Gillette, Coca Cola, Intel, GlaxoSmithKlein oraz Heinz znalazły się w czołówce marek nagrodzonych w konkursie firmy DuPont Packaging Awards. Przyznane po raz 23. nagrody honorują nowatorskie opakowania i pokazują, jak współpraca w ramach Globalnego Łańcucha Wartości korzystnie wpływa na zrównoważony rozwój, wygodę konsumentów oraz redukcję ilości odpadów.
Tegoroczni zwycięzcy dowodzą, jak ważną rolę w tworzeniu bardziej ekologicznych produktów konsumenckich odgrywają opakowania – powiedział William J. Harvey, prezes firmy DuPont Packaging & Industrial Polymers. – Pokazują również, w jaki sposób nowatorskie wykorzystanie materiałów pomaga w tworzeniu efektywnych kosztowo i wiernych idei zrównoważonego rozwoju rozwiązań opakowaniowych.
Te trendy znajdują odzwierciedlenie w wynikach niedawnego globalnego badania firmy DuPont, przeprowadzonego wśród fachowców branży opakowaniowej. Uznali oni zrównoważony rozwój za czołowe wyzwanie stojące przed przemysłem (tuż za nim uplasował się problem kosztów).
John Bernardo, szef firmy Sustainable Innovations LLC oraz przewodniczący jury powiedział: Niemal wszystkie zwycięskie innowacje mają związek ze zmniejszaniem ilości odpadów w systemie. Jury dostrzegło znacznie głębszą uwagę przywiązywaną do problemu zrównoważonego rozwoju, począwszy od odpowiedzialnego zaopatrzenia, przemyślanego projektowania opakowań, aż po kwestie związaną z końcem życia produktu.
Prace konkursowe oceniało – jak co roku – niezależne jury, które przyznało nagrody oceniane według poziomu „doskonałości” w trzech kategoriach: Innowacji, Zrównoważonego Rozwoju oraz Redukcji Kosztów/Odpadów (diamentowe za spełnienie wszystkich trzech kryteriów, złote za dwóch i srebrne za spełnienie jednego kryterium). W tym roku komisja ekspertów przyjrzała się ponad 200 przysłanym pracom z 26 krajów i rozdzieliła między nich dwie nagrody diamentowe, sześć złotych i osiem brązowych.
Diamentowe trofeum zdobyły wspólnie firmy Procter & Gamble oraz Be Green Packaging z USA za projekt opakowania na maszynki do golenia Gillette Fusion ProGlide. Ma ono formę nadającej się do ponownego przetworzenia tacki wykonanej z naturalnych składników: bambusa i sitowia. Konstrukcja opakowania ułatwia otwieranie, zaś grafika wzmacnia identyfikację marki i ułatwia jej ekspozycję na półkach sklepowych. Drugą z najcenniejszych nagród otrzymała amerykańska firma Ecovative Design, twórca innowacyjnego, oszczędnego i ekologicznego materiału przeznaczonego na ochronne opakowania wtórne, np. urządzeń elektronicznych. EcoCradle powstaje w wyniku wzrostu grzybni („korzeni” grzybów) i produktów ubocznych uzyskiwanych z uprawy m.in. łupin bawełnianych oraz łusek owsa. EcoCradle jest wykonane w całości z łatwych do ponownego wykorzystania surowców oraz możliwe do domowego kompostowania. Zapewnia oszczędności kosztów oraz stanowi ekologiczny odpowiednik styropianu lub innych materiałów używanych do zabezpieczania produktów w opakowaniach.
Złote nagrody, przyznawane za spełnienie kryteriów innowacji i zrównoważonego rozwoju lub innowacji i redukcji kosztów/odpadów przypadły firmom:
n Brazylijskiej firmie Greif/Cimplast Embalagens oraz jej oddziałowi Cimflex za system recyklingu Virtuous Cycle służący do przetwarzania zużytych wielowarstwowych butelek z tworzyw sztucznych w pełnowartościowe produkty (a nie – jak w większości przypadków – produkty drugiej kategorii). Dzięki zastosowaniu polimerowego kompatybilizatora DuPont Fusabond, udało się użyć wielowarstwowe odpady do produkcji m.in. sztywnych i giętkich rur falistych oraz pojemników na smary samochodowe. Dzięki temu procesowi od 2002 r. udało się wykorzystać ponad 150 tys. ton butelek z tworzyw, co daje oszczędność równą ok. 374 tys. baryłkom ropy naftowej i ponad 160 tys. ton dwutlenku węgla, który nie został wyemitowany do atmosfery.
n Apeldoorn Flexible Packaging (Holandia) oraz Cloeren (USA) za mikrowarstwową folię rozciągliwą Katan-Ex do owijania produktów na paletach (z przeznaczeniem dla przemysłu napojowego). Folia Katan-Ex zapewnia większą stabilność palet w podwyższonych temperaturach, zużywa o 30 proc. mniej materiału na paletę od konkurencyjnych rozwiązań oraz o 80 proc. zmniejsza uszkodzenia produktów w czasie transportu;
n APTAR (Francja i USA) za nowatorski projekt dozowników kosmetycznych typu „airless” wykonanych w całości z tworzyw sztucznych (poliolefin), zapewniających doskonałą ochronę produktu. Pozbawione metalowych elementów (uszczelek i sprężyn), umożliwiają recykling całego opakowania;
n Scholle Packaging i Shell Global Lubricants (USA) za system „bag-in-box” (worek w pudle) przeznaczony na chemikalia i płyny samochodowe. Opakowanie stanowi ekwiwalent 24-litrowej butelki z tworzywa, jest łatwe do opróżnienia i oszczędza pieniądze oraz środowisko naturalne. W porównaniu z tradycyjną sztywną butelką polimerową, system Scholle zużywa niemal 90 proc. mniej żywic naftowych. Zewnętrzny karton nadaje się w 100 proc. do recyklingu;
n Household Essentials (USA) za nowatorską koncepcję opakowania na pokrowiec deski do prasowania; pokrowiec jest zawinięty w przyszytą sakwę, która po jego wyjęciu zamienia się w kieszeń służącą do przytrzymywania akcesoriów (np. rozpylaczy wody). Opakowanie jest owinięte paskiem papieru nadającego się do ponownego przetworzenia. W efekcie całkowitej rezygnacji z użycia tworzyw sztucznych masa opakowania została zredukowana o 14 proc., a na wysypiska nie trafiło ok. 170 tys. kilogramów PVC. Dodatkowo mniejsze o 1/3 wymiary opakowania pozwoliły zredukować koszty transportu oraz zaoszczędzić na powierzchni magazynowej;
n Moneta S (Słowacja) za technologię Yango AL, pozwalającą zastąpić 14-mikrometrową folię metalizowaną polipropylenową folią dwuosiowo orientowaną (BOPP) o grubości 3 mikrometrów oraz 7-mikrometrową folią metalizowaną, przy zachowaniu wysokiej jakości druku. Takie rozwiązanie zapewnia znaczącą redukcję masy opakowania, a zastosowanie folii BOPP sprawia, że folia metalizowana zyskuje m.in. wyjątkową wytrzymałość i odporność na zarysowania. Folia BOPP nałożona na folię metalizowaną zapewnia także efekt lakieru, gwarantując znacznie atrakcyjniejszy od dotychczasowego wygląd opakowania.
Srebrne nagrody w konkursie DuPont trafiły m.in. do firm:
H. J. Heinz i Multivac (USA) za nowy rodzaj opakowania ketchupu o nazwie Dip&Squeeze („zanurzaj i wyciskaj”), które otwiera się z dwóch stron – ma tradycyjną tubkę na górze i nowe otwarcie na dole, pozwalając wybrać konsumentowi sposób nakładania ketchupu; Stonyfield Farm, Clear Lam Packaging oraz Arcil (USA) za pierwsze na rynku kubki na jogurty wykonane w 93 proc. z PLA (kwasu polimlekowego), co pozwoliło zmniejszyć o połowę emisję gazów cieplarnianych w porównaniu z tradycyjnie stosowanym polistyrenem; Plastipak Packaging (USA) i Tescor HR (Francja) za ThermoShape – technologiczną innowację w wytwarzaniu i projektowaniu lekkich opakowań typu PET nalewanych w gorącej temperaturze, pozwalającą na 20-proc.
redukcję tworzyw do ich produkcji; Coca-Cola (Japonia) za 40-proc. redukcję masy butelki na wodę mineralną I Lohas, osiągniętą dzięki zastosowaniu do jej produkcji materiałów roślinnych, a także konstrukcję ułatwiającą jej zgniecenie po użyciu (co zapewnia oszczędności w trakcie transportu do firmy recyklingowej); Intel (USA) za zmniejszenie wielkości opakowań na swe mikroprocesory dzięki zastąpieniu elementów z PVC folią APET do termoformowania oraz tekturą falistą, co pozwoliło też zredukować zużycie materiałów, wody oraz emisję gazów cieplarnianych; GlaxoSmithKline, API Laminates, Chesapeake Packaging oraz Blue Marlin (Wielka Brytania) za nowe opakowanie na pastę do zębów Sensodyne z soczewkami Fresnela, zapewniającymi uzyskanie realistycznego efektu holograficznego na płaskiej powierzchni.
Opracowa
no na podstawie materiałów firmy DuPont