Funkcjonalność i estetyka opakowań z tektury falistej
16 Mar 2012 10:20

Współczesne opakowania z tektury falistej są efektem pracy całych zespołów fachowców. Ich wysiłek jest ukierunkowany na spełnienie wymagań klientów w zakresie ciągłej poprawy bezpieczeństwa towarów podczas transportu, zwiększenia atrakcyjności opakowań jako jednego z elementów podnoszących poziom sprzedaży oraz obniżania kosztów całego procesu tak, aby produkt był konkurencyjny na rynku. Już od dawna nie tylko szare i transportowe, ale coraz bardziej specjalistyczne i bardziej kolorowe współczesne opakowania odzwierciedlają nasze zmieniające się potrzeby, stając się coraz prostsze w manualnej obsłudze, ale też coraz bardziej złożone technologicznie. Inwestycje w nowoczesne technologie stale podnoszą ich funkcjonalność, jakość oraz możliwości druku przy jednoczesnej optymalizacji kosztów wytworzenia i użytkowania. Ciągła ewolucja współczesnych metod wytwarzania opakowań z tektury falistej bezpośrednio wpływa na wzrost ich jakości. Opakowania z tektury falistej w przeważającej większości stanowią elementy całego łańcucha logistycznego. Łączą producenta konkretnych dóbr i ich finalnego odbiorcę, a także odbiorców pośrednich – centra dystrybucji, hurtownie, punkty sprzedaży. Pełne wykorzystanie potencjalnych możliwości, jakie daje nam zastosowanie opakowań transportowych w łańcuchu dostaw umożliwia partnerska współpraca pomiędzy producentem opakowań a klientem – odbiorcą opakowań – w zakresie poszukiwania optymalnych rozwiązań logistycznych. W wyniku takiej współpracy klient ma możliwość korzystania z wiedzy i doświadczenia dostawcy oraz z najnowszych, dostępnych na rynku rozwiązań technologicznych, związanych z ciągłym rozwojem jego parku maszynowego. Natomiast producentowi opakowań łatwiej jest opracować rozwiązania dostosowane do wymagań stawianych przez odbiorcę pod kątem wytrzymałości i funkcjonalności, gdy ma na ten temat pełną wiedzę. Eurobox Polska Sp. z o.o. jest producentem wysokiej jakości opakowań z tektury falistej w Polsce. Firma wchodzi w skład dywizji Dunapack Packaging w Holdingu Prinzhorn Holding Group – największego w Europie Środkowo–Wschodniej producenta papierów i wyrobów z tektury falistej. Klientom oferuje wsparcie w projektowaniu opakowań (jego konstrukcji i szaty graficznej) oraz w dostosowaniu jego wytrzymałości do stawianych wymagań logistycznych. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w opakowaniach do transportu żywności oraz dóbr szybkozbywalnych. Trzon tej grupy stanowią opakowania transportowo-ekspozycyjne z wielokolorowym nadrukiem, dostosowane do wymagań sieci handlowych, powszechnie znane jako SRP (Shelf Ready Packaging). Przy projektowaniu nowych opakowań firma zwraca szczególną uwagę na funkcje, jakie mają pełnić podczas ich użytkowania. Funkcja ochronna wiąże się z nadaniem opakowaniom cech podnoszących bezpieczeństwo zarówno dóbr, które mają chronić, jak i otoczenia, w którym te opakowania będą użyte. Konstrukcja oraz właściwości wytrzymałościowe surowca, z jakiego wykonane zostanie opakowanie muszą być dostosowane do przewidzianego typu procesu pakowania oraz do zapewnienia bezpieczeństwa obsługi osób i maszyn biorących udział w procesie. Jeżeli mamy do czynienia z pakowaniem manualnym, wówczas konstrukcja opakowania musi być dodatkowo przeanalizowana pod kątem ergonomii procesu składania, ponieważ osoby biorące w nim udział mogą pracować z różną wydajnością. Natomiast automatyzacja procesu pakowania wymusza zmiany konstrukcyjne i surowcowe w celu dostosowania opakowania do możliwości zastosowanych maszyn i ich wydajności. Wytrzymałość statyczna i dynamiczna opakowań transportowych jest ściśle powiązana z bezpieczeństwem ich użytkowania oraz składowania podczas transportu i przechowywania w magazynach oraz w centrach dystrybucji. Opakowanie takie musi być również dostosowane do warunków klimatycznych, w jakich będzie przechowywane. Zastosowany sposób zabezpieczenia produktu podczas przechowywania i transportu musi zminimalizować ryzyko jego uszkodzenia, a jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo obsługi podczas przemieszczania produktów, przeładunków itp. Opakowanie musi być również bezpieczne w użytkowaniu przez finalnego odbiorcę, np. przy otwieraniu, przenoszeniu i przechowywaniu. Jednak nawet najlepiej zaprojektowane opakowanie wykonane z bardzo dobrej jakości surowca przy najlepszej woli producenta może nie spełnić stawianych wymagań, jeżeli będzie pozbawione funkcji informacyjnych i użyte niezgodnie z jego przeznaczeniem. Nawet drobne błędy w użytkowaniu powodują ryzyko ewentualnych uszkodzeń generujących znaczne straty materialne i moralne (te drugie poprzez skojarzenie wypracowanej marki z wadliwym produktem). Dlatego bardzo ważne jest, aby opakowania stanowiące element łańcucha logistycznego nie były pozbawione funkcji informacyjnych. Poprawiając bezpieczeństwo ich użytkowania możemy jednocześnie znacząco wpłynąć na zwiększenie komfortu ich użytkowania. Oprócz informacji handlowych identyfikujących produkt (jak kody kresowe, opisy zawartości, masy oraz wymaganych warunków przechowywania) możemy umieścić na nim w formie graficznej dodatkowe instrukcje składania/zamykania, paletyzacji, dzięki czemu jesteśmy w stanie znacznie ograniczyć potencjalne błędy w ich użytkowaniu. Zastosowanie w widocznym miejscu instrukcji otwierania pudełka zminimalizuje możliwość uszkodzenia zapakowanego produktu podczas tej operacji przez docelowego odbiorcę, a w przypadku opakowań ekspozycyjnych zapewni właściwe otwarcie ich przez personel sklepu bez ryzyka zniszczenia jego walorów marketingowych. Wymienione sytuacje sprawiają, że stale rośnie znaczenie walorów promocyjno-reklamowych, logistycznych i funkcjonalnych opakowań transportowych, ponieważ w wielu przypadkach to one bezpośrednio wspierają sprzedaż produktów w sprzedaży samoobsługowej – przykładem jest rodzina opakowań „shelf ready packaging”. Funkcje użytkowe opakowań szczególnie zaznaczają się przy ich dostosowywaniu do wymagań konsumentów. Pojemność takich opakowań jest z reguły dopasowywana do najczęściej kupowanej ilości produktów. Przy niektórych produktach konstrukcje zastosowanych opakowań umożliwiają wielokrotne ich otwarcie lub zamknięcie. Zastosowanie dodatkowych elementów ułatwiających przenoszenie może powodować wzrost ich funkcjonalności. Przy wzrastającej świadomości ekologicznej społeczeństwa istotna jest również łatwa możliwość późniejszego recyklingu. Przykładem takich rozwiązań są dodatkowe tasiemki zamykające, zrywające i wzmacniające, przyklejane do wewnętrznej strony tektury już podczas jej produkcji. Jest to rozwiązanie systemowe pozwalające na optymalizację produktów z branży opakowań tekturowych. „Opakowania z papieru to jakość zgodna z naturą” – tym hasłem, stanowiących element wspólnego znaku towarowego Stowarzyszenia Papierników Polskich, firma Eurobox promuje ekologiczne rozwiązania w branży papierniczej. Do produkcji swych pudełek wykorzystuje m.in. papiery niskogramaturowe z grupy tzw. „Light weight”. Charakteryzują się one wysokimi właściwościami wytrzymałościowymi w stosunku do ich niskiej gramatury. Ich zastosowanie do produkcji opakowań obniża koszty produkcji oraz zapewnia wysoką sprawność logistyczną (zmniejsza koszty transportu), ogranicza wielkość opłat produktowych, a także mniej obciążą środowisko naturalne. Nowością stosowaną w produkcji opakowań w Dunapack Eurobox Packaging są również papiery makulaturowe o podwyższonej odporności, kierowane do zastosowań w opakowaniach przy dużych obciążeniach oraz w warunkach chłodniczych. Stanowią one znakomitą alternatywę dla papierów wykonywanych z mas włóknistych pierwotnych. Firma pomaga klientom ograniczyć koszty procesów logistycznych poprzez analizę każdego etapu „życia” opakowań, począwszy od ochrony produktu, przez możliwości linii produkcyjnych, magazynowania, transportu, skończywszy na wymaganiach funkcjonalnych i estetycznych finalnego odbiorcy. Aby działania optymalizacyjne były jeszcze skuteczniejsze, Eurobox prowadzi szkolenia i warsztaty dla swych klientów w ramach Akademii Opakowań „DPA„(ang. Dunapack Packaging Academy). Bogumił Bombola