Tomasz Krawczak
23 i 24 marca w warszawskiej hali Expo XXI swój asortyment produktów i usług związanych z przemysłem opakowaniowym zaprezentowało kilkadziesiąt firm z Polski i z zagranicy. III edycja targów easyFairs Packaging Innovations stanowiła okazję do poznania nowości ofertowych, nawiązania kontaktów z potencjalnymi klientami i odnowienia z obecnymi, a także poszerzenia wiedzy dzięki uczestnictwu w wykładach learnShops, przygotowanych przez branżowych specjalistów. Według szacunków organizatorów, przez dwa dni pokazów stoiska odwiedziło ok. 2 tys. gości.
Ideą easyFairs Packaging Innovations jest stworzenie szansy na spotkanie producentów opakowań ze zleceniodawcami z jednej oraz dostawcami maszyn, urządzeń, materiałów i rozwiązań z drugiej strony. To impreza, której celem jest propagowanie nowoczesnych i innowacyjnych sposobów na opakowanie tego, co da się opakować. Targi obejmują swym zasięgiem szeroką gamę różnych branż (spożywczą, kosmetyczną, farmaceutyczną, chemiczną itd.) i tematów (targi są poświęcone m.in. opakowaniom tekturowym, foliowym, innowacyjnym, projektowaniu i zarządzaniu marką, rozwiązaniom z zakresu druku czy nowościom w dziedzinie materiałów POS). Stąd obecność w tym roku na targach takich firm, jak Cezar S.A. A Chesapeake Company, Kornelis Caps & Closures, Lindal Ventil, Quartz, Reynders Etiketten, Sealed Air, Skanem Introl, Stora Enso, Suominen Flexibles czy Unilogo.
90 firm, które zdecydowały się na udział w tegorocznych dwudniowych targach, na swoich stoiskach zaprezentowało między innymi: wszelkiego typu opakowania, rozwiązania w zakresie projektowania opakowań, zarządzania marką; usługi z zakresu drukowania, etykietowania; pakowania, przepakowywania i konfekcjonowania. Wśród zaprezentowanych produktów nie zabrakło zarówno sprawdzonych rozwiązań, jak i nowości. Te szczególnie nowatorskie zostały zakwalifikowane do Programu Innowacja i oznaczone specjalnym znakiem. W tym roku w ten sposób swoimi „gorącymi” ofertami pochwaliło się 35 firm: maszynami (m.in. Coleman International, Etisoft, Suominen); materiałami do produkcji opakowań (Ecor, Gryf Warszawa, Kornelis Caps & Closures, Sealed Air); nowymi typami opakowań (Gryf, Irad-Plast, Lindal, Manualis, Masterchem, PBS, Quartz, Schur Flexibles, Stäger, Werner Kenkel). Znaczek „Innowacja” był nie tylko wyróżnieniem dla prekursorów najnowszych technologii, ale i sporym ułatwieniem dla zwiedzających. Prawie jedna piąta gości targowych jako główny powód wizyty podała właśnie chęć zapoznania się z najnowszymi trendami i rozwiązaniami.
Tegoroczne targi czerpały z doświadczeń ubiegłorocznej edycji, ale nie zabrakło nowych pomysłów na promocję branży. Do znanej już z 2010 r. specjalistycznej strefy Labellingu (skupiającej przedsiębiorstwa prowadzące działalność z zakresu etykietowania, znakowania i kontroli oraz rozwiązań nadruku na etykietach) dołączyła strefa Co-packing, do której zostali zaproszeni wystawcy zajmujący się szeroko rozumianym przepakowywaniem, konfekcjonowaniem, a także opakowaniami zbiorczymi i gotowymi opakowaniami na półkę.
Odwiedzający targi mieli także okazję obejrzeć zwycięskie opakowanie w konkursie Art of Packaging w kategorii „Opakowanie z Szuflady”, której laureat – firma WERNER KENKEL – została nagrodzona stoiskiem na tegorocznej edycji targów easyFairs Packaging Innovations, ufundowanym przez organizatora. Na targach swoje produkty zaprezentowali także przedstawiciele firmy Cezar S.A. A Chesapeake Company – głównego zwycięzcy konkursu Art of Packaging – „PROFESSIONAL”.
W hali Expo XXI organizatorzy znaleźli miejsce na dwudniową serię wykładów learnShops, przygotowanych z myślą o poszerzeniu wiedzy uczestników na temat rozwiązań i technologii opakowaniowych. Prelekcje cieszyły się sporą popularnością, choć niewielka – przygotowana na ok. 50 osób – salka nie zawsze wypełniała się w 100 procentach. Wykłady przygotowali przedstawiciele firm wystawiających się na targach, a tematyka dotyczyła m. in.: różnych technologii (cyfrowej – wykłady przygotowane przez Xeroxa, Natalii oraz wspólnie przez Infosystems oraz Kodaka, a także fleksograficznej, wystąpienie sygnowane przez Zrzeszenie Polskich Fleksografów); materiałów (folie termokurczliwe – Sealed Air Polska; puszki metalowe – PBS Polska); procesów (konfekcja preparatów w saszetki i doypacki – Quartz; weryfikacja on-line kodów kreskowych i 2D – HIT Kody Kreskowe), a także ekologii (Ecoplastic Technologies) i prototypowania (OXION).
Organizatorzy mają nadzieję, że tegoroczny trend – większa niż w poprzednich edycjach liczba wystawców i zwiedzających – utrzyma się w przyszłym roku i że branżowa impreza promująca nowoczesne rozwiązania i stanowiąca sposobność do nawiązania biznesowych kontaktów i wymiany opinii przez specjalistów na stałe wpisze się w targowy kalendarz.
Opinie i wrażenia
Maciej Apolinarski, Suominen Flexibles: Suominen produkuje m.in. opakowania foliowe dla branży spożywczej i higienicznej, torby reklamowe oraz koperty bezpieczne dla branży bankowej. Na stoisku prezentujemy maszynę systemową Amer Chane. Urządzenie jest uniwersalne – można z jego pomocą pakować np. pieczywo, płyny, śruby, proszki, karmę dla zwierząt (jedynym ograniczeniem jest wielkość jednostkowego produktu) – a dzięki modułowej budowie zapewnia możliwość prostej rozbudowy, np. o drukarki inkjetowe lub termiczne albo dozowniki w wielu wymiarach. Maszyna pracuje z wydajnością ok. 12 m/min, a zatem jest przeznaczona do pakowania małych i średnich wolumenów. Mamy nadzieję na znalezienie firmy zainteresowanej dystrybuowaniem Amer Chane w Polsce.
Harry Korst, Kornelis Caps and Closures: Kornelis to rodzinna firma z Holandii o 75-letniej tradycji, produkująca wysokiej
jakości kapsle i zamknięcia z tworzyw sztucznych, przede wszystkim dla przemysłu spożywczego, kosmetycznego i chemicznego. Około 50 proc. naszych produktów to standardowe kapsle w wymiarach od 31 do 110 mm, jednak pozostała połowa to oferta produkowana na specjalne żądanie klientów. Zamierzamy wejść z ofertą na rynek wschodnioeuropejski, stąd nasza pierwsza obecność w Polsce. Szukamy partnera biznesowego chętnego do nawiązania kooperacji lub zawiązania spółki joint venture. Na stoisku prezentujemy nowe kapsle IML, kapsle dwuwtryskowe (o 30 proc. tańsze od produkowanych tradycyjną metodą) oraz kapsle ekonomiczne E-cap, które – przy zachowaniu wytrzymałości, jakości i wymiarów standardowych wyrobów – zawierają o 30 proc. mniej tworzywa sztucznego.
Janusz Kosiński, Krzysztof Szylar, Stora Enso: Na easyFairs pokazujemy nasze najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie opakowań, m.in. tektury z rodziny Ensocoat przeznaczone dla sektora opakowań luksusowych. Dodatkowo wspólnie z zajmującym stoisko obok Xeroxem reklamujemy linię do cyfrowego druku opakowań, w której skład wchodzi drukarka Xerox iGen 4 oraz wykrawarka Stora Enso Gallop. Takie zestawy pracują już na Zachodzie Europy i udowadniają niesamowitą elastyczność produkcji – Xerox twierdzi, że w ciągu jednej zmiany można wykonać na tym zestawie nawet 1 tys. różnych zleceń. Bodaj najbardziej znanym użytkownikiem takiego zestawu jest irlandzka drukarnia Mediaware Digital Ltd, która zajmuje się produkcją opakowań programów komputerowych Microsoft (głównie Windows 7).
Alan McAulay, BCP Fluted Packaging: Jesteśmy średniej wielkości producentem opakowań „na wynos”, opakowań piekarniczych i cukierniczych, papierowych kubków i opakowań kosmetycznych. Dotychczas obsługiwaliśmy polskich klientów z Anglii (czołowym odbiorcą naszych opakowań z tutejszego rynku jest firma kosmetyczna Avon), ale nie wykluczamy możliwości rozwoju naszego biznesu nad Wisłą. Aby to było możliwe, musimy lepiej poznać lokalną specyfikę. Nasze opakowania nie są przeznaczone dla rynku masowego, staramy się dostarczać rozwiązania „szyte na miarę” oraz „fit-to-go”. Taka koncepcja sprawdza się na Zachodzie, jednak w Polsce na razie nie jest jeszcze zbyt popularna. Wydaje mi się, że macie przed sobą jeszcze 3-4 lata rozwoju, by doścignąć pod tym względem np. rynek brytyjski. Bardziej też cenicie cenę niż jakość. Jednak mimo wyraźnych różnic uważam, że obecność tu i teraz, próba zainteresowania naszą ofertą większej grupy klientów jest bardzo ważna, zwłaszcza, że nie wykluczamy możliwości zbudowania u was za kilka lat fabryki będącej filią naszego przedsiębiorstwa.
Joanna Kozdra, Coleman International: Jesteśmy tu po to, by pokazać urządzenia do znakowania i etykietowania firmy Markem-Imaje oraz drukarki do nadruków bezpośrednich na produktach i opakowaniach CAB. Jedną z nowości jest 2-kolorowa drukarka etykiet firmy CAB, stworzona z myślą o przemyśle chemicznym, która drukuje etykiety z piktogramami zgodnymi z GHS – globalnym systemem zharmonizowanym. Oferujemy również lasery do znakowania opakowań jednostkowych ze szkła, metalu, PET (co może być bardzo interesującą opcją dla producentów butelek z tworzyw sztucznych). Laser jest w stanie nanieść na znakowaną powierzchnię nawet pięć wierszy wydruku oraz kod kreskowy data matrix. Jako czysta technologia znakowania – nie wykorzystująca atramentów i rozcieńczalników –jest atrakcyjną propozycją dla producentów farmaceutyków.
Maciej Słoma, Werner Kenkel: Nie mogliśmy opuścić easyFairs, szczególnie, że nasze stoisko było nagrodą w konkursie Art of Packaging 2010. Prezentujemy na nim produkt, który zapewnił nam zwycięstwo: system SwiftCASE. To opakowanie będące alternatywą dla pudełek składanych na maszynach, przeznaczone dla niewielkich producentów warzyw i owoców. Produkujemy je na naszych liniach składająco-sklejających i w formie płaskiej konstrukcji dostarczamy do odbiorcy. Po zdjęciu z palety składa się je jednym ruchem. Do produkcji zastosowaliśmy dość innowacyjną tekturę: wytrzymałą 5-warstwową z falą E+E, która grubością przypomina tekturę 3-warstwową.