W tym roku Tetra Pak świętuje 25-lecie założenia oddziału w Polsce. Ćwierć wieku obecności firmy w Polsce to czas ciągłego rozwoju, wdrażania innowacji oraz wysiłków na rzecz możliwie najlepszej obsługi klientów. Polski oddział Tetra Pak został założony w 1990 roku i od tego czasu osiągnął wielki sukces. Znajomość warunków panujących na lokalnym rynku, szeroki asortyment oferowanych opakowań, urządzeń i usług oraz bliska współpraca z klientami zaowocowały dynamicznym rozwojem firmy w Polsce.
W ciągu ostatnich 25 lat firma bardzo się rozrosła – od 4 pracowników i kilku klientów w 1990 roku do około 400 pracowników i ponad 100 klientów w 2015 roku – i nadal rośnie. Ponad 20 miliardów litrów produktów zapakowanych w około 24 miliardy opakowań Tetra Pak zostało sprzedanych w Polsce w latach 1990-2014 (w samym 2014 roku było to niemal 1,5 miliarda opakowań).
„W tym roku świętujemy 25 lat naszej obecności w Polsce. Przez ten czas z radością obserwowaliśmy sukcesy naszych polskich klientów. Jesteśmy zaszczyceni, że mogliśmy w części przyczynić się do nich i dzięki wieloletniemu, globalnemu doświadczeniu w przetwarzaniu i pakowaniu żywności staliśmy się zaufanym partnerem polskich producentów” – powiedziała Małgorzata Kołton, dyrektor generalny Tetra Pak Polska, Czechy, Słowacja i Węgry.
W Polsce, podobnie jak na świecie, Tetra Pak rozpoczął swój rozwój od sektora mleczarskiego. Instalacje Tetra Pak pojawiały się już wcześniej w polskich zakładach produkcyjnych, jednak prawdziwa rewolucja na polskim rynku mleczarskim dokonała się w 1995 roku, kiedy pojawiło się pierwsze markowe mleko UHT „Łaciate” w jednym z najbardziej rozpoznawalnych opakowań firmy Tetra Pak – kartonie Tetra Brik Aseptic. Obecnie 8 na 10 opakowań mleka UHT to opakowania Tetra Pak.
Tetra Pak rozpoczął współpracę z sektorem przetwórstwa owocowo-warzywnego w 1989 roku, uruchamiając w zakładach Hortex w Skrzyńsku k. Przysuchy pierwszą w Polsce linię napełniającą wykorzystującą opakowania Tetra Brik Aseptic do aseptycznego pakowania soków. Obecnie ponad 130 marek z segmentu soków, nektarów i napojów jest pakowanych w opakowania kartonowe Tetra Pak. Ogółem kartony mają ponad 70% udział w rynku soków.
Dzisiaj w kartony pakuje się także zupy, przeciery na bazie pomidorów oraz warzywa dotąd pakowane w słoiki i puszki. Kartony są bardzo popularne w polskiej branży spożywczej, gdyż lepiej niż inne opakowania zapewniają wysokie bezpieczeństwo produktu. Są także wygodne, lekkie, poręczne i nietłukące.
Tetra Pak to jednak nie tylko opakowania, ale również nowoczesne, wydajne i ekonomiczne systemy do przetwarzania żywności płynnej oraz produktów z cząstkami: membrany, wirówki, homogenizatory, urządzenia do ciągłej i szarżowej produkcji przetworów na bazie pomidorów, kompletne linie do produkcji lodów, a także urządzenia do produkcji napojów gazowanych i kosmetyków. W 2015 roku Tetra Pak zwiększył swoje zaangażowanie w polski rynek poprzez nabycie Obram S.A., wiodącego dostawcy rozwiązań z dziedziny technologii i urządzeń do produkcji sera, działającego w Polsce, Rosji, na Białorusi i w wielu innych krajach Europy Wschodniej.
Tetra Pak, jako lider, czuje się także odpowiedzialny za środowisko naturalne krajów, w których działa. W 2000 roku współtworzył pierwszą Organizację Odzysku Rekopol S.A., której celem jest wspieranie polskich producentów żywności w wypełnianiu prawnych wymogów dotyczących recyklingu. W 2007 roku należał do sygnatariuszy „Dobrowolnego Porozumienia na rzecz rozwoju systemu zbierania i recyklingu odpadów opakowaniowych po kartonach do płynnej żywności”. Do realizacji celów Dobrowolnego Porozumienia powołano Program REKARTON. W 2011 roku Tetra Pak, wraz z największymi producentami opakowań kartonowych, powołał Fundację ProKarton, która ma na celu promocję kartonów jako nowoczesnych i przyjaznych środowisku opakowań, a także edukację ekologiczną, zwłaszcza dotyczącą gospodarki zużytymi kartonami po napojach.
„Cieszymy się z rozwoju polskiego przemysłu spożywczego, ale nie zamierzamy spocząć na laurach. Z myślą o przyszłości pracujemy nad kolejnymi innowacjami, nowymi generacjami opakowań i jeszcze doskonalszymi technologiami przetwórczymi. Naszym celem jest tworzenie funkcjonalnych, przyjaznych dla środowiska, ekonomicznych i efektywnych rozwiązań. Dużo uwagi poświęcamy ciągłemu rozwojowi naszego zespołu, aby nasi klienci byli wspierani przez najwyższej klasy specjalistów” – dodała Małgorzata Kołton, dyrektor generalny Tetra Pak Polska, Czechy, Słowacja i Węgry. „Chciałabym podziękować naszym klientom za zaufanie, którym nas obdarzyli. Mamy nadzieję, ze pozostaniemy ich zaufanym partnerem na wiele kolejnych lat”.
Źródło: Tetra Pak