru i zawierającej plastikową wyściółkę o własnościach barierowych, która – jak twierdzi – stanowi najnowszy etap podróży ku stworzeniu w przyszłości butelki wykonanej w 100% z surowców pochodzenia biologicznego. Prace są prowadzone w kooperacji z Paboco (the Paper Bottle Company) i współzaangażowanymi globalnymi markami: Coca-Cola Company, Carlsberg, P&G i L'Oréal.
W komunikacie podkreślono, że obecna konstrukcja butelki składa się w 57% papieru zintegrowanego z warstwą barierową wykonaną – by zacytować Absolut – z plastiku nadającego się do recyklingu. Jak twierdzi firma, konsumenci mogą traktować opakowanie jako konwencjonalny odpad przeznaczony do recyklingu w strumieniu odpadów papierowych.
Po raz pierwszy taka butelka, wyprodukowana przez globalną markę spirytusową i przetestowana wcześniej podczas festiwali muzycznych w Wielkiej Brytanii i Szwecji, trafi do komercyjnej sklepowej. Testy mają na celu uzyskanie informacji od konsumentów, sprzedawców detalicznych i partnerów z łańcucha dostaw, jakie kolejne kroki powinien podjąć Absolut, by wyprodukować w pełni ekologiczną i opłacalną w sprzedaży detalicznej butelkę. Firma przetestuje sposób transportu butelki i jej odbiór przez konsumentów. W przeciwieństwie do początkowych testów pilotażowych, do których skierowano gotowy do spożycia Absolut Mixt o niskiej zawartości alkoholu (5%), obecnie testowana butelka będzie zawierała wódkę 40-proc.
Butelki o pojemności 500 ml będą sprzedawane przez całe lato w 22 sklepach Tesco (w cenie 16 funtów) hrabstwa Greater Manchester. Jak poinformował dyrektor handlowy Paboco Michael Michelsen, wybór tego miejsca wynika z faktu, że „posiada on możliwości recyklingu zarówno papieru, jak i powłok barierowych”.
Michelsen zdradził również więcej szczegółów na temat wspomnianej bariery z tworzyw sztucznych: W przypadku tego produktu użyliśmy poliestru PEN jako bariery z uwagi na jego dwie korzystne właściwości: bo po pierwsze jest odpowiedni dla wódki Absolut, po drugie ponieważ może trafić do papierni bez zanieczyszczania strumieni recyklingu. W naszej butelce Next Gen (przyszłej wersji) chcemy zacząć od HDPE w znacznie mniejszych ilościach, bo jest znany firmom zajmującym się recyklingiem papieru.
Producent twierdzi, że papierowa butelka jest 8-krotnie lżejsza od szklanej alternatywy, a zatem również znacznie wygodniejsza do noszenia. Papierowe opakowania zachowują inspirowane aptekarską butelką wzornictwo, a ich ostatecznym celem jest uzupełnienie – nie zaś zastąpienie – szklanych pojemników. Absolut wierzy, że konsumenci będą używać papierowych butelek poza domem, na przykład podczas festiwali.
Elin Furelid, dyrektor ds. opakowań przyszłości w firmie Absolut, powiedziała: To krok bliżej do spełnienia naszej wizji 100% bio-butelki. Badamy opakowania, które oferują zupełnie nową wartość. Papier jest przyjemny w dotyku, piękny, autentyczny i lekki. To był nasz punkt wyjścia. Ale to nie jest tylko pomysł na papierze.
Absolut Vodka twierdzi, że jest na dobrej drodze, aby jej produkt stał się do 2030 roku neutralny względem emisji dwutlenku węgla, a jej gorzelnia emitowała 98% mniej CO2 niż przeciętny zakład tego typu. W listopadzie ubiegłego roku firma ogłosiła wraz z Ardagh Glass Packaging inicjatywę rozpoczęcia korzystania przy komercyjnej produkcji szklanych opakowań z pieca szklarskiego częściowo zasilanego wodorem. W informacji na temat nowej papierowej butelki nie podała jednak żadnych szczegółów dotyczących poziomu emisji CO2 generowanej przy jej produkcji.
Jak podsumowuje Paboco, kolejnym etapem w tej podróży będzie stworzenie „papierowej butelki nowej generacji”, która ma zawierać co najmniej 85% papieru.
Opracowano na podstawie informacji firmy Absolut