Wacław Wasiak
Polska Izba Opakowań, organizacja samorządu gospodarczego przedsiębiorców branży opakowań, zrzeszająca producentów opakowań, materiałów opakowaniowych, maszyn i urządzeń do pakowania oraz produkcji opakowań, a także firmy, instytucje i organizacje powiązane z przemysłem opakowań organizuje 9 października 2012 roku w Poznaniu, I. Kongres Przemysłu Opakowań.
Data i miejsce Kongresu są ściśle powiązane z kolejną edycją Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK 2012.
W niniejszym artykule omówione zostaną geneza, cele i program oraz warunki uczestnictwa w tym ważnym dla branży opakowań wydarzeniu.
W trakcie międzynarodowego szczytu opakowaniowego, zorganizowanego 3 lata temu w Moskwie, z okazji wystawy ROSUPAK, rozważano rolę opakowania w procesie rozwoju cywilizacyjnego. Część uczestników twierdziła, iż opakowanie jest tylko produktem cywilizacji, zaś część, że jest ważnym czynnikiem procesu rozwoju cywilizacyjnego współczesnego świata.
Na koniec niezwykle interesującej dyskusji uznano, iż w równym stopniu, poprzez swoje funkcje, powszechność zastosowania spełnia rolę czynnika „cywilizacyjno-twórczego”, będąc jednocześnie produktem tego procesu.
Jak się wydaje, życie potwierdza tę tezę. Stąd m.in. w misji Światowej Organizacji Opakowań tak sformułowano zadania dla tych, którzy opakowania projektują i produkują: „Lepsza jakość życia przez lepsze opakowania, dla większej liczby ludzi”.
Ograniczone ramy okolicznościowego artykułu nie pozwalają na wymienienie wszystkich funkcji, jakie spełniają współczesne opakowania, a tym samym ukazanie w pełni ich roli w naszym codziennym życiu, a także dla gospodarki.
Opakowanie chroni produkt w drodze od jego producenta do konsumenta. Czyni zawartość bezpieczną dla użytkownika. Informuje o tym produkcie, jego przeznaczeniu i zastosowaniu. Zachęca do nabycia. We współczesnym wielkim markecie opakowanie jest „doradcą” dla konsumenta. W relacji „sam na sam” z kupującym jest milczącym sprzedawcą. Dzięki opakowaniom produkty „przyciągają” uwagę kupującego. Jest bowiem powszechnie znane powiedzenie o „kupowaniu wzrokiem”.
Trudno zatem przecenić rolę marketingowo-promocyjną i reklamową opakowania w procesie pozycjonowania danego wyrobu (produktu) na rynku. A to nie wszystkie przecież funkcje, jakie spełniają opakowania w relacjach z konsumentem.
Istnieją opakowania aktywne i inteligentne. Reagujące na destrukcyjne procesy zachodzące w zapakowanym produkcie, przedłużając okres „ważności”, zapewniają kontakt z konsumentem przypominając – jak w przypadku opakowań leków – o terminie przyjęcia specyfiku.
Warto o tym mówić, aby „odczarować” powszechnie panującą opinię o opakowaniach jako li tylko uzupełniającym dodatku do produktu. Stąd różnorakie inicjatywy i działania Polskiej Izby Opakowań na rzecz upowszechniania wiedzy o opakowaniach, ich roli i znaczeniu w życiu każdego z nas. Temu służy m.in. ustanowienie „Dnia Opakowań”, a także najnowsza inicjatywa w sprawie organizacji Kongresu Przemysłu Opakowań.
Bowiem to przemysł dostarcza opakowań. Od jego zdolności wytwórczych zależą jakość i powszechność (cena) dobrych opakowań. Warto zatem i trzeba znaleźć czas na refleksję, jaki jest ten przemysł AD 2012? Jakie ma perspektywy? Jakie są uwarunkowania jego dalszego rozwoju?
Pytań nasuwa się wiele. Mają one sens wówczas, kiedy chcemy i potrafimy na nie odpowiedzieć, aby projektować dalsze działania.
Stąd pomysł, idea i inicjatywa Polskiej Izby Opakowań, zorganizowania Kongresu Przemysłu Opakowań, rozumianego jako okazję do takiej refleksji, szczególnie w naszych krajowych warunkach. Trzeba bowiem wiedzieć, że przemysł opakowań w Polsce w ostatnich 20-25 latach uczynił ogromny postęp. Jego potencjał i produkt, tak w ujęciu ilościowym, jak i jakościowym zwiększyły się kilkukrotnie. Polskie produkty stawiają czoła konkurencji na rynkach krajowym i zagranicznych. Przemysł opakowaniowy coraz lepiej zaspokaja potrzeby społeczeństwa i gospodarki na opakowania. Jednak zmieniające się i stale rosnące zapotrzebowanie na bezpieczne dla ludzi i środowiska opakowania, o nowych funkcjach, określa nowe zadania i oczekiwania wobec projektantów i producentów opakowań. W sumie dotyczy to zadań dla całego przemysłu opakowań.
W programie Kongresu przewidziano referaty i wystąpienia oceniające stan krajowego przemysłu opakowań oraz potrzeby rozwojowe tej branży, jej perspektywy w warunkach tak dynamicznie zmieniającego się świata. Stąd też w kongresowych wystąpieniach omówione zostaną nowe technologie i materiały będące odpowiedzią na potrzeby rynku. Wiele uwagi uczestnicy Kongresu poświęcą zagadnieniom regulacji (legislacji), bowiem akty normatywne, nie tylko w sferze prawa gospodarczego, ale także wymagań, jakie spełniać powinny opakowania również z punktu widzenia bezpieczeństwa dla człowieka i środowiska, determinować będą w dużym stopniu rozwój i funkcjonowanie przemysłu opakowań.
Zamiarem organizatorów Kongresu jest opracowanie raportu zawierającego opinie, wnioski i postulaty przedstawicieli przemysłu opakowań pod adresem władz mających wpływ na sferę regulacji oraz warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
Kongresowi towarzyszyć będzie doniosłe wydarzenie wydawnicze, jakim będzie wydanie monografii na temat: „Przemysł opakowań w Polsce. Stan. Perspektywy. Oferta”. W monografii, na którą złożą się kongresowe referaty i wystąpienia będą rozdziały poświęcone współpracy nauki z przemysłem opakowań, wymaganiom stawianym opakowaniom, najnowszej historii polskiego przemysłu opakowań oraz ofercie firm opakowaniowych.
Będzie również rozdział poświęcony nowym, biodegradowalnym materiałom opakowaniowym, a także ochronie praw własności intelektualnej w branży opakowań. Zagadnienia te, jak już wcześniej wspomniano, będą także tematem kongresowych wystąpień.
W rozdziale „Oferta” znajdą się pełnoformatowe reklamy, artykuły sponsorowane oraz referencyjna lista firm opakowaniowych. Zamieszczona zostanie też lista firm sponsorujących Kongres, a także reklamodawców jako sponsorów tej publikacji.
Ze zgłoszonych referatów wynika, iż Kongres będzie niezwykle interesującym wydarzeniem. Serdecznie zatem zachęcamy do udziału w nim. Jak zawsze, względy organizacyjno-techniczne dyktują ograniczenia w liczbie uczestników. Dlatego zachęcamy do możliwie wczesnego przesyłania zgłoszeń. Lista zostanie zamknięta 15 września br.
Szczegółowych informacji o warunkach uczestnictwa w Kongresie oraz o formie i procedurze zgłaszania uczestnictwa udziela Biuro Polskiej Izby Opakowań (biuro@pio.org.pl; info@pio.org.pl; tel. 22-842-20-11 w 46, 56, 64 oraz 22-651-83-94). Formularz zgłoszenia jest do pobrania na portalu Izby www.pio.org.pl. Pod tym adresem, w zakładce „Kongres Przemysłu Opakowań” znajdziecie Państwo także informacje dotyczące reklamowo-promocyjnego wykorzystania wspomnianej publikacji.
Informując o Kongresie, jego genezie, celach oraz stanie przygotowań, należy wymienić tych, bez których pomocy i wsparcia wydarzenie to nie mogłoby zaistnieć. To zasługa firm-sponsorów, a są wśród nich: ALPLA Opakowania z Tworzyw Sztucznych Sp. z o.o.; BASF Polska Sp. z o.o.; Can-Pack S.A.; Constantia Teich Poland Sp. z o.o.; Heidelberg Sp. z o.o.; Michael Huber Polska Sp. z o.o.; MCP GmbH; Packprofil Sp. z o.o., PLAST SERVICE PACK Konrad Rumiński, TFP Sp. z o.o. Rolę gospodarza Kongresu przyjęły na siebie Międzynarodowe Targi Poznańskie, organizator targów: POLAGRA FOOD; POLAGRA TECH oraz targów TAROPAK.
Serdecznie Sponsorom i Gospodarzowi dziękujemy.
Zapraszamy wszystkich zaintetesowanych do udziału w kongresie – 9 października br.
Dziękujemy miesięcznikowi Opakowanie za patronat medialny, dzięki któremu może ukazać się ten artykuł, stanowiąc okazję do zaproszenia Czytelników do udziału w
tym ważnym dla branży opakowań wydarzeniu.