Stabilne zapotrzebowanie na opakowania z aluminium w Niemczech
6 Jul 2012 15:24

Niemieccy producenci opakowań wykonanych z aluminium są zadowoleni z wyników finansowych minionego roku. Wysokość produkcji (401,300 ton folii, tubek oraz puszek na aerozole i napoje) spadła nieznacznie w porównaniu z rokiem 2010 (405 tys. ton). Choć odnotowaliśmy 1-proc. spadek produkcji, ma to związek głównie z kwestiami technicznymi – wyjaśnia Christian Wellner, dyrektor zarządzający w Niemieckim Stowarzyszeniu Przetwórców Aluminium (GDA). Chodzi o rosnącą popularność cienkich folii aluminiowych i lekkich opakowań, co wpływa na zmniejszenie tonażu opakowań. Pomimo nieznacznego spadku w zamówieniach na początku 2012 r., spowodowanego przez niższą aktywność ekonomiczną w krajach strefy euro, stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych wśród niemieckich firm w tym sektorze pozostaje na dobrym poziomie. Ze względu na nieprzewidywalne ruchy fiskalne i walutowe w Europie, a także drastyczne cięcia w niektórych europejskich krajach, część państw podeszła do planowania swych budżetów na 2012 r. z ostrożnością – dodaje Wellner. Ale niewielki spadek w liczbie zamówień aluminium na początku tego roku ma także zalety. Przykładowo jeszcze niedawno klienci musieli liczyć się z opóźnieniami w terminach dostaw; teraz sytuacja wróciła do normy. Na stabilnym poziomie utrzymywała się w ubiegłym roku skala produkcji w segmencie opakowań jednostkowych. Zapotrzebowanie na tubki aluminiowe było duże, zwiększył się również popyt na puszki na napoje. Nieznaczny spadek dotknął za to producentów folii oraz cienkich taśm aluminiowych, czego powodem jest m.in. mniejsza podaż materiału. Za to wytwórcy aluminiowych puszek aerozolowych osiągnęli nowy rekord w wielkości produkcji. Utrzymująca się w kolejnych latach na stałym poziomie skala produkcji odzwierciedla silne zapotrzebowanie na aluminium głównych rynków zbytu żywności, kosmetyków i farmaceutyków. Obserwowany boom jest widoczny również w skali międzynarodowej – mówi dr Monika Kopra- Schäfer z GDA. Rynkowy sukces takich opakowań należy tłumaczyć zarówno ochroną produktu, którą zapewniają, jak również wygodą użytkowania. Jednym z powodów niezmiennej popularności puszek aerozolowych jest ich atrakcyjny wygląd; producenci dbają, by miały one ciekawe kształty i zdobienia (np. tłoczenia). Interesujący design zachęca do korzystania z zalet opakowań aluminiowych także producentów leków dostępnych bez recepty. Wymagania dotyczące wyglądu rosną; puszki o niebanalnych formach sprzedają się lepiej również w sektorze farmaceutycznym – tłumaczy przedstawicielka GDA. Producenci opakowań z aluminium są spokojni o 2012 r. Spodziewamy się równie stabilnego rozwoju jak dotychczas (…), jednak, ponieważ obecnie firmy planują z mniejszym wyprzedzeniem, nasze przewidywania sięgają mniej więcej połowy tego roku – mówi Manfred Mertens z GDA, członek Europejskiego Stowarzyszenia Folii Aluminiowej (EAFA). Niemieccy producenci opakowań z aluminium sprzedają 70 proc. swych produktów na rynki zagraniczne. Ale Mertens nie przejmuje się bardzo słabą aktywnością ekonomiczną w strefie euro. W Europie i na świecie niemieccy producenci są znani z wysokiej jakości i konkurencyjności swych towarów. Wszystkie sygnały przychodzące od klientów z różnych branż w bieżącym roku są optymistyczne. Mertens także wskazuje na zalety opakowań z aluminium – materiału, który uważa za jeden z najlepszych w opakowalnictwie m.in. ze względu na wszechstronność możliwych zastosowań oraz doskonałe własności barierowe. Sektor jest zadowolony również z postępu w dziedzinie puszek na napoje. Bez pośpiechu, ale konsekwentnie, wracają one na sklepowe półki. Puszki odzyskują popularność również dzięki sklepom dyskontowym, które coraz chętniej uwzględniają je w swojej ofercie. Producenci nie mają wątpliwości, że ten pozytywny trend nie zmieni się w 2012 r., ponieważ konsumenci coraz chętniej wybierają ten typ pojemnika – zwłaszcza w segmencie piwa oraz napojów energetyzujących i orzeźwiających. Puszka korzysta także na zakazie używania szklanych opakowań na imprezach masowych, a w 2012 r. odbędą się m.in. Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej oraz Igrzyska Olimpijskie. Dobre wieści dotyczą także recyklingu opakowań. W Niemczech, które i tak słynęły od dawna z niezwykle wysokiego poziomu odzyskiwania surowców wtórnych, recykling opakowań aluminiowych pobił w 2010 r. rekord: z 91 800 ton tego surowca zużytych w ciągu roku do produkcji opakowań, aż 79 300 ton zostało ponownie przetworzonych. Aż 96 proc. puszek sprzedawanych z kaucją jest poddawanych recyklingowi. To najwyższy wskaźnik w Europie. Istniejąca w Niemczech infrastruktura, służąca do zbierania i przetwarzania zużytych opakowań, jest bardzo dobra. Zamykanie cykli materiałowych to właściwy sposób na oszczędzanie zasobów i energii – dodaje Mertens. Z drugiej strony producentów martwią rosnące koszty energii, materiałów i farb oraz wzrost płac pracowników. W coraz bardziej konkurencyjnych warunkach unikanie podwyżek w łańcuchu dostaw będzie coraz trudniejsze – nie kryje dr Monika Kopra-Schäfer. Opracowano na podstawie informacji GDA