Firma Careo jest trzecim pod względem wielkości dostawcą kartonów opakowanio-wych w Europie, kładącym silny nacisk na najwyższą jakość, efektywną realizację zamówień klientów oraz dostarczanie dopasowanych do ich potrzeb, elastycznych usług serwisowych. Jest obecna również w Polsce, a na czele lokalnego oddziału firmy stoi dyrektor zarządzająca Ewa Etmanowicz-Radomska.
Czym zajmuje się firma Careo?
Ewa Etmanowicz-Radomska: Careo to spółka utworzona w 2008 roku po fuzji w branży kartonów makulaturowych, którą przeprowadziły włoska firma Reno De Medici oraz kanadyjska grupa Cascades; do tej pierwszej należy 70% udziałów w spółce, do drugiej pozostałe 30%. Careo odpowiada za sieć sprzedaży, marketing, dystrybucję wszystkich produktów papierni Cascades i Reno De Medici w Europie, Azji oraz w środkowej Afryce.
Przed połączeniem Cascades było obecne w Europie ponad 20 lat, podczas gdy Reno De Medici rozwijała się stopniowo od 1967 roku, głównie we Włoszech, ale również w Hiszpanii. W efekcie ich fuzji powstały silniejsze struktury działalności operacyjnej i na rynku kartonów makulaturowych pojawiła się nowa firma, która jest w stanie zapewnić szeroki zakres produktów, dba o ich innowacyjność i stały rozwój, gwarantuje elastyczny serwis oraz posiada szeroką sieć sprzedaży w Europie i poza nią, tak by zaspokoić potrzeby najbardziej wymagających klientów.
Jakie są możliwości produkcyjne firmy?
E. E.-R.: Dzięki fuzji firma Careo stała się drugim w Europie – pod względem wielkości – producentem kartonów makulaturowych o potencjale produkcyjnym > 1 mln ton rocznie. Obecnie spółka posiada 6 papierni: 3 we Włoszech (RDM Santa Giustina, RDM Villa Santa Lucia, RDM Ovaro), we Francji (RDM Blendecques), w Niemczech (RDM Arnsberg) oraz w Hiszpanii (RDM Almazan). Ponadto Careo zaopatruje rynek w ok. 200 tys. ton kartonów drzewnych, produkowanych w dwóch papierniach należących do Cascades: La Rochette we Francji i Djupafors w Szwecji. Na rynkach francuskim, włoskim oraz angielskim posiada własne centra cięcia i dystrybucji. We wszystkich papierniach pracuje 2100 osób, a roczny obrót to 650 mln euro.
Od kiedy Careo jest obecne na polskim rynku? Jakie produkty oferujecie Państwo swoim klientom?
E. E.-R.: W 2001 r. w naszym kraju zaczęła działać firma Cartonboard Cascades Sp. z o.o., która w 100% należała do Cascades SA. Po wspomnianej na wstępie fuzji i powstaniu Careo S.r.l. jako właściciela spółki nastąpiły zmiana nazwy na Careo Sp. z o.o. i rozszerzenie zakresu działania o produkty Reno De Medici. Spółka Careo odpowiada za sprzedaż, marketing i dystrybucję produktów papierni Reno De Medici i Cascades na rynkach
polskim, ukraińskim, rosyjskim oraz krajów nadbałtyckich. Jej siedziba mieści się w Warszawie przy ulicy Altowej 6 na Szczęśliwicach.
W skład zespołu pracowników wchodzą: dyrektor zarządzająca Ewa Etmanowicz-Radomska, członek zarządu, stojąca na czele firmy od 2001 r.; specjalistka ds. kontaktu z klientem Katarzyna Kubiak; specjalista ds. sprzedaży Mariusz Kempa odpowiedzialny również za stronę techniczną (informacja techniczna, reklamacje), a od niedawna także kierownik ds. sprzedaży Maciej Duda odpowiedzialny za pozyskiwanie nowych klientów. Dodatkowo mamy wsparcie szefa marketingu grupy Careo w Europie, pana Michala Formanka w zakresie tworzenia strategii i ustalania cen.
Oferowane przez nas materiały – produkty Reno De Medici i Cascades – są przeznaczone przede wszystkim do produkcji opakowań dla przemysłu spożywczego, farmaceutycznego, kosmetycznego, chemicznego, elektronicznego, tekstylnego itp., do kaszerowania, jak również do celów graficznych. Naszymi klientami są przed wszystkim drukarnie, hurtownie oraz dystrybutorzy. Kartony, które zamawiają klienci, są dostarczane do nich bezpośrednio z papierni Reno De Medici z Włoch, Niemiec, Francji bądź Cascades z Francji i Szwecji w dostawach całosamochodowych. Terminy oczekiwania różnią się w zależności od papierni, która realizuje zlecenie, i trwają od 2 do 5 tygodni. Istnieje również możliwość zakupu naszych produktów u dystrybutorów i w hurtowniach, z którymi współpracujemy.
Jakie materiały z Państwa oferty cieszą się największą popularnością wśród odbiorców, których obsługujecie?
E. E.-R.: W Polsce są to nasze kartony makulaturowe typu GD: Vincicoat z włoskiej papierni RDM St. Giustina, Serviboard produkowany w RDM Arnsberg oraz linery do kaszerowania: Serviliner z RDM Arnsberg i Vinciliner z RDM Villa Santa Lucia.
Zwłaszcza papiernia w Arnsbergu potrafi dostosować się do potrzeb klientów i jest w stanie elastycznie zmieniać asortyment produktów wedle zapotrzebowania. Tygodniowy cykl produkcji sprawia, że jest zdolna nawet 2 razy w tygodniu zmienić gramaturę kartonu. Z reguły zmiany gramatur i asortymentu nie są proste i mogą wpływać na jakość, jednak w przypadku Arnsbergu udaje się to perfekcyjnie, a papiernia słynie ze stabilnej, wysokiej jakości.
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też nasze kartony GC z Cascades (Duprint Autopack i Duprint XL ze Szwecji) oraz Rochcoat z La Rochette, zwłaszcza po podniesieniu w ubiegłym roku ich parametrów białości do 90% oraz sztywności (Rochcoat) od czerwca bieżącego roku.
Polski rynek ma istotne znaczenie dla Careo. Na przestrzeni ostatnich lat notuje dynamiczny rozwój, co pozwala naszym papierniom na stopniowe zwiększanie sprzedaży w naszym kraju.
Firma Careo zasłynęła z rynkowego wdrożenia specjalnego kartonu na opakowania, zawierającego mniejszą niż zwykle ilość olejów mineralnych
i przygotowanego specjalnie dla sektora producentów żywności. To dowodzi, że przywiązujecie Państwo dużą wagę zarówno do innowacyjnych rozwiązań, jak i do kwestii bezpieczeństwa swych produktów.
E. E.-R.: W ostatnich latach dużo mówi się o przenikaniu olejów mineralnych z surowców opakowaniowych do żywności. Firmy Reno De Medici i Cascades potraktowały tę sprawę bardzo poważnie i natychmiast zareagowały, przeprowadzając analizę i eliminując potencjalnie niebezpieczne źródła MOH (węglowodorów olejów mineralnych) ze swych procesów produkcji kartonów makulaturowych. W rezultacie stworzono dwa rodzaje kartonów: Vincifood i Hermifood o obniżonej zawartości olejów mineralnych, które są oferowane przez Careo. Ze względu na fakt, że problem migracji węglowodorów olejów mineralnych do żywności jest nadal aktualny, Reno De Medici kontynuuje prace badawczo-rozwojowe w tym temacie. Wszystkie produkty oferowane przez Careo oparte na włóknach naturalnych z zakładów Cascades La Rochette i Djupafors są wolne od oleju mineralnego (tzn. występuje on poniżej poziomu wykrywalności).
Jakie trendy obserwujecie Państwo obecnie na rynku kartonów dla opakowalnictwa?
E. E.-R.: Popyt na rodzaje kartonów oczywiście się zmienia. Wynika to między innymi z faktu, że w urządzeniach do przetwarzania kartonów dokonał się ogromny postęp i rozwój techniczny. Na rynku widoczne jest dążenie do obniżania gramatur kartonów bez utraty jakości i własności użytkowych. Klienci końcowi chcą, by ich opakowania były wykonane z minimalnej ilości surowców (odnosi się to do ciężaru, a nie powierzchni). Dlatego naszym celem jest rozwój i produkcja kartonu, która będzie miała przy tej samej powierzchni niższą masę oraz, jeżeli to możliwe, lepsze właściwości od dotychczasowych.
Dziękuję za rozmowę.
Z Ewą Etmanowicz, dyrektor zarządzającą lokalnym oddziałem firmy Careo rozmawiał Tomasz Krawczak
Artykuł sponsorowany