Naprzeciw wyzwaniom rynkowym – z nowymi rozwiązaniami w ofercie
22 May 2014 14:50

Prezentujemy naszym Czytelnikom wywiad z Markiem Siekierą, dyrektorem zarządzającym firmy Chespa, na temat obecnej pozycji firmy oraz planów jej rozwoju, a także o korzyściach ze współpracy z firmą DuPont Packaging Graphics. Panie Marku, czy może Pan w skrócie przybliżyć historię firmy Chespa? Marek Siekiera: Firma Chespa powstała w 1991 roku w Krapkowicach. Początkowo była zorientowana na produkcję farb wodorozcieńczalnych używanych w druku fleksograficznym. W 1995 roku otworzyliśmy swoje pierwsze studio DTP oraz linię do naświetlania płyt fotopolimerowych. Trzy lata później zainwestowaliśmy w całkiem nowy dział – produkcję wykrojników. W 2000 roku otworzyliśmy swój pierwszy oddział poza granicami Polski: Chespa CZ s.r.o. niedaleko miejscowości Jablonec nad Nisou w Czechach, oferujący usługi DTP, przygotowalnię płyt oraz mieszalnię farb. W tym samym roku zakupiliśmy pierwszą naświetlarkę cyfrową Cyrel Digital Imager (CDI) do naświetlania płyt fotopolimerowych. Kolejne dwa lata to następne inwestycje. Powstały dwa nowe oddziały: Chespa Transylvania s. r. l. w Targu Mures w Rumunii z działem produkcji farb oraz Chespa Flexosysteme GmbH w Lipsku z przygotowalnią płyt fotopolimerowych dla niemieckich producentów opakowań. W 2004 uzyskaliśmy certyfikację ISO 9001, a także zdecydowaliśmy o uzupełnieniu rumuńskiego oddziału o linię do przygotowania płyt fotopolimerowych. W 2006 roku została zakończona budowa i jednocześnie uruchomiono nową fabrykę farb oraz wykrojników w Choruli. W związku z dynamicznym rozwojem zarówno naszej firmy, jak i rynku opakowań, w 2007 roku przejęliśmy Warszawską Fabrykę Farb Graficznych SA w celu zwiększenia naszych możliwości produkcyjnych. Dwa lata później otworzyliśmy kolejny oddział Chespa SK s. r. o., tym razem na Słowacji w mieście Ružomberok, wyposażony w linię do przygotowania płyt fotopolimerowych. W 2012 roku rozpoczęliśmy produkcję farb w naszym całkowicie nowym zakładzie w Choruli, który jest wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. W tym samym czasie powstał nasz nowy oddział Chespa Austria GmbH w mieście Graz. W 2013 roku inwestycje skierowane były przede wszystkim na otwarcie linii produkcyjnej płyt fotopolimerowych w naszym warszawskim zakładzie. Czy w tym czasie zdobyliście jakieś nagrody branżowe? M.S.: Sukces naszej firmy to nie tylko jej wielkość, której odzwierciedleniem jest liczebność oddziałów, rosnąca liczba pracowników czy najnowocześniejsze wyposażenie. Nasz sukces to przede wszystkim zdobyte prestiżowe nagrody i wyróżnienia za najwyższą jakość. To one świadczą o poziomie naszych usług i wysokiej jakości produkowanych wyrobów. W 2003 roku otrzymaliśmy złoty medal Flexo Tech International Print & Innovation Awards oraz nagrodę w kategorii „Projekt Graficzny”, przyznawaną przez amerykańską organizację flekso (FTA) w ramach konkursu „Excellence in flexography”. Rok później zdobyliśmy Godło „Teraz Polska”. Podczas gali konkursu Grand Prix Cyrel w Walencji w 2007 roku byliśmy jedną z najczęściej wyróżnianych przygotowalni flekso i jedyną z Polski. Otrzymaliśmy złoty oraz brązowy medal w kategorii „Najlepsza konwersja pracy z offsetu lub rotograwiury na flekso” oraz srebrny medal w kategorii „Tektura falista, B-, C-, A-fala”. W czasie gali Grand Prix Cyrel w 2010 roku w Pradze zdobyliśmy dwa złote medale w kategoriach „Opakowanie giętkie” oraz „Najlepsza konwersja pracy z offsetu lub rotograwiury na flekso”, a srebrny medal przyznano naszej firmie w kategorii „Zadruk bezpośredni na tekturze falistej”. Dodatkowo dostaliśmy dwie nagrody specjalne w kategoriach: „Zadruk na papierze serwetkowym” oraz „Zadruk na torbach”, jak również trzy wyróżnienia w kategorii „Etykieta” oraz „Zadruk bezpośredni na tekturze falistej”. W jakim przedziale wielkości firm plasuje się Chespa i na jakich rynkach skupia swoją działalność? M.S.: Jesteśmy średniej wielkości prywatną firmą i jednocześnie największą przygotowalnią flekso w Polsce. Stan naszego zatrudnienia przekroczył 370 osób pracujących w naszych sześciu oddziałach produkcyjnych oraz w przedstawicielstwach rozsianych po całej Europie. Głównymi klientami przygotowalni płyt są drukarnie wąsko- i szerokowstęgowe, drukarnie tektury falistej oraz producenci serwetek, chusteczek i papieru toaletowego. Nasze działy produkcji farb i wykrojników są jeszcze bardziej wszechstronne i nie skupiają się tylko wokół drukarń flekso, ale także rotograwiury, offsetu czy sitodruku. Czy zaopatrujecie klientów zagranicznych? M.S.: W zasadzie obsługujemy klientów na lokalnych rynkach wszędzie tam, gdzie posiadamy swoje oddziały (Austria, Czechy, Niemcy, Rumunia, Słowacja). Poza Polską współpracujemy z klientami w 36 państwach, m.in. w Chorwacji, Serbii, Bułgarii i krajach Beneluksu czy Skandynawii. We wschodniej części Europy jesteśmy obecni na Białorusi, Ukrainie i w Rosji. Jaki jest wasz typowy klient i jakie ma obecnie oczekiwania? M.S.: Jak już wspomniałem, skupiamy się przede wszystkim na klientach opakowaniowych wykorzystujących technologię fleksografii. W ostatnich latach zyskały na znaczeniu oczekiwania w rodzaju najwyższej jakości, wysokiej gęstości optycznej i pokrycia farby. Dlatego zarówno drukarniom wąsko-, jak i szerokowstęgowym oferujemy technologię HD Flexo oraz technologię płaskiego punktu DuPont Cyrel DigiFlow i Pixel+. Na rynek tektury falistej kierujemy technologię Cyrel DigiCorr, a firmy zadrukowujące serwetki oraz papier toaletowy mają możliwość zamawiania u nas fotopolimerowych, bezkońcowych tulei fleksograficznych przygotowanych na jedynej w Polsce linii produkcyjnej Cyrel Round. Z jakimi wyzwaniami obecnie spotykacie się na rynku najczęściej? M.S.: Trend rynkowy, z którym spotykamy się coraz częściej, to coraz krótsze, mniejsze nakłady serii produkcyjnych oraz produkcja „na żądanie” i konwersja prac. Bardzo nas cieszy fakt, że coraz więcej prac jest konwertowanych z technologii rotograwiury bądź offsetu na flekso. To nas umacnia w przekonaniu, że technologia flekso – generując niższe koszty – oferuje większą elastyczność, a dzięki nowym technologiom zapewnia najwyższą jakość dla rynku opakowań. Zauważyliśmy również coraz bliższą współpracę pomiędzy naszymi dostawcami, drukarniami, i samymi właścicielami znanych marek. Podsumowując: klienci opakowaniowi oczekują szybkiej dostawy płyt fotopolimerowych o najwyższej jakości i w atrakcyjnej cenie (dotyczy to także prostych opakowań charakteryzujących się niższą ceną). Do tego dochodzą całe programy optymalizacji kosztów na każdym etapie produkcji, będące gorącym tematem dla wielu klientów. A jakie wyzwania stawia technologia? M.S.: Wyzwaniem jest spełnienie oczekiwań klientów, aby jakość była najwyższa, czas dostawy najkrótszy, a cena najniższa. Dlatego firma Chespa zawsze stawiała na technologie oferujące najwyższą jakość i utrzymanie najwyższych standardów panujących na rynku. Ciągłe inwestycje w najnowsze oprogramowanie oraz sprzęt to nasza recepta na utrzymywanie wiodącej pozycji na rynku. Jakie technologie firma Chespa ostatnio wdrożyła, aby sprostać tym wyzwaniom? M.S.: W przygotowalni flekso mamy szeroką gamę urządzeń do przygotowania płyt oraz tulei fotopolimerowych od firmy DuPont Cyrel. Przykładem jest kopiorama Cyrel 3000 ET-Ln, najnowszej generacji urządzenie pozwalające na ekspozycję –zarówno z góry, jak i z dołu – płyty w formacie 127x203 cm. Oprócz tradycyjnego naświetlania możemy pracować dodat- kowo w dwóch trybach: DigiFlow pozwalającym na uzyskanie punktu hybrydowego oraz mikrostruktur rastrowych na powierzchni płyty, dających lepszy transfer farby, a przez to gęstość optyczną; oraz DigiCorr redukującym efekt „washboardingu”, albo inaczej paskowania, przy zadrukowywaniu tektury falistej. Kolejne nowe urządzenie to kopiorama Cyrel 3000EC, także w największym formacie, wyposażona w stół chłodzący, co pozwala na uzyskanie najdrobniejszych punktów rastrowych w światłach, także dzięki 48 świetlówkom UV-A, przez cały czas precyzyjnie kontrolowanym przez foto-sensor. Dwie z trzech naszych linii do obróbki płyt są oparte na najnowszych, wysokowydajnych procesorach Cyrel 3000PS. Proces wymywania płyty w formacie 127x203 cm musi być bardzo dokładny i stabilny. Odbywa się to dzięki systemowi 8 płaskich oraz 9 okrągłych szczotek pracujących w przeciwnych kierunkach. Na okrągłe szczotki nanoszony jest świeży rozpuszczalnik, aby wymywanie monomeru uczynić jeszcze bardziej efektywnym. Dodatkowo linia jest wyposażona w kopioramy UVA-UVC Cyrel 3000LF służące do doświetlania końcowego. Posiadają one bardzo czytelne i proste w obsłudze panele, pozwalające na ustawienie różnych sekwencji naświetlania. Kolejnym elementem linii są suszarki Cyrel 3000D, w których każda szuflada susząca jest kontrolowana za pomocą panelu dotykowego. Możemy precyzyjnie kontrolować czas oraz temperaturę na całej powierzchni płyty w formacie 127x203 cm w zależności od jej grubości. Osobna linia służy do naświetlania i obróbki tulei fotopolimerowych Cyrel Round. Najnowsza kopiorama Cyrel Round EX1450 umożliwia naświetlanie promieniowaniem UV-A bezkońcowych tulei w czasie krótszym niż 10 minut, bez względu na ich szerokość. Dla nas jest też istotny fakt, że urządzenie pracuje w pozycji pionowej, więc zajmuje bardzo małą powierzchnię. W ostatnim czasie rozbudowaliśmy też bazę naszych naświetlarek CDI w Krapkowicach. Zainstalowano CDI Spark 5080 oraz dwa urządzenia CDI Cantilever 1750 (do naświetlania płyt oraz tulei). Kolejny zakup to oprogramowanie i dodatkowa optyka Pixel+ dla technologii Cyrel DigiFlow, dzięki której uzyskujemy mikrostruktury rastrowe. Serwer EskoAutomatic Engine do automatyzacji procesu prepress oraz nowy system wydruków próbnych od GMG to również nasze nowe nabytki. Jednak naszą największą inwestycją i wyzwaniem jest otwarcie najnowocześniejszej fabryki farb w Choruli. Produkujemy w niej farby UV, rozpuszczalnikowe oraz wodne dla klientów flekso, roto i offsetowych. Możliwości produkcyjne nowego zakładu to ok. 17 tys. ton farb rocznie. Z kolei w fabryce wykrojników zainwestowaliśmy w nowy laser oraz urządzenie CNC do produkcji Pertinaxów używanych przez drukarnie drukujące na tekturze litej i falistej. Jaka jest przyszłość druku opakowań w technologii flekso? M.S.: Duża ilość prac konwertowanych z rotograwiury oraz offsetu na flekso świadczy o ogromnym potencjale i elastyczności tej technologii w zadrukowywaniu opakowań, dlatego z optymizmem spoglądam w przyszłość fleksografii i jej możliwości. Jak firma DuPont Packaging Graphics przyczyniła się do sukcesu firmy Chespa? M.S.: Współpracujemy już prawie 20 lat, a firma DuPont Cyrel jest naszym największym dostawcą płyt fotopolimerowych i sprzętu do ich przygotowania. Od początku jakość dostarczanych rozwiązań oraz wsparcie serwisowe wysokiej klasy specjalistów było i jest na najwyższym poziomie. Przyczynia się to znacząco do sukcesu firmy Chespa. Określenie „serwis” ma tu szerokie znaczenie – są to profesjonalne szkolenia, instalacje i wdrożenia, regularne przeglądy, a także udział specjalistów DuPont w seminariach dla klientów końcowych. Nasi pracownicy często odwiedzają centrum szkoleniowe firmy DuPont Cyrel w Neu-Isenburgu w Niemczech, skąd przywożą wiedzę i umiejętności doskonalące obsługę parku maszynowego, którym dysponujemy. Dziękujemy za rozmowę.