Dwugłos na temat rynku opakowań szklanych
25 Apr 2014 10:16
Dwie agencje badań rynkowych, Research and Markets oraz Visiongain, zaprezentowały – odpowiednio w lutym i marcu – efekty swych badań rynku opakowań szklanych oraz przewidywania co do jego rozwoju w najbliższych latach. Wyłania się z nich obraz sektora poważnie zagrożonego przez inne materiały opakowaniowe, ale nadal rosnącego ze względu na zdolność wyko-rzystania tkwiącego w nim potencjału.
Research and Markets
Raport zatytułowany „Globalny przemysł opakowań szklanych – prognoza do 2018 r.” przewiduje, że ten segment osiągnie w ciągu najbliższych 5 lat wartość 45,9 mld dolarów. Jego spodziewany rozwój ma zapewnić przede wszystkim czołowa pozycja szkła na rynku napojów gazowanych. Jak twierdzą autorzy, także zwiększone zużycie szkła w produkcji butelek na perfumy oraz pojemników do przechowywania leków – przede wszystkim motywowane sterylnością i łatwością odzysku tego materiału – ma stanowić siłę napędową tego sektora w najbliższych 5 latach. Korzystnie wpłyną na niego – podobnie jak na inne, konkurencyjne materiały – czynniki ekonomiczne w rodzaju wzrostu zdolności nabywczych społeczeństw i dochodu na głowę mieszkańca oraz urbanizacja i przyrost ludności.
Raport podkreśla, że przemysł opakowań szklanych musi radzić sobie z oczywistymi wyzwaniami związanymi z dostępnością innych materiałów wykorzystywanych w produkcji opakowań: papieru, tworzyw sztucznych, aluminium i innych metali. Zmienność cen surowców, energii, kosztów transportu utrudnia przewidywanie konkurencyjności szkła na rynku opakowań i będzie głównym wyzwaniem dla jego producentów.
Raport podkreśla kluczowe czynniki sukcesu szkła. Wzrost sprzedaży napojów bezalkoholowych w szklanych butelkach, a także zwiększony popyt na pakowane produkty konsumpcyjne napędzają rozwój tego segmentu. Szkło nie wchodzi w reakcje chemiczne z zapakowanymi produktami, dlatego doskonale nadaje się do przechowywania żywności i leków. Producenci opakowań szklanych starają się reagować na potrzeby klientów i wprowadzają na rynek pojemniki o atrakcyjnym wzornictwie, mniejszej masie czy podwyższonej trwałości. Zważywszy na to, że wśród konsumentów panuje coraz silniejszy trend poszukiwania rozwiązań przyjaznych dla środowiska i lepiej chroniących zdrowie, szkło jako materiał opakowaniowy powinno pozostać niezastąpione w niektórych segmentach rynku.
Z drugiej strony rynek opakowań szklanych nie jest odporny na konkurencję producentów z segmentu opakowań z tworzyw i papieru, które notują gros zysków w sektorze. Mimo to badacze uważają, że wizerunek szkła jako materiału „z wyższej półki” oraz jego naturalne właściwości powinny pozwolić mu na utrzymanie silnej pozycji w segmencie produktów premium oraz zyskać na solidnym wzroście konsumpcji alkoholi, win i piwa.
Visiongain
Analitycy firmy Visiongain pod koniec marca poinformowali, że globalny rynek opakowań szklanych osiągnie w bieżącym roku wartość 39,4 mld dolarów (przypomnijmy, że w 2012 r. ta sama firma szacowała jego ówczesną wartość na 34,8 mld dolarów) i będzie napędzany przez wzrost obserwowany na rynkach wschodzących i rozwiniętych oraz wiele korzystnych usprawnień technologicznych i wzorniczych, jakie mają miejsce w sektorach użytkowników końcowych.
Światowy rynek opakowań ze szkła będzie notował wzrost przez najbliższe 10 lat, do 2024 r. Jednak rosnąca od niedawna popularność opakowań z tworzyw giętkich, a także sztywnych pojemników stanowi poważną konkurencję dla postrzeganych jako tradycyjne opakowań szklanych.
Jeden z autorów raportu „Prognoza rynku opakowań szklanych w latach 2014-2024: Perspektywy na przyszłość dla czołowych graczy” mówi: „Opakowania szklane stoją w obliczu rosnącej konkurencji rywalizujących z nimi materiałów opakowaniowych, które są wytrzymalsze, lżejsze i tańsze w produkcji i transporcie, czego doświadcza wiele sektorów rynku wykorzystujących opakowania szklane. Szkło jest nawet siedmiokrotnie cięższe od tworzywa, co stanowi istotną różnicę. To zaś oznacza, że opakowania szklane są bardziej kosztowne w transporcie od konkurencyjnych materiałów, ich kruchość stanowi dodatkowy czynnik ryzyka w trakcie transportu opakowań. Z drugiej strony dużą korzyścią szkła i jego większego ciężaru jest możliwość wydajnego układania w stosy, które do pewnego stopnia równoważy rosnące koszty transportu.”
Raport Visiongain skupia się również na poszczególnych sektorach rynku, które korzystają z opakowań szklanych, i przewiduje, że wzrost popularności torebek z tworzyw podkopie sprzedaż opakowań ze szkła w sektorze spożywczym, zwłaszcza w obszarach stanowiących dotychczas silne przyczółki ich sprzedaży: żywności dla dzieci, sosów i kawy. Opakowania na farmaceutyki o coraz większym stopniu skomplikowania (np. blistry) oraz zaawansowane opakowania zbiorcze mogą być odbierane w niektórych segmentach jako przyczynek do stopniowego ograniczania zastosowania szkła w tych segmentach. Sektorem, w którym utrzymają one silną obecność, będą opakowania napojów alkoholowych. Szkło stanowi drugi najpopularniejszy materiał opakowaniowy w tym obszarze – ustępując tylko tworzywom. Jednak w grupie napojów alkoholowych, zwłaszcza wódek i win, opakowania szklane stanowią synonim wysokiej jakości i najwyższej klasy – i nie należy się spodziewać, by coś zmieniło się w tym zakresie w ciągu najbliższych lat.
Na podstawie informacji firm Visiongain oraz Research and Markets opracował TK