Ball Packaging: puszka jak kameleon
15 Apr 2011 10:25
Nowe puszki do napojów produkowane przez firmę Ball Packaging Europe zmieniają kolor jak kameleon. Reagując na zmiany temperatury, niebieska puszka może stać się fioletowa, a żółta przemienia się w zieloną. Dzięki udoskonalonej technologii wykorzystującej tusz termochromiczny klienci firmy Ball zyskali możliwość projektowania puszek o interesujących efektach kolorystycznych.
Po raz pierwszy w historii technologia stosowana przez firmę Ball sprawiła, że puszki zmieniają barwę nie tylko z białej na niebieską, tak jak to było możliwe wcześniej. Teraz takich kombinacji kolorystycznych jest znacznie więcej. Tajemnica tuszu termochromicznego tkwi w specjalnych mikrokapsułach. Zmiana koloru następuje, gdy puszka osiąga odpowiednią temperaturę – 4, 7 lub 11 stopni Celsjusza. Oznacza to, że konsumenci mogą ocenić po jej barwie, kiedy napój idealnie nadaje się do spożycia.
Reagujące na temperaturę tusze mogą znaleźć zastosowanie zarówno w stalowych, jak i aluminiowych puszkach. Najlepiej sprawdzają się w pastelowych odcieniach.
Chłodne lub śmiałe
Firma Ball po raz pierwszy zastosowała technologię wykorzystującą tusz termochromiczny w 2005 roku. Sukcesem okazały się drukowane na puszkach do napojów elementy reagują-
ce na zmianę temperatury (białe stawały się niebieskie). Od tej pory stale wzrasta liczba producentów, którzy wprowadzają tę technologię, zapewniając konsumentom większą wygodę i podkreślając wysoką jakość swojej marki. Na przykład brytyjski browar Molson Coors stosuje termochromizm wspierając strategię marketingową stworzoną wokół mocnego, orzeźwiającego smaku jednego ze swoich piw. Browar wprowadził na rynek piwo Coors Light w termochromowych puszkach w lutym 2010 roku. Z kolei koncern Britvic, producent brytyjskich drinków bezalkoholowych wydrukował na swoich napojach śmiałe slogany, które nie od razu są widoczne w całości. Brakujące słowa pojawiają się dopiero wtedy, gdy puszki są odpowiednio schłodzone.
Firma Ball planuje dalsze ulepszanie swojej technologii. Następnym krokiem jest produkcja puszki, która pod wpływem zmian temperatury będzie stopniowo osiągała różne barwy.
Tusz termochromiczny ma dodatkowe zalety. Takie opakowania nie przepuszczają światła ani tlenu, zapewniając świeżość smaku i wydłużając okres magazynowania. Ponadto są całkowicie przyjazne dla środowiska.
Puszka jest zielona
Wszystkie puszki do napojów, czy to stalowe, czy aluminiowe, mogą być w całości i nieskończenie wiele razy przetwarzane. Przetworzony metal ma taką samą wysoką jakość jak produkt pierwotny i może zatem – w odróżnieniu od innych materiałów opakowaniowych – być wielokrotnie używany w pierwotnym celu. „Stare” puszki można ponownie przetwarzać na nowe puszki.
Puszki do napojów są małe, zajmują niewiele miejsca i można łatwo je układać w stosy, a więc pozwalają na doskonałe wykorzystanie wolnego miejsca. Skutkuje to wymiernymi korzyściami w odniesieniu do transportu i przechowywania. Samochód ciężarowy załadowany puszkami do napojów przewozi średnio dwa razy więcej płynu niż samochód załadowany napojami w butelkach. W przypadku puszek do napojów ilość CO2 emitowanego w czasie transportu wynosi średnio 57 proc. mniej niż w przypadku transportu opakowań na napoje wykonanych ze szkła lub PET, co stanowiło wyniki modelowych wyliczeń na temat transportu napojów w pojemnikach.
Recykling puszek do napojów pozwala oszczędzić do 95 proc. energii wymaganej do produkowania materiałów pierwotnych. Zatem również emisja CO2 jest redukowana – nawet do 95 proc. Oznacza to, że im większe przetwarzanie, tym mniejsza emisja CO2. Recykling puszek do napojów jest faktycznym wkładem w ochronę klimatu. Puszka do napojów jest najczęściej przetwarzanym opakowaniem na świecie. Dzięki dobrej infrastrukturze recyklingu udział opakowań metalowych w recyklingu w Europie jest bardzo wysoki – znacznie wyższy niż w przypadku opakowań z tworzyw sztucznych czy ze szkła.
Obecnie puszki należą do najlżejszych rodzajów opakowań do napojów i są w niektórych przypadkach lżejsze nawet od butelek z tworzyw sztucznych. Każdy jeden gram masy mniej
pozwala oszczędzić około 20 tys. ton aluminium lub 30 tys. ton stali rocznie, jeśli opierać się na wielkości sprzedaży wynoszącej około 50 miliardów puszek do napojów w całej Europie. Dla porównania: z ilości stali oszczędzanej w ciągu roku można by było wybudować cztery Wieże Eiffla.
Na podstawie informacji firmy Ball Packaging Europe opracował TK