Koncern UPM Raflatac wspólnie z włoskim producentem win, firmą Cielo e Terra, dokonał oceny cyklu życia (LCA) i przebadał środowiskowy wpływ na środowisko butelek na wina. Wszechstronne badanie poddało uwadze pełen cykl życia butelek oraz powiązanych składników opakowania i odbyło się zgodnie ze standardami wyznaczanymi przez ISO 14040/44. Wyniki prac zostały zaprezentowane podczas kongresu organizowanego przy okazji Vinitaly, międzynarodowej wystawy win i alkoholi, która odbyła się 12 kwietnia 2016 r. we włoskiej Weronie.
„Naszym celem jest lepsze zrozumienie oddziaływania na środowisko naszych produktów oraz – wspólnie z naszymi dostawcami – znalezienie sposobów na jego redukcję. Wyniki studium LCA wyraźnie odzwierciedlają wpływ na środowisko naszych ostatnich inwestycji w energię odnawialną” - wyjaśnia Giampietro Povolo, menedżer ds. finansowych i operacyjnych w Cielo e Terra. „Porównanie okresu sprzed i po tych inwestycjach pozwala zauważyć 10% spadek emisji gazów cieplarnianych oraz 24% zużycia wody w pełnym cyklu życia butelki wina.”
Badanie LCA wykazało, że w pełnym cyklu życia na środowisko naturalne to etap produkcji szkła ma największy wpływ na środowisko. Silnie oddziałują na nie również: zużycie energii i paliw oraz produkcja opakowań wtórnych, takich jak pudełka, palety oraz folie z tworzyw sztucznych.
Społeczna odpowiedzialność korporacyjna od dawna leży u podstaw działalności firmy Cielo e Terra, a jednym z jej przejawów jest drukowanie dużej części etykiet na materiałach etykietowych produkcji UPM Raflatac pozyskiwanych z lasów, w których prowadzona jest zrównoważona gospodarka. Włoska firma uczestniczy również w programie RafCycle, zbierając etykietowe papiery podkładowe typu glassine w trakcie procesu produkcyjnego, które następnie są poddawane recklingowi i odzyskiwane w postaci nowego papieru w niemieckiej fabryce Plattling należącej do UPM Raflatac.
„Nasza współpraca z Cielo e Terra w zakresie zrównoważonego rozwoju rozpoczęła się od programu RafCycle w 2013 r.” - mówi Stefano Pistoni, menedżer w UPM Raflatac EMEIA. „Wspólne badanie LCA to naturalna kontynuacja naszego dialogu i unikalny przykład pokazujący, jak producent etykiet i rozlewnia win mogą współpracować przy kwestiach ochrony środowiska.”
Na podstawie informacji firmy UPM Raflatac opracował TK