Grupa Smurfit Kappa, jeden z największych na świecie producentów opakowań papierowych wytwarzanych kompleksowo w zakładach spółki w Europie i obu Amerykach, ma zaszczyt poinformować o publikacji swojej „Wizji zrównoważonego rozwoju”, w ramach której ustanowiono dodatkowe cele do 2020 r. Wizję opraco-wano i oparto na szeregu inicjatyw zrównoważonego rozwoju, które Grupa już wdrożyła.
Firma określiła cele, które pozwolą wzmocnić zrównoważone praktyki biznesowe w ramach siedmiu kluczowych elementów, do których należą: certyfikacja kontroli pochodzenia produktu, emisja CO2, odpady, gospodarka ściekami, bhp, polityka pozyskiwania surowców bez naruszania równowagi ekologicznej i zaangażowanie społeczne. Dla każdego obszaru działalności określono szczegółowe cele do realizacji w latach 2013- 2020. Wizja stanowi dalsze zobowiązanie spółki Smurfit Kappa do stałej poprawy metod dbania o interesy swych kluczowych akcjonariuszy, w tym klientów, pracowników, lokalnych wspólnot, na terenie których działa, oraz inwestorów kapitałowych.
Pozytywny wpływ zrównoważonego rozwoju
Smurfit Kappa dąży do poprawy w swym kluczowym obszarze specjalizacji, czyli oferowaniu kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań opakowań papierowych, które wspierają wzrost i rozwój jej klientów. Jej celem, jako nastawionej na klienta, kierowanej innowacjami, zintegrowanej spółki jest oferowanie wymiernych korzyści wszystkim akcjonariuszom, możliwe dzięki długofalowej wizji zrównoważonego rozwoju i związanym z nią celom na rok 2020.
Zrównoważony rozwój to integralna część działań Smurfit Kappa oraz jej siła napędowa. W procesie biznesowym firmy zrównoważony rozwój oferuje wymierne korzyści jej akcjonariuszom, klientom, pracownikom i społecznościom lokalnym. Spółka stara się odgrywać główną rolę w obszarze zrównoważonego rozwoju:
a) w zapewnianiu swym klientom innowacyjnych rozwiązań w zakresie opakowań i optymalizacji ich łańcuchów dostaw;
b) w przyjaznym dla środowiska wykorzystywaniu zasobów naturalnych;
c) w oferowaniu wymiernych korzyści udziałowcom;
d) w sposobie, w jaki dba o higienę pracy i bezpieczeństwo swych pracowników;
e) w zaangażowaniu społecznym.
Zobowiązania Smurfit Kappa względem zrównoważonego rozwoju
Wizja zrównoważonego rozwoju to element na drodze do stałej poprawy wszystkich parametrów biznesowych. Aby zmierzyć postępy dokonane na tej drodze, Smurfit Kappa określiła kluczowe elementy umożliwiające sformułowanie wytycznych oraz namacalnych i wymiernych celów do osiągnięcia w określonych ramach czasowych. Istnieje siedem kluczowych elementów, dla których sformułowano wytyczne oraz określone cele: kontro-la pochodzenia produktu, zmniejszanie emisji CO2 pochodzących z paliw kopalnych, gospodarka odpadami i ściekami, bhp, polityka pozyskiwania surowców bez naruszania równowagi ekologicznej i zaangażowanie społeczne.
Kontrola pochodzenia produktu gwarantuje właściwe i odpowiedzialne zarządzanie źródłami naturalnych włókien wykorzystywanych przez Smurfit Kappa, co pozwala na dostarczanie klientom produktów wytworzonych w sposób przyjazny dla środowiska. Wytycznymi firmy w tym zakresie są zarządzanie zasobami leśnymi zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju (np. legalna wycinka lasu, drewno nienaruszające gospodarki ekologicznej) oraz stymulacja poprawy ekosystemów i bioróżnorodności. Dzięki możliwości określenia źródła pochodzenia wszystkich swych produktów firma gwarantuje, że jej materiały pochodzą ze źródeł nienaruszających równowagi ekologicznej. Smurfit Kappa stawia sobie dwa cele: w zakresie pochodzenia włókien certyfikację do 2015 r. wszystkich wyprodukowanych i zakupionych przez siebie włókien zgodnie z programami FSC®, PEFC oraz SFI (minimalnym wymogiem jest możliwość określenia, że włókna pochodzą ze źródeł nienaruszających równowagi ekologicznej), a w zakresie certyfikacji produktów gotowych zagwarantowanie, że do 2015 r. ponad 90% opakowań papierowych firmy będzie posiadało certyfikat pochodzenia produktu zgodnie z programami FSC®, PEFC oraz SFI.
Obniżenie emisji CO2 z paliw kopalnych przyczyni się do gospodarki o niższym wykorzystaniu węgla i wesprze klientów firmy w zmniejszaniu śladu węglowego. Wytyczną prowadzącą do tego celu jest promocja wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, wykorzystania odnawialnych źródeł. Służą temu dwa cele: obniżenie do roku 2020 względnej emisji CO2 z paliw kopalnych w systemie fabryk Smurfit Kappa o 20% w porównaniu z rokiem 2005 oraz współpraca z klientami w celu określenia śladu węglowego całego okresu eksploatacji opakowań.
Gospodarka odpadami w celu zmniejszenia ilości odpadów jako metody zmniejszenia wpływu firmy na środowisko naturalne i poprawy wydajności. Celem Smurfit Kappa jest przyczynienie się do maksymalnego wykorzystania zasobów dzięki skorzystaniu z zasady projektowania regeneracyjnego (ang. cradle-to-cradle design). Wszystkie opakowania papierowe oferowane klientom firmy nadają się już w 100% do przetworzenia. Producent zobowiązuje się również do usunięcia ze swego procesu produkcyjnego wszystkich niepotrzebnych odpadów i ograniczenia ilości odpadów usuwanych na wysypiska śmieci wyłącznie do materiałów, których nie da się już ponownie przetworzyć i/lub eksploatować. W tym celu koncern zamierza przeprowadzić ocenę w skali całej spółki, by do końca 2015 r. ograniczyć ilości usuwanych odpadów innych niż niebezpieczne, odpadów usuwanych na wysypiska śmieci oraz ilości usuwanych odpadów niebezpiecznych.
Gospodarka ściekami jako metoda radzenia sobie ze zmniejszaniem dostępności świeżej wody, istotnego elementu procesów produkcyjnych w firmie. Celem Smurfit Kappa jest zminimalizowanie wpływu wykorzystania i odprowadzania wody na środowisko naturalne, ekosystemy wodne i bilans wodny obszarów, gdzie zlokalizowane są jej fabryki, a na obszarach z niedoborem świeżej wody pomoc miejscowym społecznościom w ochronie jej dostępności. Aby go osiągnąć, producent zobowiązuje się do przeprowadzenia przed końcem 2014 r. oceny wpływu gospodarki ściekami w swych fabrykach na środowisko oraz rozwoju odpowiednich metod wykorzystania wody, a także względnego zmniejszenia chemicznego zapotrzebowania tlenu (COD) w swych zakładach produkcyjnych o 1/3 do 2020 r. (w porównaniu z r. 2005) oraz oceny określonych fabryk pod względem ścieku fosforu i azotu przed końcem 2015 r.
Bezpieczeństwo i higiena w fabrykach Smurfit Kappa stanowi główne zobowiązanie firmy. Jej celem jest całościowe podejście do zwiększenia bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia w pracy, całkowite wyeliminowanie wypadków śmiertelnych w zakładach koncernu oraz zmniejszenie liczby wypadków przez inwestycję w programy uświadamiające i szkolenia z zakresu bezpieczeństwa. Firma stawia przed sobą cel zmniejszania utraconego czasu pracy i urazów o 5% rocznie przez kolejne 5 lat (2013-2017).
Polityka pozyskiwania surowców bez naruszania równowagi ekologicznej; celem firmy w tym zakresie jest współpraca wyłącznie z takimi firmami stanowiącymi element jej łańcucha dostaw, które są gotowe przyjąć zasady działania – np. stosować praktyki biznesowe – nienaruszające równowagi ekologicznej. Mają w tym pomóc regularnie powtarzane audyty oraz programy weryfikacyjne, a także prowadzenie oceny ryzyka dostawców w zakresie bezpieczeństwa żywności, kart charakterystyki, bezpieczeństwa materiałowego i substancji wzbudzających szczególnie duże obawy.
Zaangażowanie społeczne jest kluczowym zobowiązaniem spółki wprowadzonym już w życie w wielu miejscach, w których działa. Celem jest przyczynienie się do ekonomicznego i społecznego rozwoju wspólnot, w których Smurfit Kappa prowadzi działalność, zapewniając pracę i odpowiadając na lokalne potrzeby społeczne. Firma stara się stanowić integralną część wspólnoty, w której działa, wspierając programy działań i wsparcia wsp
ólnot lokalnych przez koncentrowanie się np. na zdrowiu i wykształceniu. W tym celu Fundacja Smurfit Kappa zobowiązuje się do wsparcia do 2020 r. 100 tys. osób kwotą co najmniej 1 mln euro rocznie na cele edukacji dzieci oraz 1 mln euro rocznie na badania naukowe poświęcone np. bioróżnorodności, a także zatrudniania w swych fabrykach i papierniach na całym świecie co najmniej 90% lokalnej społeczności.
Wizja Zrównoważonego Rozwoju oraz Raport Zrównoważonego Rozwoju za 2012 dostępne na www.smurfitkappa.com
Artykuł sponsorowany