Firma Visiongain przewiduje przyszłość szklanych opakowań
16 Mar 2012 10:20
Rynek opakowań szklanych osiągnie w 2012 r. wartość 34,8 mld dolarów, twierdzą autorzy nowego opracowania „Rynek opakowań szklanych w latach 2012-2022” firmy Visiongain. Globalny rynek opakowań ze szkła, niewolny od lokalnych tąpnięć i globalnych zmian technologicznych musi odpowiadać na nie innowacyjnością i elastycznością.
Autorzy raportu wskazują na kluczową rolę rynków wschodzących dla wzrostu tego segmentu. Regiony o najszybszym tempie rozwoju, znane pod akronimami BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) oraz CIVET (Kolumbia, Indonezja, Wietnam, Egipt i Turcja) doświadczają gwałtownego przyrostu dochodów, co przekłada się na większą skłonność do zakupu towarów: kosmetyków, żywności oraz napojów. Analogicznie zmiany demograficzne w populacji świata, zwłaszcza rosnąca liczba osób w podeszłym wieku, odbije się na sektorze opakowań szklanych (powodując konieczność wdrażania nowych projektów opakowań i nowych produktów), lepiej dopasowanych do potrzeb w zakresie projektów i zwyczajów konsumenckich.
Z drugiej strony rynek opakowań szklanych nie jest odporny na konkurencję producentów z segmentu opakowań z tworzyw i papieru, które notują gros zysków w sektorze. Mimo to badacze uważają, że wizerunek szkła jako materiału „z wyższej półki” oraz jego naturalne własności powinny pozwolić mu na utrzymanie silnej pozycji w segmencie produktów premium oraz zyskać na solidnym wzroście konsumpcji alkoholi, win i piwa.
W walce o klienta producenci opakowań ze szkła – tak samo jak w przypadku innych materiałów – sięgają po nowoczesne technologie. Wśród typów szkła, które znajdują coraz powszechniejsze zastosowanie, można wymienić szkło hartowane oraz nowe rodzaje lekkiego szkła, które powinny stać się produktami o przełomowym dla sukcesu branży znaczeniu i którym raport poświęca sporo miejsca. Inne źródła wzrostu atrakcyjności szkła, o którym wspominają autorzy to: kwestie bezpieczeństwa żywności, rosnąca popularność zdrowej żywności organicznej oraz regionalnej, coraz większe zapotrzebowanie na materiały przyjazne dla środowiska, wzrost konsumpcji napojów alkoholowych na rynkach krajów rozwijających się oraz rosnąca sprzedaż kosmetyków tamże.
Opracowano na podstawie informacji firmy Visiongain